Adakah ini satu Tabungan???

Friday, July 24, 2009

Daging Goreng jer!!!

*.*

Masak apa untuk lunch...???



Resepi akak yang main campak2...sebab nak cepat....pagi2 sibuk gila...tambah lak terbangun sikit lewat...5:15 gitu....rugi 15 minit ooooo!

Ini resepi yang tak pernah ditolak oleh budak2 tu....sebab boleh gaul nasi dengan minyak daging tu yang kuning tu dengan kicap masa nak makan...maunya bertambah-tambah!

Apa yang akak campak tadi erk...

  • daging batang pinang dihiris nipis
  • bawang besar 2 labu
  • bawang putih 4 ulas
  • halia 1 inci
  • ubi kenting 1 biji potong 8 memanjang
  • sedikit serbuk lada hitam
  • garam
  • kunyit
  • minyak
  • cili merah 1 tangkai
  • cili hijau 1 tangkai
  • tomato sebiji belah 8
  • daun sup & bawang tabur sikit2

Caranya:
  • Mulanya panaskan minyak...1/4 cawan cam tu...sebab akak nak kinyak tu masa makan nanti...sedap tau...!
  • Masukkan daging yang digaul garam & kunyit...goreng sekejap...balik2kan
  • then masukkan ubi kentang....goreng sekejap...
  • baru masukkan bawang besar, bawang putih & halia..(akak cincang jer)..1 labu bawang besar lagi akak potong bulat untuk hiasan
  • taburkan serbuk lada hitam
  • dah agak lembut daging & empuk ubi tu....taburlah dengan cili merah, cili hijau,bawang besar yg dipotong bulat tu
  • kacau sekejap diikuti dengan tomato dan daun sup& daun bawang...terus tutup api!
  • Dah masak dah tu!!
P/S: kalau suka sebelum masuk daging tu nak tumis kulit kayu manis,bunga lawang & buah pelaga pun boleh....akak saja tak letak!



















*.*

6 comments:

kucingorengemok said...

soalan yg lebih sesuai utk saya ialah: beli apa utk lunch, hehe...

Watierman said...

Kog...KOG...belikan untuk akak sekali erk!

sharamli said...

dagig g0reng JERRR
jerr?tp nmpk cam lua biasa

Watierman said...

Sha...Sha...akak dah tak tau nak kata apa...apa yg luar biasanya...daging goreng letak garam & kunyit jer dik ooi.....

<< s| tED| >> said...

wah!! ari ni sy makan ikan jek.. ekekekeke

bekal tpk bekpes tu menarik tertarik!! ekekekeke.. jam kaya ke kak.. selalu makan dengan roti gardenia jek..

Watierman said...

Akak sengaja letak Jam Kaya tu banyak2 baru puas makan....tak ada yg komplen....Dik tedi..kan temankan Dak Utih...mestilah tiap2 hari makan ikan kan???...cabut...nak kena dah ni....