Adakah ini satu Tabungan???

Tuesday, April 10, 2012

Sambal Tumis Sotong lagi...my style!

Assalamualaikum...dah siap masak untuk tengahari ke??? Akak dah....tapi tu lah...menu nya..asyik-asyik sambal tumis aje memanjang.

Nak buat macam mana kan...En Hubby punya favorite menu yang tak akan kena reject....anak-anak pun suka!

Rasanya kalau Akak tutup mata sikit ke sebelah ke....pun dah boleh buat kot...sebab dah terlalu sering dok masak sambal tumis ni!


Resepi Sambal Tumis Sotong Watierman
Bahan-bahan Utama:)
  • Sotong (anggaran dalam 12-15 saiz sederhana
  • 15-20 tangkai Cili kering direbus telebih dahulu- bahan kisar
  • 1-2 labu Bawang besar - bahan kisar
  • secubit belacan...kadang2 Akak tak letak pun!
  • 1 sudu teh Asam jawa Adabi -bahan kisar
  • Garam secukup rasa
  • gula secukup rasa
  • 2 sudu besar sos tiram 
  • 1/4 cawan minyak masak
  • 1/3 cawan air untuk semua bahan kisar (tak perlu air banyak....sotong akan berair)
Cara Memasak:
1) Panaskan minyak
2) Masukkan bahan kisar
3) Kemudian, masukkan gula biar naik minyak sekejap
4) Masukkan garamdan sos tiram..kacau & biar hingga agak pekat
5)Akhir sekali masukkan sotong. Kacau sehingga sotong betul2 masak dan kepekatan kuah yang kita kehendaki

Haha..kan senang..dah siap..bukannye susah pun masak ni...kalau ada keinginan semuanya jadi..
Selamat Mencuba yer.!.






4 comments:

hazila said...

Salam kak watie,
Itulah kan, walau menu ulangan tetap buat sebab selalu dapat permintaan.

zila 4ever said...

salam k.watie
sedapnya..kgmaran kita jgk nie..nyummm2x

Watierman said...

Assalam Zila...yang penting dia orang tak complain...hehehe!

Watierman said...

@Waalaikum Salam Zila....ermmms rasanya semua orang minat dengan sambal kot..yang tekak melayu lah...kalau western sikit tu mungkin tak berapa suka pedas kan...!