Adakah ini satu Tabungan???

Friday, April 13, 2012

Cucur Udang Watierman & Kuah Badam

Assalamualaikum  kembali  dengan hidangan minum petang ....nak cepat sebab Akak sangat-sangat sibuk...sebab esok dijangka sibuk dengan persiapan dan kerja masak memasak untuk jamuan kenduri doa selamat di Masjid kat Alor Setar pada pagi Sabtu....lepas Subuh....untuk parents-in-law  Akak yang akan mengerjakan Umrah pada 25 hb nanti.So Akak cadang nak buat apam sikit, puding atau agar-agar sikit dan karipap...juadah dari Penang......di samping tu MIL Akak pun ada tempah bihun goreng....dan apa entah lagi kat Alor Setar.So malam esok Akak akan bertolak ke Alor Setar....jadi semuanya kena beres sebelum berangkat lah ya!

Makanya untuk petang ni layankan lah....


Resepi ni Akak olah setiap kali Akak buat cucur sebab Hubby Akak ni memang penggemar cucur udang....PASTI syarat wajibnya mesti ranggup!...Tak suka kalau ranggup tapi lembut atau gebu kat dalam tu...bagi dia kira FAIL lah tu!!...Jadi dah oleha punya olah....kali ni dia kata ...okay ...almost there....dengan syarat...mesti di goreng garing!!!....Perrrhhh!!! Lega...pass!

Resepi Cucur Udang Watierman
oleh Watierman

Bahan-bahan:

  • 2 cawan tepung gandum
  • 2 sudu besar tepung beras
  • 1 sudu kecil margarine/butter
  • 2 sudu besar air kapur yang jernih
  • 1  cawan taugeh
  • 1 tangkai cili merah / hijau (cincang) ni terpulang...Akak letak hijau sebab tak ada daun bawang/kucai
  • garam atau serbuk ikan bilis
  • serbuk kunyit (Optional) untuk warna menarik
  • minyak untuk menggoreng
  • udang secukupnya
  • Air sejuk dari peti sejuk secukupnya

Bahan mesin: (mesin kering)

  • segenggam udang kering
  • 1 labu bawang besar

Cara-Cara:-
- Bancuhkan dengan mengaul rata semua bahan kecuali minyak dan udang dengan air sejuk
- panaskan minyak, panaskan senduk
- sudukan adunan letakkan ke atas senduk panas yang ada sedikit baki minyak dan letakkan udang
- celupkan ke dalam minyak panas
- ia akan tanggal sendiri...dan ulangi proses untuk cucur seterusnya....
- balik-balikkan cucur dan goreng dengan api sederhana hingga betul-betul garing
-angkat dan potong untuk hidangan.


Akak guna acuan senduk ni untuk cucur .







Cucur udang ni enak di gandingkan dengan sos cili...lebih enak jika di buat kuah kacang...memandangkan AKak tak ada stok kacang tanah..Akak gantikan dengan badam aje.




Resepi Kuah Kacang / Badam Watierman:
Bahan :-

  • 1/2 cawan badam/ kacang tanah yang di sanggai tanpa minyak kemudian di kisar kasar berasingan
  • 10 tangkai cili kering dikisar*
  • 1 ulas bawang putih dikisar*
  • 2 ulas bawang merah dikisar*
  • 1/2 inci halia dikisar*
  • 1 batang serai dititik
  • 2 biji cili padi..tambah kepedasan...boleh tambah kalau suka dikisar*
  • secubit belacan dikisar*
  • sedikit asam jawa*
  • 1 cawan air boleh ditambah atau kurangkan ikut kepekatan yang anda suka
  • 2 sudu besar gula merah/melaka
  • sedikit minyak untuk menumis
  • Garam sesedap rasa

Cara:-

  1. mesinkan semua bahan bertanda*
  2. panaskan minyak 
  3. masukkan serai
  4. tumis semua bahan kisar & kacau serta masukkan gula & garam secukupnya
  5. tambah air sedikit2
  6. masukkan serbuk badam kasar tadi
  7. masak hingga kepekatan yang anda suka
  8. Siap untuk dihidangkan



20 comments:

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Sedapnya cucur udang .. dah lama tak makan.. tengok gambar tu terliur lak akak, rasanya nak buat lah petang sabtu nanti.. Mohon share resipi ye dik :)

hazila said...

