Adakah ini satu Tabungan???

Thursday, April 19, 2012

Cucur Badak Watierman Style....letak udang...badak dapat nama! Kenapa ya?

Assalamualaikum semua...

Dah khamis ya hari ni...esok dah Jumaat dah sampai ke penghujung minggu...yahoo...boleh gi jalan-jalan dengan anak-anak & suami yey! Pagi ni Akak sarapan dengan kuih aje....Itu pun Akak dah buat siap-siap lewat malam tadi. Jadi pagi ni cuma menggoreng aje kerjanya...Lega!~

Kuih yang diletak udang...tapi kenapa pulak BADAK yang dapat nama ya????? Tak paham betoi....ada siapa-siapa yang tahu sejarah nama kuih ni dicipta tak???Wah siap nak kaji sejarah lagi tu!And  style Akak kalau buat cucur badak ni Akak suka letak udang seekor kat atas kuih tu...crunchy tau....Tu lah sumbu badak tu agaknaylah kan!



Kalau nak tengok kejadian cucur ni satu ketika dulu ada Akak sharekan resepi nya di sini. Tapi Akak ni kan suka main campak2 aje apa yang ada...lebih kurang aje caranya dengan terdahulu...kalau ada kelainan pun mungkin Akak ada mengikut petua dari rakan2 maya yang telah membuat kuih ini dengan cara yang lebih mudah. Tapi kuantiti bahan...Akak main agak-agak aje ya!

Resepi Cucur Udang Watierman
(ikut bahan yang ada di dapur Akaklah ya!)
Bahan-bahan

bahan cucur:

  • 3 biji keledek saiz kecil
  • 1/2 -1  cawan tepung gandum..campur sikit-sikit
  • Garam sesedap rasa
bahan inti:
  • 1 -2 cawan kelapa parut
  • segenggam tau lebih udang kering
  • 1-2 labu bawang besar
  • 2 batang serai diracik halus & blend
  • 1/2 inci halia
  • 1 sudu kecil jintan manis
  • 1 sudu kecil kunyit serbuk
  • 5-6 tangkai cili kering direbus & blend (boleh tambah kalau nak pedas lagi)
  • 1 sudu besar minyak masak
  • Garam dan gula
*Minyak secukupnya untuk menggoreng cucur.
*sedikit udang hidup untuk hiasan.

Cara-cara
untuk buat inti: 
  1. Kisarkan cili kering,serai,udang kering,jintan manis,halia dan bawang dgn sedikit air. 
  2. Setelah halus masukkan kelapa parut & kisar sekejap. 
  3. Panaskan minyak.Masukkan semua bahan kisar kedalam kuali.
  4. Perisakan dengan serbuk kunyit,  garam , gula dan serbuk perasa. 
  5. Kacau sehingga inti tu masak dan kelihatan kering sedikit.
Untuk buat cucur:
  1. Rebus keledek dengan air dan sedikit garam sehingga lembut. 
  2. Setelah masak , buang air tinggalkan sedikit dan campurkan dgn sedikit margarine/minyak. 
  3. Buat ketika masih suam untuk menyenangkan kerja2 melenyek ubi tu. 
  4. Tambahkan tepung sedikit demi sedikit .hingga menjadi doh..tapi jangan banyak tepung nanti tak sedap!
  5. Selepas itu buat doh kecil2 . 
  6. Leperkan doh dengan menggunakan sedikit minyak di tangan agar tepung tidak mudah melekat.
  7. Sudukan inti kelapa dan tutup kemas doh kembali.(Akak simpan dalam freezer sebab buat malam, esok baru goreng)
  8. Goreng dalam minyak panas dengan api yang sederhana. 
  9. Siap untuk di hidangakan!

Inti yang Akak buat ni tidaklah terlalu kering ya!...Tapi tak adalah sampai berair...


Celupkan jari ke dalam sedikit minyak dan adunkan doh untuk meletakkan intinya....tekankan seekor udang yang telah diperisakan dengan sedikit garam ke atas doh yang telah diisi inti tadi.....Akak sejuk bekukan dahulu...pagi baru Akak goreng...senang kerja...dan ia mengekalkan bentuk yang dikehendaki.



