Adakah ini satu Tabungan???

Wednesday, April 18, 2012

Kek Lapis Alwani ....Resepi kek kukus lagi!

Assalamualaikum.....kembali lagi untuk petang Rabu ni dengan kejadian kek yang comel saiznya....dan memang sedap..lemak manisnya....!

Ni salah satu resepi kek Sarawak yang Akak dah try sebelum ni...dan dah pernah ada yang menempah semasa Hari Raya tahun lepas....Terimakasih banyak buat penyumbang resepi Adik Dayang Jack yang sudah semesti nya sangat terkenal dengan menghasilkan resepi kek lapis yang meletops!!!

Kek Lapis Alwani.....


Nampak tak betapa moist texture kek ni......


Kalau nak tengok kejadian yang terdahulu sila klik di sini...

Kek Lapis Alwani Kukus (Versi II)
Resepi asal: Dayang Jack@DJ~@Dapurku Sayang
Disajikan oleh : Watierman@http://watiermanlife.blogspot.com

Bahan-bahan : loyang 6 inci
  • 1 cawan tepung gandum 
  • 1/2 cawan serbuk horlicks 
  • 5 biji telur A 
  • 1/2 cawan gula halus 
  • 220 g mentega berkualiti 
  • 1/3 cawan susu pekat manis 
  • 1 sudu kecil esen vanilla 
  • pewarna kuning, merah dan hijau 
Cara-cara :
  1. Sediakan pengukus dan jerangkan airnya. Sediakan loyang berukuran 6 inci. Lengserkan dengan mentega dan taburkan dengan sedikit tepung. (Seelok-eloknya alaskan loyang dengan kertas serap minyak) 
  2. Ayak tepung bersama horlicks di dalam satu bekas yang agak besar. Ketepikan. 
  3. Pukul mentega bersama gula sehingga kembang dan putih. 
  4. Masukkan telur sebiji dan putar dengan kelajuan minima. Masukkan lagi sebiji telur dan putar lagi. Ulangi sehingga habis. 
  5. Masukkan esen vanilla dan putar lagi. 
  6. Masukkan susu pekat dan putar lagi. 
  7. Masukkan tepung dan diadun sekata. 
  8. Bahagikan adunan kepada 3 bahagian. Warnakan merah , hijau dan kuning. Kemudian setiap bahagian ini dibahagi lagi dua. (Kalau nak buat 3 lapis jer pun ok) 
  9. Tuangkan adunan hijau ke dalam loyang terlebih dahulu. Kemudian, tutuplah loyang dengan kertas foil. Kukus selama 3-5 minit atau sehingga adunan dah tak cair. 
  10. Tuangkan untuk lapisan kedua iaitu adunan kuning. Ratakan. Kukuslah lagi hingga dah tak cair. 
  11. Akhir sekali tuangkan lapisan merah . Ulangi proses hingga habis. 
  12. Untuk lapisan terakhir, sila kukus selama 30-40 minit atau sehingga kek masak sempurna. 
  13. Sejukkan kek sebelum dipotong.
 ***Sukatan menggunakan cawan metrik. Boleh juga menggunakan cawan yg boleh muat 250 ml air. 





Dah minum petang ke belum lagi ni....??? Kalau belum....jom lah ....Akak bancuhkan "teh O" kurang manis!








19 comments:

Bicara Kak Noor said...

salam Watie,akak bawa kpi sendiri ek sbb tk minum teh hehee apa2 pun kalau dpt secebis kek tu mmg langkah kanan lah akak ni hee

zila 4ever said...

kak watie
klu kek kukus nie kita mmg x pernah nak menolak..kasi jew bila2 masa..ngapp jer terus..he hhee tp nk membuat nyer tu malas bebenor kak..:)

Mamasya said...

Salam kenal k.Watie.dtg kunjungan balas.kek lapis Alwani...nampak moistnya,bilalah sy nak cuba. resepi dah lama print.nampaknya kena tumpang minum ptg di rumah k.Watie...nak pekena 2-3 keping kek lapis ni..boleh...hi..hi.

izahdaut said...

akakkkkkkkkkkkk..
tu dia haihh panjang benorrr.. bingit telinga manggil kalau dekat ni. hehehe.. apsal cantik benor kalau bab lapis2 ni kena ngan tangan akak. menjeleskan tau. bagi pinjam tangan kejap kak. saya nak melapis jugak nih.. seru sikit semangat.. hehe

MamaFaMi said...

