Adakah ini satu Tabungan???

Wednesday, July 22, 2009

Daging Masak Hitam & cucur cempedak....

*.*

Salam ceria di pagi Rabu....ye lah dah Rabu kan...hari ni...cepatnya masa berlalu....dan seperti biasa kita teruskan kehidupan kita dengan aktiviti rumahtangga masing2....

Bangun ....cam biasalah kan...5:00 pagi...tanak nasi....then prepare nak goreng cucur cempedak....ada rezeki...neighbour akak bagi semalam...dia ada kencing manis..tak boleh makan buah ni...akak pulak tak boleh hidu buah ni....masalah jugak ni....tapi mengenangkan ni kegemaran anak akak yang 2nd...Nizam...akak gagahkan jugak...mengepit hidung & menahan napas...beberapa kali....agar menjadi juadah pagi ni....

Masa nak bancuh tepung untuk menggoreng cucur cempedak ni...ada teknikal difficulty sikit...mak aai...tepung jagung tak cukup...agak keras sikit bancuhan hari ni....nak buat cam na kan.....

Cara bancuhan tepung yang akak gunakan : (sepatutnya)

  • 2 sudu tepung beras
  • 2 sudu tepung jagung
  • 1 sudu tepung gandum
  • 1 sudu minyak masak/ margerine/butter
  • sedikit garam
  • 1 sudu kecil air kapur
bancuh semua bahan tersebut dengan air...sedikit2..sampai agak2 sesuai untuk menyaluti bahan yang nak di goreng.....

Hasilnya...walaupun akak nya bancuhan hari ni kekurang sesudu tepung jagung....







Hari ini...apa yang akak masak untuk lunch???...Yang senang lah....

Daging Hitam.....







Kalau siapa2 nak try...akak ni jenis yg masak apa yang ada jer...tak perlu nak kena lengkap bahan2 baru boleh buat...sebab tu resepi tak pernah sama ...main campak2 bahan jer...

anyway...basic ingredients:

  • daging....ikut saiz keluarga andalah...(akak guna daging batang pinang)
  • 2 atau 3 labu bawang besar saiz besar (2 labu diblend)(1 labu ptg bulat)
  • 3 ulas bawang putih utk blend
  • 1 inci halia diblend
  • 2 tangkai daun kari untuk menumis
  • 6 tangkai cili kering yg direbus atau rendam air panas diblend
  • kicap secukupnya untuk blend (tak guna air untuk blend)
  • 1/2 batang kulit kayu manis utk tumis
  • 1 kuntum bunga lawang untuk tumis
  • 2 biji buah pelaga untuk tumis
  • ubi kentang (akak guna sebiji) dipotong memanjang
  • tomato (akak guna sebelah jer potong 4)
  • 1 biji cili hijau diptg untuk hiasan
  • 1 biji cili merah diptg untuk hiasan
Caranya:

  • Panaskan minyak dalam 2 atau 3 sudu besar dan tumiskan kulit kayu manis, buah pelaga, bunga lawang dan daun kari...sampai naik bau....
  • masukkan ubi kentang....goreng sekejap...
  • Masukkan bahan blend tadi dan kacau...
  • Seterusnya masukkan daging
  • tak perlu tambah garam sebab dah cukup masin...tapi kalau kurang masin...tambah kicap...kalau terlebih masin...tambah sedikit air....
  • untuk menyerikan lagi sebelum menutup api masukkan cili merah, cili hijau dan bawang besar yang dipotong bulat2...
  • siap untuk dimakan...
Try lah...nak kata masak kicap pun tidak...sebab dia ada aroma daun kari yg macam kat kedai mamak tu....



*.*

6 comments:

<< s| tED| >> said...

puasa..puasa.. kuatkan semangat.. kuatkan iman.. ini hanya cooooobaan!!
:p

kucingorengemok said...

adoooohaiii, jejes air liur lah dtg sini, ni yang kita tak suka ni tau! ;)

hana said...

adusssss cempedak gorengggggg!!!! kijamnyerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr!!!!!!

Watierman said...

Salam kemaafan yer Dik Tedi....moga pahala puasa mu melimpah ruah....akak tak bermaksud nak menayang pada yg sedang berpuasa....

KOG....jgn lah tak suka...suka la...kita rindu kalau KOG tak datang...jangan tak dtg tau....jello & Tomei pun dah suka...KOG!!!!

Hanaaaa...maaf...akak pun tak makan buah tu..sebab dia ada bauuuuu....tapi dah neighbour kasi....sian dia...sebab dia tak boleh makan...ada kencing manis...actually besan dia kasi.....dah jadi rezeki anak2 akak!Sori yer....bukan niat ku!!!!!

blogresipi said...

Akak tak makan ke cempedak... kasik kat kite jer lah.... terliur tahap gaban dah nie... huhuhu

Watierman said...

Ya..Allah..sian nya...ka;au boleh sua kot screen ni aakkak dah sumbat masuk..ke blog Ijan...!