Pada peringkat permulaannya Akak guna api yang sederhana jer..ini untuk bagi bahagian dalam doh tu masak sekata dan bila dah kuih bertukar kekuningan...Akak besarkan sedikit apinya supaya permukaan luar mudah garing dan menjadi ranggup! Jangan lupa kecikkan api balik ya...untuk proses menggoreng baki cucur seterusnya ya!

Saiz cucur badak ni bergantung pada kita yang membuatnya...Akak buat agak besar dari yang orang jual di warung-warung sebab....kenyang cepat...dapat rasa inti banyak,  cepat siap ketika membuatnya....dah namanya pun badak..haruslah besar tak gitu!!Akak rasa makan 2 ketoi...boleh tahan sampai lunch kot!!Hahaha...


dan sarapan dan bekal pagi ni.....



Okaylah ya...beres sudah urusan untuk sarapan pagi ni ya!


32 comments:

Sari Yusa Ibrahim said...

Salam, Kak Watie, saya pun musykil jugak, hahaha..

Tapi yang pasti cucur badak memang sedap, apalagi kalau dah jadi badak sumbu macam Kak Watie buat tu, hihihi.. terbaekkkklahh!!

quinnie said...

wahh sedapnya kak..letak udang paling best..baru puas makan..heheh sekarang ni org jual memang tak letak udang dah....udang mahal...kekekek

Kak Rose said...

puas udang tu bertenggek kat situ, badak jugak yg dapat nama kan... he he he. wonder disitu!

buat besar2 mmg menyenangkan dan sesuai la dengan namanya kan!

tun_telani said...

salam kenal kak watie ^^ tun dtg dr umah kak Q, tgk cucur udang td.. hihi.. ingat nk buat petang nih =) tun xbape pandai makan cucur badak.

zila 4ever said...

salam kak watie..
tgok udang tue..buh sebijik kt depan cucr tue..walllaaaa..menggoda tul..biasanya klu kt kedai x ada org letak udg kt depan tu kak..:)

Sue @ Nenie said...

Salam Kak Yati...belum pernah pula jumpa cucur badak yang ada udang bertenggek kat atasnya...Tapi boleh gak tiru idea ni...Bagus bagus bagus....

Bicara Kak Noor said...

salam Watie, kena tambah lagi nama kat cucur ni cucur udang badak kot kan kan tapi ngancem loh kalau dpt makan besttt ni..

hazila said...

Salam kak,
dulu dulu memang org letak udang atas cucur badak. Sekarang je dah takde, nak jimat kos la tu...

Mamasya said...

Salam K.Watie.sedapnya cucur badak ..tambah ada udang sekor kat atas tu.nama cucur badak ni..itulah mcmmana dpt namakan,satu lagi kuih badak berendam dan juga ada ubi badak...hi..hi..
re;t.kasih kak...dok di perantauan mmg kena lebih waspada..suasana berbeza..cuacapun berbeza....

ogyep yummy mellow said...

Kak Watie... sedapppp tu... i likeeeeee... intinya ada lagi tak... bolehlah buat pulut udang pulak pas ni..

Cendana Kasih said...

salam kak.. saya suka kuih ni...meh dua ringgit, nk buat minum petang..malas plak nk masak petang ni...ingat nk buat cekodok laaa

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Salam kak watie,

Minta satu.. lapar lak tengok di petang hari..

Kalau letak badak kat kuih tu kak wati nanti tak muat pulak kuali kak watie :D

Ayu said...

Assalam kak wattie,
salam rindu dendam ni..maaflah tak dapat nak balas kenjungan the past days kemarin..sebab hati tak tenang..thanks kak for the support you have given..appreciate it so much..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam k.watie...emmm sedapnya bersarapan ngan kuih badak ni.Klu intinya pedas2 sikit(sbb atie kuat mkn pedas..hihi)lgggg best!
Tumpang sarapan kat sini ya :D

misshannajr said...

besa la kak..badak giler glamer haha..air paracetamol pun org panggil air badak :P

indahhouse said...

Salam kak watie,
hehe.. sajer badak nak gelemer same kot, kak. Kuih badak ni, memang sedap. Lama dah tak buat atau makan. Bila beli keledek, kelapa parut takde, bila beli kelapa, keledek pulak takde. hehe.. nanti kena buat intinya dulu la. :D

Watierman said...

@Walaikumsalam Dik Sari....haha...sorry lambat dpt jawab comment....TQ sbb suka pada badak sumbu kat atas cucur tu!!!hehe..

