Adakah ini satu Tabungan???

Wednesday, April 4, 2012

Cekodok Pisang ...lagi!

Assalamualaikum kawan-kawan, kakak-kakak,adik-adik.....semua pembaca laman dapur sempit Akak ni....maaflah ya kalau menu kat dapur ni asyik ulang tayang ....benda sama aje...nak buat macam mana kan...itu jer yang termampu .....! 

Lagi pun stok pisang kat rumah ni boleh dikatakan agak melimpah ruah...asal balik kampung aje...mak bekalkan dengan sesikat dua pisang dari pokok kat kampung....dan pisang tu pulak cam tahu-tahu aje....bila kita orang balik...buah dia memang sentiasa aje ada untuk kita bawa balik....!!Itu pasal Akak pun dah semakin membolat cam cekodok dah ni.....!Dah bergolek-golek dah bolatnya!!!!!!!


Pagi ni Akak tak payah masak awal-awal sebab Hubby dah pun berada di KL lagi....jadinya juadah anak-anak   Akak yang sempoi ...macam biasalah...cekodok pisang. Pisang yang dah masak ni kalau lebih tu....Akak bungkus elok-elok dengan newspaper dan simpan dalam peti sejuk. Insyaallah akan kekal segar walaupun kulitnya bertukar menjadi hitam gelap.




Dan hasilnya......tadaaaaaaa......



Akak buat sikit aje sebab anak Akak yang ada kat rumah cuma dua aje...Along dah balik kampus. Tengoklah tu ada yang berekor...terlebih garing....macam-macam bentuk ada....Jemputlah!

Yang ini pulak bekalan untuk Reena ke sekolah.....ada sikit Akak masukkan dalam plastik untuk kawan Reena yang memang peminat tegar cekodok pisang ni......si Aimi Dalila. Dia punyalah minat cekodok ni sampai satu hari tu kita orang kenakan dia....Akak buat cucur kembong manis....tak letak pisang pun....dia still ingat tu cekodok!!Ha..ha.ha..Reena ketawa guling-guling sebab dia dapat kenakan Aimi........si Reena kata  "si Aimi ni...asal Mama kirim aje mesti cekodok....janji bulat!"





Ni Akak main campak aje 4 biji pisang.....lenyekkan dengan sedikit gula dan garam.....masukkan sedikit soda, margarine, dan tepung....air sikit sangat.....gaul rata....jemput dan goreng! Tapi kalau nak resepi silalah klik di sini dan di sini juga di sini.Wah banyaknya kejadian cekodok...dan ada banyak lagi tu dah malas Akak nak godek gerobok ni lihat sejarah asal kejadian cekodok di dapur Akak ni...hehehe siap ada sejarah ke???

Okaylah....jemput makan semua....ranggup diluar...lembut gebu dan lazat nikmat rasa pisangnya di dalam....


Okaylah semua...Akak nak pergi menjenguk dapur kawan-kawan kejap...nak mengicak ke...mengendeng ke...untung-untung dapat idea nak masak apa untuk tengahari nanti!....Akak chow dulu ya! daaaa......





8 comments:

ijayuji said...

Salam kak watie!! cekodok pisang sedappppppp!! tp kita suke yg gepeng2 aka tak berapa nak bulat sbb suke mkn yg rangup2 dia tu ehehe... ada jumpa tak eak pisang mcm akak guna ni kat sini? selalu yg nmpk pisang montel dgn pisang tak tahu nama, dia mcm panjang2 kurus2 gitu :D

HaSue said...

Kak watieeee... ai missss uuu!!
sama laa kite baru nk panaskan enjin balik kak..mcm nak guna turbo pun ada .hehe..

cekodok ni kak selalu ulangtyg pun x jemu kan..

Packy @ Mawar Merah said...

sALAM kAK Watie,

Long time no jengok sini... hehe. Masuk2, ada cekodok fevret. I likeeee....

zila 4ever said...

salam kak wati
alahaiii cumil2 cengkodok tue..laju jer masuk mulut time panas2 nie:)

Watierman said...

Waalaikum Salam Dik Ikaaaa...hahaha..yg gepeng2...itu kalau Akak buat lemput2 udang ke bilis ke...ooo ttg pisang ..hehehe Akak pun kurang arif Dik ooi...kalau dari kampung biasanya..pisang awak atau pisang abu lah agaknya!!ada kot kat sana..tapi kalau kat suprmarket..mesti pisang berangan atau emas aje tu..sekali sekala adalah jual rastali!

Watierman said...

Walaikumsalam Dik Sue....hehehe..wah siap nak pakai injin TURBO...tak terkejar Akak Dik oooi...cekodok ni menu senang...godek2 terus goreng & ngap!!!

Watierman said...

Walaikumsalam Dik Mawar...Akak pun dah lama bersawang....suka cekodok erk....sonang lah kalau singgah rumah Akak nak jamu apa...menu sonang aje!!

Watierman said...

Waalaikum Salam Dik Zila....comel ke....memang senang aje masuk mulut....tak sedar habis 10 biji.....kui..kui..kui!