Adakah ini satu Tabungan???

Thursday, July 30, 2009

Jemput le makan Jemput-jemput Pisang....ayam goreng dan sambal daging berapi!!!

*.*

Wah pagi2 lagi hati Wa manyak sinang wo....macam ni meniaga...ha...manyak larisssss!!!

Jemput2 ku laris dipasaran!!! Tak percaya? Tengok ni....


Kalau kena cara dan gayanya....jadi sedap sangat....jemput2 pisang tu....nak tengok lagi..???


Ha....dah berkenan....???

Kita rewind balik kejadian dari pukul 5:30 pagi tadi.......kita tonton sama2 yer....








Nak resepi???....Macam yang tok nenek....dan mak2 kite semua buat jugaklah....

Just akak cakap bahan2 yang akak campak kat dalam mangkuk tadi yer!
  • 1 sikat pisang...ape2 pisang pun tak kisah...janji masak ranum
  • gula....4-5 sudu besar....akak suka manis2 buah gitu...(ada keturunan diebetes)
  • secubit garam
  • 1/2 sudu soda bikarbonat
  • 2 sudu besar margarine/butter kasi ranggup
  • tepung gandum
  • sedikit jer air
Lenyek ler pisang tu dulu tau...then campur semua bahan....sampai jadi adunan yg akak dah tepek tu!!Lepas tu panas minyak...& goreng...sambil GOLEK2kan dgn sudip KAYU YER!!!!Petua...nak membolatkan bentuk jemput2 tu!!!

Untuk bekal lunch hubby akak pulak.....

Korang layan jerlah gambar2 tu dulu....
















Resepi campak2 akak jer tu....tapi memang akak berkenan sangatlah....sebab akak memang jelir lidah ...pada dish yg mula2 tu...kita tak kawan dengan ayam babe!!!Sapi juga yang jadi pilihan....!

Dah...akak nak gi membasuh...mengemas....kalau nak apa2 jerit kat kotak bawah ni ker tepi tu ker....buat lah apa yang patut!!




*.*





10 comments:

ieda said...

waaaaaaa akak nie jahat lahhh .. awatttt lahh sedap sgt menu tuh ..

yg x tahan tuhhh jemput pisang tuh .. hermm cam x biasa makan lak saya nieh .. x tahan lahhh kak

leh kirim kit kat kontan nieh

Watierman said...

Mak aii Jauh nun...nanti akak buka Franchise yer kat Kontan...wah tempat akak bercinta lepas SPM tu!!!!1984 dulu hihihi!Boleh2..nak pi joi cokodok kat sana!

Fiza Nordin said...

pepagi dah perang kat dapo...rajin sungguh akak ku ini...mujurlah jauh klu tak hari2 tumpang bf kat umah akak...heheheee

salamdariborneo said...

kak,dah dapat resepi cokodok tu...nak cuba .selalu saya tak letak marjerin.tungguuuuuuuu ye.hehe

Watierman said...

Salam Fiza....yg dok jauh2 nak dtg bf kat umah akak...jiran 2 sebelah ni tak ambik pot pun akak kelentang kelentong pepagi buta...kat apt...tak macam kat kampung...siap hantar menghantar!!!

Watierman said...

Maria....akak nak tunggu la ni...cuba jgn tak coba(cam nyanyian Faizal Tahir lah pulak!)

Ielaz said...

kak..kagum dengan bakat akak membuat jemput2 pisang yg begitu montok lagi menggiurkan...ditambah pula dgn keseksiannyer itu yg menggoda jiwa ku...

selalu praktis buat ..asek terpenyek jek jemput2nya...
terima kasih resipi ek...

Watierman said...

Try le Iela...Hana dah try...menjadi dah siap entry dah pun....

blogresipi said...

Amboi dikelebek kelebek jemput2 tuh... saje je nak menyeksa orang2 yg menengoknye neh... sedap lah kak Watie..dah la bolat2 jer...

Watierman said...

Mrs. Faiz....gi balik jemput...ko pakai chiquita banana pun tak per...akak dah pernah wat masa kat US dolu2...dkt 20 tahun dolu...!Hana dah buat...kalau akak tak kelebk dia cam tu korang pandang sepi jer pada paras rupa luaran dia...dalamannya cantik wooo!!!(dalam makna tu)!