Watierman said...

@Adik Q....betoi tu....masa Akak kecik2 nilah yg dipanggil cucur badak...sekarang memanglah udang tu mahal ...tapi apa salahnya letak cucu cicit udg tu tuk kekalkan identiti cucur tukan!!

Watierman said...

Betoi tu kak Rose..tetiba badak lak nak enterprem...kalau kecik tak pelah jugak...ni gedabak aii...cepat kenyang!!!

Watierman said...

Salam Kenal juga buat Dik Tun...TQ ya sudi singgah & follow..lambat pulak sambut tetamu....maaflah ya...kecah dapur dikerjakan badak...dah cuba ke belum cucur udang tu...Akak pun trial & error jer resepi tu...sebab Hubby cerewet sikit bab cucur udg kegemaran dia...selalu aje ada komen...tu yg dok kena up grade resepi cucur udang tu memanjang....but kali ni...dia suka pulak...maybe cara bancuhan tu macam cara buat cucur keledek & pisang kot...crunchy dia lain sikit tapi kena garing betol masa goreng tu!!!

Watierman said...

@Waalaikumsalam Dik Zila...tu cara lama tu Dik...sejak dari Akak kecik2 memang cucur badak kena letak udang sekor kat depan tu...sekarang jer org niaga dah cut cost!!

Watierman said...

@Walaikumsalam Dik Sue....tak payah kata nak tiru pun Dik ooi memang dulu2 cucur badak memang org letak udg sekor gitu...org sekarang jer cut cost kot...tu sebab generasi muda...kenal cucur badak yg tak ada sumbu cam yg Akak buat tu!!! he..he!

Watierman said...

@Waalaikum salam Kak Noor...hehe....tak berani pulak nak tukar nama Cucur Udang Badak Kak Noor...sebab nanti anak2 demand Nak Udang Besar...buatnya besar dari cucur...Badak pulak tarik diri...!!!Dah uli...tepung dengan keledek ke Kak Noor...kot nak buat sendiri...???

Watierman said...

Dik Hazila..kena sebut nama penuh pulak sebab ada 2 zila kat komen box Akak ni.....betoi tu...dulu2 memang org letak udang kan!..Tu pasal generasi sekarang tak berapa kenal sifat fizikal cucur badak yg sebenar!!

Watierman said...

@Waalaikumsalam Dik Mamasya....yer lah tu...Dik..macam2 nama pelik kan makanan orang Melayu ni...harap2 generasi akan datang masih kenal kuih muih tradisi bangsa melayu kita kan!!Jauh di perantauan pun...still dok makan nasi jugak kan...macam Akak dengan Hubby dulu...5 tahun kat USA...tiap2 hari makan nasi & gulai sardin...dasar org kampung!!Lucu gak bila dikenangkan!

Watierman said...

Dik Ogy....inti ada sikit lagi...tengoklah nanti nak jadi apa...hehehe...Akak nak minta pulut udg Dik Ogy jer...sebab tak payah bakor dah!!

Watierman said...

Ha... Dik CK...2 hengget cukup ke...ni cucur saiz badak ni...siap bersumbu lagi...Akak nak kasi berapa ketoi erk???Dah gi goreng cekodok jer lah...esok2 dah rajin buat kuih cucur badak pulak!

Watierman said...

Dik Yati (CH)..ambik le apa yg ada tu....haha kalau betoi letak badak...bukan goreng lagi dah..bakor le Dik ooi!Kuali pun kemek di pijaknya!!

Watierman said...

@waalaikumsalam Dik Ayu...Tak banyak yg dapat Akak bantu...but glad you are back...miss you so much Dik!TQ for stopping by & pay me a visit..Iam honored!

Watierman said...

Dik Atie...betoi tu...pedas2 manis...tapi kena pedas...baru sedap kan...sekali sekala kena ...best jugak!!

Watierman said...

Dik Hanna...terkejut Badak Akak sekejap baru dapat tahu badak gila glamor...tak pernah minum air cap badak...kata org untuk sejukkan badan kan?

Watierman said...

Dik Nur...takpe...beli kelapa parut frozenkan jer...bila dah beli keledek baru keluarkan kelapa yang frozen tu...dalam kuali bertemu dengan badak juga!!! hehehe!