Sangat teruja tau tengok orang yang rajin melapis lapis ni... kita rajin gak...MAKAN KUIH BERLAPIS LAPIS... hihihi...

Ilhamkreatif said...

Salam kak watie..rajin akak melapis,ingin nak melapis gak tapi takut x menjadi.

Amie said...

Assalamualaikum Kak Wattie,
yang bubuh horlick tula yang menggamit selera kita... adeehhhh

ieda said...

wahhhhhhhhh kak
lapisan yg sgt2 cantik
sgt2 kemas ..
sure sedap nie ..
huhuhu ciann kat saya , sampai skrg x pandai buat kek lapis kukus nie
akk , ieda tempah ngan akk
pos laju kat ieda boleh ??? ;)

Rohah said...

salam, kek ni dah tunggu lama que nya..ehehe, sy belum kesempatan nk mencubanya..sedapnyeerr

quinnie said...

rajinnya kak buat kek lapis..saya seumur hidup pernah sekali je buat..hahahha..dasar pemalas kan..kekekke

Watierman said...

@Waalaikumsalam kak Noor...jimat secawan sebab bawa kopi sendiri..hehehe...bukan setakat secebis....dua tiga cebis pun boleh Kak...jemputlah!..memang kek ni sedap...tak menjemukan!

Watierman said...

@waalaikumsalam Dik Zila 4ever....jemputlah menjamah sebanyak mana yang mahu...Akak buat sebab anak2 suka...dia orang pun tak pernah tolak lagi kek lapis yang Akak buat!Kalau Office staffs Hubby siap nak order lagi..Akak jer yang kdg2 terpaksa menolak.Tak cukup tangan nak melapis...hehe!!

Watierman said...

@waalaikumsalam...Dik Ziela@Mamasya...lah datang jauh2 makan samapi puas ...nape 2 -3 keping jer...ambik untuk budak2 kat rumah sikit...jauh penerbangan nak sampai Penang tu Dik!Pelan2...nanti sampai lah seru melapisnya tu!

Watierman said...

@waalaikumsalam Mamafami....hhrmmm teruja tengok jer...tak pe..sebab kita pun teruja jugak tgk Mama meng"icingkan" kek...kita masih lemah bak pipekan icing..tangan keras semacam jer!!..Kuih lapis..sedap tu..tiba2 terasa lak nak makan!!

Watierman said...

@waalaikumsalam Dik Iza@Ilham Kreatif....kena cuba dulu baru tahu...insyaallah jadi...orang berseni macam adik Akak yakin menjadi punyalah!!Try dulu..tak yah takut..sendiri yang nak makan...nak takut apa!

Watierman said...

@Waalaikumsalam Dik Amie...sebab Holick tu yang buat dia rasa lebih lemak gitu...sedap...buat Dik jgn tak buat...ni pun rasanya nak kena buat lagi...untuk week-end kot!

Watierman said...

@waalaikumsalam Dik Ieda...hahaha..perkataan keramat dah keluar dah...tempah dengan Akak...poslaju...boleh tu memanglah boleh..pernah buat sebelum ni & pos sampai pahang ke Terengganu ke Shah Alam ke tak kisah tapi....Akak ni yang tak sempat...tak berapa nak laju..nantilah kita mesyuarat kemudian..hehehe!

Watierman said...

@Waalaikumsalam Dik Rohah...jangan tunggu lama-lama...nipun dah versi kedua ciptaan DJ...nanti ada lagi olahan dah rasanya lain...cepat gi cari bahan..try jgn tak try Dik!Tak rugi..sedap bangat ni!!

Watierman said...

@Waalaikum Salam Dik Q....apa lak malasnya...dah cuba sekali tu kira okaylah tu...dah ada pengalaman...nak tambah lagi pengalaman..try lapis yang ini pulak..pasti tak mengecewakan...sedap dik!