Salam kak,
Wah kuah badam lagi tu. Terasa macam nak makan cucur udang la pulak.

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Saya ni selalu menyangkakan saya dah tua.. selalu nak membahasakan diri kakak.. ialah dah 40an.. rupanya kak watie lebih umur pada saya, bila kak watie tinggalkan jejak di komen saya ^__^

HALAMANKU said...

Salam Kak Watie.. uish bz lah akak ngan persiapan tuk kenduri tu nanti.. semoga berjalan lancar.. akak terliur tu tgk cucur udang.. ku sangkakan kuah kacang rupanyer badam.. pasti sedap n lemak2 join kak.. he eh he

zila 4ever said...

salam kak watie
org utara mmg terkenal dgr cucur kan..kawan baik saya pun sama..dia org penang..mak dia pandai buat cucur..cicah sambal kacang..biasanya sy g ngendeng jew la..sbb x pas2 lagi bila buat..he hehe

zila 4ever said...

salam kak watie
org utara mmg terkenal dgr cucur kan..kawan baik saya pun sama..dia org penang..mak dia pandai buat cucur..cicah sambal kacang..biasanya sy g ngendeng jew la..sbb x pas2 lagi bila buat..he hehe

ogyep yummy mellow said...

Salam...

amboi, cucuq udang ka... minyak panas2 lagi gitu... bau sampai subang ni.. ada lagi ka..

Cendana Kasih said...

Salam akak...alamak, kuih kegemaran saya ni, lama dah tak buat..
waaa...kuah badam lagik..super dupper yummy laaaa....

Packy @ Mawar Merah said...

Kak Watie, satu lagi fevret cek nie. Kecoq ayaq liok! :)

mie said...

kena ada acuan senduk tu ek?
nak buat bentuk bola2
hehheeee

Amie said...

Assalamualaikum,
follow sini ye, & salam kenal dari Amie.

Watierman said...

@Walaikum Salam Dik Yati@CAHAYA HIDUPKU....dah try buat ke belum??...sharing is caring tak gitu!

Watierman said...

@Dik Zila....bila tersa nak makan....kena makan...samada buat tau beli itu lain kira...hehehe!

Watierman said...

@Walaikum salam Dik ERma@Halamanku....ya sgt2 busy & keletihan....after impact!!

Watierman said...

@Waalaikumsalam Dik Zila 4ever....ye ke orang utara terkenal dengan cucur udang...tak perasanlah pulak...sebab dah jadi macam routine food jer kat rumah Akak ni...kalau tak guna acuan..jadi jemput2 pun jadilah!

Watierman said...

@Waalaikum salam Dik Ogy....pastilah dah selamat....Akak balas komen pun dah lewat berapa hari dah ni....dah jadi baja agaknya!...sorry~

Watierman said...

@Waalaikumsalam Dik CK....yap cucur udang kuah badam....kes bidan terjun...but couldn't tell the different...rasa cam kuah kacang aje!

Watierman said...

@Waalaikumsalam Dik Mawar....kecorq ayarq liorq tak pa lagi...jangan dok menitik tap..tap kat situ..sila lap ya!!Cek makan dak lagi cucurq...???

Watierman said...

@Walaikumsalam Dik Mie...pakai senduk biasa pun okay jugak ...tapi jangan dalam sangat sudu jerlah...acuan tu untuk bentuk aje..kita yang buat..yang penting rasa Dik ooi!

Watierman said...

@Waalaikumsalam Dik Amie....TQ sudi singgah & follow...salam ukhwah dari Akak ...moga kita terus berhubungan...Insyaallah!