Adakah ini satu Tabungan???

Thursday, April 5, 2012

Resepi Daging Goreng Kunyit

Assalamualaikum....

Dah siap menjamu selera ke??? Akak masih dok bersilat kat dapur lagi ni....belum selesai...tapi nak juga kongsikan resepi ringkas kat dapur Akak hari ni....jom layan.....


Resepi Daging Goreng Kunyit
bahan-bahan:

  • 200-300g daging lembu batang pinang di cuci bersih dan di potong2
  • 1 labu bawang besar di potong bulat
  • 2 @ 3 ulas bawang putih diracik halus
  • 1 inci halia dihiris halus
  • 1 sudu kecil serbuk lada hitam
  • 4 @ 5 biji cili padi atau cili merah dihiris
  • sedikit garam dan serbuk kunyit
  • sedikit minyak untuk mengoreng lebih kurang 1/4 cawan


Cara penyediaan

1. Gaul daging dengan serbuk kunyit, bawang putih dan sedikit garam.
2. Panaskan minyak masak kemudian goreng daging hingga empuk
3. Masukkan bawang besar dan cili. kacau sekejap
4. Bila dah layu sikit bawang tu angkat serta hidangkan.

Senangkan....kadang-kadang Akak tumiskan kulit kayu manis tapi anak-anak kurang gemar..kalau macam ni dia orang lebih suka.....




Jemput lah menjamu selera.....!

6 comments:

zila 4ever said...

salam kak
he hee hee siap bersilat bagai kak..kita baru siap makan nie..ikan pari asam pedas..makan dgan nasi panas sedapnya daging tue..ratah pun ok jgk..:)

Watierman said...

Assalam Dik Zila....wow asam pedas....I like!!! Daging cam ni tak jemu....kalau makan dengan roti pun sedap!!

ijayuji said...

Salam kak watie!! kita dtg pakai baju org2 kat bulan ehehe... tadak bau derian ya :D yg ni kita sukeeeeeeee....sbb sukeeeeee sgt dgn daging lembuuuuuuuuu :D masuk list boleh buat ratah2 ni kak :D tp seminggu sekali ajer leh masak daging, diet :D

Watierman said...

Assalam Dik Ikaa..hahaha....tak payah pakai baju org bulan..yang penting dah kumur dengan Listerine ke belum???...Tak pe...nanti goreng daging kita ratah sama-sama nak?

misshannajr said...

dah masak la dia hehe..sya plak try karipap akak..sgt sedap tau tapi dgn rupa bentuk yg huduh sbb tak reti kelim sya taknak la tunjuk haha..esok nak p beli acuan juga..sedap la kak inti sardin tu.. :D

Watierman said...

Assalam Dik Hanna....ermmm tak pe...terus mencoba..mula dengan krepot lepas tu botoxkan dia...mesti cantik!!!hehe...