Adakah ini satu Tabungan???

Wednesday, April 11, 2012

Alhamdulillah....Amaran Tsunami di tarik balik!

Assalamualaikum......

Syukur Alhamdulillah....baru aje sebentar tadi di TV3...Berita Terkini baru aje memaklumkan bahawa berita Tsunami telah di tarik balik....walau bagaimana pun adalah dinasihatkan agar penduduk menjauhi kawasan di persisiran pantai sebagai langkah berjaga-jaga.

Bagi Akak  dan keluarga.....amat-amat bersyukur dengan pengumuman ini....mahu tidaknya..gegaran kali ni lebih hebat dari yang berlaku pada tahun 2004. Jadi tak keterlaluan Akak rumuskan...ekoran dari peristiwa hitam yang dulu tu...penduduk di kawasan yang terlibat...jadi cemas.....dan mengambil langkah berjaga-jaga...itu pasal keadaan lalu lintas....terutamanya menghala keluar dari Pulau Pinang....sesak....jambatan Pulau Pinang sarat dengan kenderaan...ini dari apa yang Akak sekeluarga lihat sendiri ketika kami dalam perjalanan balik dari Merbok...selepas pergi menghantar barang untuk anak Akak, Along.

Semasa kejadian gempa..kami dalam perjalanan ke sana....masa tu mungkin kami dalam kereta...jadi tak terasa pulak berlakunya gegaran. Kebetulan Akak dapat panggilan telefon dari Mak Tam Akak mengatakan berlaku gegeran yang sangat kuat....hingga goyang bumbung rumah...dan pasu bunga pun bergerak-gerak...jadi dia dan mummy Akak belari keluar rumah sebab takut jika berlaku runtuhan ke apa ke! Syukur...semuanya selamat!

Tiba aje rumah Along kita orang dapat berita tentang Gempa bumi yang melanda rakyat Acheh......dan seterusnya tentang amaran Tsunami.....jadinya kita tak lama kat rumah Along. terus  aje balik ke Penang....sekitar jam 630 petang....Abang Ipar dari Klang pun dah telefon bertanya khabar....mak ayah kat Alor Setar pun dah risau...maklumlah....kita kat Pulau Pinang...kat sebelah pulau pulak tu....bukannya kat Seberang...Tanah Besar.

Tiba aje kat parking lot...ada lah pulak....seorang kenalan ni...gi cerita yang bangunan Apartment kita orang ni pun tadi dah gegar....sampai semua orang lari turun....siap kata...jambatan dah di tutup.....pelik juga..sebab masa kita balik...jambatan masih beroperasi....dia siap cakap feri pun dah tutup...masa ni belum Maghrib pun lagi....sekitar jam 7 macam tu. Dia kata lagi....jalan ke Georgetown dah ditutup...kereta bomba dan polis dah hadang dan arahkan suruh semua turn back....area Gurney...dikosongkan.....kita orang dengar memang panic juga....have to prepare for the worst to happen....ayat terakhir dia kata....jangkaan will hit about 30KM dari pantai.....jauh jugak tu!

Dan dengan berkat doa dan izin darinya.....tiada sebarang ancaman dan musibah yang telah melanda....Akak  sangat-sangat bersyukur. Walau bagaimanapun......teruslah mendoakan agar tiada lagi gegaran susulan yang melanda kepulauan Sumatera....moga semua rakyat Indonesia yang berada di kawasan yang terlibat terus dipelihara olehNYA.....berada dalam keadaan selamat hendaknya.

Terima kasih buat doa dari semua.......






4 comments:

indahhouse said...

Salam kak watie,
Alhamdulillah. saya pun tgok berita tu. ya kak, saya doakan kak watie sekeluarga dlm perlindungan Alah selalu.
my mertua baru sj bertolak ke surabaya 6 pm kelmarin, nak melawat tempat2 wali katanya. Kami kat sini panic sekejap, huhu. katanya surabaya jauh dr Aceh. harap gegaran tak berlaku lagi.
Moga kita semua dalam perlindungan Allah dan dijauhkan bencana.

Watierman said...

@Waalaikumsalam Dik Nur...Terima kasih atas doa Adik....Syukur Parents in law Adik pun semuanya selamat dan jauh dari kawasan bencana...Alhamdulillah...Allah dah makbulkan semua doa dari Hambanya...Amin!!

Sari Yusa Ibrahim said...

Salam, Kak Watie.. berdebar2 saya baca entry Kak Watie, apatah lagi org yg mengalaminya. Bila berlaku kejadian begini, memang akan byk khabar angin yg timbul, semoga kita semua dilindungi-Nya, AMin..

Watierman said...

@Walaikumsalam Dik Yusa....Insyaallah Moga kita semua dilindungiolehnya Sentiasa..AMIN!!!TQ for caring!