Adakah ini satu Tabungan???

Wednesday, April 18, 2012

Jom Sarapan Pagi....Mee Goreng Sempoi Watierman jer pun!

Assalamualaikum

Sekejap jer dah hari Rabu.....esok Khamis....Along dah nak balik bercuti untuk seminggu....jadi anak-anak akan berkumpul lagi....tak sabar rasanya.Sekarang ni dah susah nak dapat berkumpul semua sekali...maklumlah anak bujang Akak dah melangkah keluar lepas SPM...masing-masing dapat peluang melanjutkan pelajaran ke peringkat selanjutnya.

Syukur Alhamdulillah!...Kalau ada rezeki Akak dah tak lama lagi dah Along nak masuk..ke peringkat seterusnya pulak...alam pekerjaan...hrmmm sekejap aje dah besar...!Eh napa pulak pepagi ni...jadi sentimental pulak.....terasa...macam baru aje Akak lahirkan.....mereka....sedar tak sedar....semua dah besar...malahan jauh lebih besar dari Akak....even si Puteri Bongsu...Reena pun dah tinggi dari Akak sekarang ni....tu baru Tingkatan 2....Alahai anak-anak!

Panjang pulak lamunan Akak pagi ni....Korang dah sarapan ke belum?...Sarapan pagi ni penting Dik ooi...kalau tak nak yang berat.....macam menu Akak pagi ni...korang minum Quaker Oat ker....makan sekeping dua roti dengan butter & gula pun dah boleh lah....sebab sebelum nak mulakan routine harian kan elok kita kejapkan system dalaman kita dulu...enjin kena service dulu Dik baru lancar pergerakan....Wah macamlah Akak ni jenis yang makan sangat pepagi ni...tapi yang pasti Akak dah minum se"mug" kopi tau...& sepiring mee goreng sempoi Akak tu lah!



Kerja menggoreng Mee bukannya susah pun...apatah lagi resepi campak2 macam yang Akak suka kan...Apa yang penting....setiap pekerjaan tu perlu ada perancangan....dan berjalan lancar mengikut jadual atau routine yang sepatutnya.....! Jadual seseorang tu tak sama kan....jadi kena pandai-pandailah nak mengaturnya!

Bagi Akak...Mee  ni kena siap sebelum 6:15 pagi sebab Reena kena sarapan sebelum keluar rumah jam 6:30 pagi.....jadi pandai-pandailah Akak nak bahagikan masa....sebab tahulah keadaan pagi ni...selalunya suasana agak sibuk...mana nak masak...mana nak sediakan bekal untuk anak & suami...mana nak sediakan pakaian bersih & siap bergosok...pendek kata bukan senang jugalah nak jadi teratur dan terurus!Pekerjaan surirumah tangga sepenuh masa ni dah hampir 10 tahun Akak ceburi....sebab...sedar tak sedar dah 10 tahun Akak berhenti kerja!!!!Ibu Mertua Akak seringkali juga bertanya....Tak Menyesalkah Akak ...sebab tinggalkan kerjaya Akak yang terdahulu.....Jawapan PASTI dari Akak....ialah...TIDAK PERNAH!!! Sebab satu yang Akak dapat....ialah Saat-saat Indah ....kerenah anak-anak membesar....dengan cara asuhan dan didikan Akak sepenuhnya...makan makanan yang Akak sendiri sediakan...Syukur padamu Ya Allah....inilah NIKMAT Hidup yang Allah berikan pada Akak....Akak Redha!

Dah ...dah....sampai  besar anak-anak ya...mahunya tidak....sekali goreng sekawah ha!!!Apa yang sekawah...mee lah!


Kalau ada juga yang nak belajar mengoreng mee cara Akak yang sempoi...Akak tak keberatan nak bagi panduan....sebab mungkin ada yang baru dok belajar memasak...atau baru jer mendirikan rumah tangga...selama ni Mak yang masakkan....kadang2 tu segan atau malu pulak nak tanya....sebab rasa macam senang aje tapi tak tahu nak buat macam mana kan.....Maka jangan malu untuk memulakan sesuatu perkara baru....memasak ni kena kreatif jugak....Ni panduan ajelah ya..sebab resepi campak2 ni jarang sukatannya tepat...kena ikut selera & citarasa masing-masing!

Mee Goreng Sempoi Watierman
Bahan-bahan :
  • mee kuning ikut saiz keluarga ~ 900g utk 5-6 org
  • semangkuk udang basah - nak letak ayam,sotong ke daging ke suka hati!
  • daun sawi (anak-anak Akak tak makan batang)
  • semangkuk taugeh
  • 2 -3 sb pes cili kering yang telah direbus & kisar
  • 2 -3 sb minyak masak
  • 2 sb sos tiram
  • 4 -5 sb sos cili
  • kicap pekat
  • 3 ulas bawang putih
  • cili potong, daun bawang, telor rebus, bawang goreng dan limau nipis @ kasturi untuk hiasan
Cara-cara
  1. Panaskan minyak. Tumis bawang putih hingga naik bau. Masukkan pes cili kering tumis sekejap. Masuk  udang kacau sebati.
  2. Masuk sos cili,sos tiram,kicap. Kacau biar sekata. Rasa cukup semua bahan perasa. Adjust ikut selera anda.Akak tak guna garam sebab sos tiram dan kicap dah cukup masin.
  3. Masukkan mee kuning & godek sebati. Masukkan pula sawi , kalau nampak air mcm dah kering atau tak cukup basah boleh tambah air .Kecilkan api sedikit. Kemudian gaul2 sekejap,bila semua perasa dah meresap dalam mee. Masukkan taugeh dan gaul sekata.kalau perlu tambah kicap...tambah aje....kalau nak basah sikit...tambah air sedikit....godek lagi ...Dah pun siap!
  4. Hiaskan ikut citarasa anda!

Okaylah layankanlah dulu Mee Goreng sempoi tu tau!!!




6 comments:

Sari Yusa Ibrahim said...

Salam, Kak Watie, resepi campak2 nilah yg sedap, tahu2 dah boleh makan. Mee Goreng ni favourite saya dari kecik smpi skrg... aiii, pantang nampak.. kecur terus... hehe

HALAMANKU said...

Kak Watie... terliurnyer tengok.. erma pun suker masak mee cam basah2 sikit kak.. sedapnyer tengok.. siyes kak buat erma lapo .. hu hu hu nak sarapan kat sini he he he

Bicara Kak Noor said...

ngancam nya mee tu tang udang adoiiii meh tukar dgn nasi goreng akak ni boleh kot??

Watierman said...

Assalam Dik Sari...samalah dengan Along....asal makan kat luar pun nak order mee goreng jugak...betoi dengan mee!!

Watierman said...

@Waalaikumsalam Dik Erma...dah sarapan ke..belum..meh la..kita suap menyuap kan berkasih sayang gitu!!

Watierman said...

Kak Noor..bisa aja....barter & trading system....janji kenyang!!