Adakah ini satu Tabungan???

Monday, April 9, 2012

Nasi Goreng Watierman

Assalamualaikum

Hujan rahmat mencurah-curah turun sejak subuh tadi.....memulakan hari pertama minggu ini.....Syukur padamu Ya Allah kerana telah menurunkan rahmatmu dari langit dan bumi.....

Dalam kesejukan pagi....pasti perut mula menyanyikan lagu keroncong....maklumlah cuaca yang sejuk sering membuatkan kita perlukan lebih haba untuk memanaskan badan....alasan macam badan tak cukup lemak...! Jadi pagi ni Akak tak payah nak susah payah nak fikir kuih apa ke,..cucur apa ke....biar sediakan menu berat...dan dapat bekalkan haba yang cukup untuk mengerakkan enjin badan ahli keluarga Akak except for si Reena yang masih sakit tekak!Akak sediakan menu ringkas aje...roti sapu dengan butter & tabur gula...Itu pun jenuh Akak leterkan dia nak habiskan sekeping roti!...Akak bukannya apa..takut nanti perut masuk angin Akak juga yang susah!...Dah mula dah....melalut...pasal anak dara Akak sorang tu!

Okaylah jomlah kita sarapan sama-sama....nak tak? Menu nasi goreng Akak yang sempoi memanjang tu lah...Kan Akak ni jenis yang suka-suka jer buat resepi campak-campak dalam kuali....lah ..jemputlah jangan malu & segan.....tak ada siapa pun...En Hubby dah gi kerja dah pun!



Kita makan nasi goreng ....digandingkan dengan secangkir kopi "O" ke Nescafe  ke...hrmmm mesti terus segar....hilang semua rasa sejuk dingin pepagi ni!

Resepi campak-campak ni pun kalau nak dikongsikan sama-sama...tak salah kan....manalah tahu satu hari nanti anak dara Akak ke menantu-menantu Akak ke....teringat kat nasi goreng campak ni....bolehlah buat sendiri berdasarkan panduan kat laman ni!(Dengar tu calon-calon menantu....kalau nak practice siap-siap pun kira okaylah...cepat sikit Mamanya nak dok goyang kaki...main dengan cucu jer kan!!..Tinggi jugak tu lamunan pagi ni!)

Resepi Nasi Goreng Watierman

Bahan-bahan:
  • 4 cawan nasi yang dah sejuk
  • 2 ulas bawang putih dihiris halus
  • 1 labu kecil bawang besar dihiris halus
  • 1 inci halia dihiris halus
  • 3 -4 biji cili api
  • 1 biji cili merah 
  • 5-6 ekor udang saiz sederhana yang telah dibuang kulit
  • segenggam udang kering yang dicuci bersih
  • segenggam ikan bilis yang dicuci bersih
  • 2-3 sudu minyak masak
  • garam secukupnya

Bahan hiasan
Ikut citarasa masing2.
cadangan..... tabur bawang goreng , daun bawang, hirisan cili dan ikan bilis,telur dadar, telur mata...apa-apa aje yang terlintas nak letak....

Caranya:
  1. Mula-mula Akak kisar cili api dan cili hidup dengan udang kering & ikan bilis dalam blender kering...kalau nak kisar dengan bawang & halia sekali pun boleh juga.
  2. Panaskan minyak dan tumis bawang2 & halia...berserta dengan udang...hingga kekuningan
  3. masukkan bahan kisar dan di gaul rata
  4. perisakan dengan garam secukupnya
  5. masukkan nasi dan goreng hingga sebati dengan rencah yang ditumis terdahulu
  6. Kalau nak letak sayuran pun boleh...(tapi anak-anak Akak kurang sikit dengan sayur ni)
  7. Siap untuk dihidangkan

Senangkan!


Sedap tak?? Bolehlah kan....kalau nak lebih pedas tambahkan sukatan cili api tu...dan taburkan sedikit serbuk lada hitam atau putih.




8 comments:

ijayuji said...

Salam kak watie!!! lajuuu jer kita dtg umah akak bila nmpk nasi goreng akak :D suke sgt tgk dia punyer kalerrr, ikan bilis bykkkk tuuuuu, lagiii kita sukeeee! ada tepo sebiji atas tu pun kita suke! tumpang bf umah akak jer lahh :D

Sheila Shafeareen said...

As'salam kak Watie ehhe lama kita x buat nasi goreng pepagi...seleranya npk...walau pun main campak2 tu yg buay sdp kak.....kalau tahu akk buat pg lg saya dah sampai heheh :-)

Sari Yusa Ibrahim said...

sempoi2 pun ada udang, kalau kita punya sempoi, telur sebiji jer pecah kacau2, hehe

Watierman said...

@Waalaikumsalam Dik Ika...meh la jemput2...boleh aje...kita bersuap-suapan lagi laju makan bersuap gitu...

Watierman said...

@Walaikumsalam Dik Shiela...tak sangka ada juga yang teringin dengan resepi campak2 Akak ..meh la kita mamam sama-sama ni Dik Ika pun ada ni!

Watierman said...

@WalaikumSalam Dik Yusa...waktu ada si udang tu kat peti tu..Akak campak kan ajelah...waktu tak ada...godek2 telur gitu juga...janji ada rasa!

ieda said...

salam akak
sakitnyeee mate dan perut kuu tgk nasi grg akak nie .. mencik ! ;)

Watierman said...

@Waalaikum Salam Dik Ieda....eh tak baik mencik..mencik tau...meh basuh tangan..kita suapkan !