Adakah ini satu Tabungan???

Tuesday, April 24, 2012

Kerabu Epal Hijau & Sambal Tumis Sotong Lagi...sila pejam mata!

Assalamualaikum....Sila pejamkan mata anda kalau dah jemu tengok sotong yang dah jadi sambal tumis tu kat kuali Akak ya!!Maaflah ya...balik dari bercuti masih tidak bergerak ke pasar...cuma menghabiskan apa yang ada dalam gerobok hikmat..ala-ala poket Doraemon gitu! Jadi menu untuk hari ni....adalah sangat klise dengan dapur Akak.....sambal tumis sotong & kerabu eapal hijau.

Kerabu Epal hijau ni pulak sebab nak habiskan stok Granny Smith Apple yang ada 2 ke 3 biji lagi kat dalam peti sejuk tu....so Akak main potong jer ...jadikan kerabu.


Kerabu Epal Hijau Watierman

Bahan-Bahan
  • 2 atau3 biji Epal Hijau
  • 1 biji Buah Tomato buang biji
  • 1 batang Bunga Kantan
  • 1 batang Serai
  • 1 labu Bawang Besar
  • Cili Padi beberapa biji ikut suka
  • Sedikit Kacang Tumbuk (ni lebihan Akak buat apa tah just masukkan aje!)
  • segenggam ikan bilis goreng / udang kering dikisar sebentar aje (Akak letak kedua-dua sekali)
  • Garam dan Gula Secukup Rasa

Cara-cara:
1. Epal, tomato, bunga kantan, serai, bawang, cili padi di hiris halus.
2. Gaulkan bahan yang telah dihiris dengan serbok ikan bilis atau udang kering
3. Masukkan garam jika perlu dan gula secukup rasa.
4. Taburkan kacang tumbuk dan siap untuk dihidangkan.



Kerabu yang belum digaul.........


Hrmmmm sedap sangat sebab rasa epal yang masam manis dan ranggup!!

Dan seperti biasa.....sambal tumis yang dah jadi dish rasmi keluarga Watierman......



Kalau agak dah jemu dengan hidangan menu ulangan ni sila pejamkan mata ya!!


Wah ada telur la dalam perut sotong tu!!!! Sampai terburai keluar!!



Dan yang pasti Encik Hubby tak pernah complain lagi pasal menu ulangan ni.....sebab favorite dia kan sambal tumis...janji kena pekat...sebab dia tak suka kalau cair sangat! Habis ika goreng tu kena cover....nampak ekor jer sikit....!

Okaylah ya....Selamat Menjamu Selera ya!!










16 comments:

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Yezza.. saya memang suka kerabu kak watie.. tak kira lah kerabu apa... ni dapat resipi kerabu epal kak watie.. boleh cuba nanti...

Sambal sotong ni, anak-anak saya yg suka, kalau masak sambal sotong bertambah makannya..

Sepatutnya akak cakap "selamat menjamu mata" sebab dapat tengok jer, nak makan masak sendiri ehe ^__^

Si Matatajam said...

Kalau ngan sambal sotong ni mmg xde istilah jemu la... Memg feberet kami hubbywifey gak kak oi... Sodap terlioq cek tgk hmmmmmm...

zila 4ever said...

salam kak
dh habis pejam mata nie..tp asik nk terbukak jew..mandang sotong tue n kerabu tue..aaiisshhhh..he hehe

hazila said...

Akak buat sambal tumis guna cili kering atau beli cili kisar? Saya suka guna cili kering dan kisar sendiri, dan sedikit kasar.

Bicara Kak Noor said...

salam Watie,aduiii akak dah ada epal hijau pernah tengok jugak kerabu ni macam truja lah nak buat sedap tu nampak nya tak tahan lah

izahdaut said...

wahhh memang lauk pauk akak ni sedap kanmain. akak, nak gi penang saya roger2 akak ye.. siapkan hidngan 7 persalinan ye. hahaha... geram tau tengok gambor lauk pauk akak ni.. nampak jek mewah gini tapi tuan rumah badan solid molek. give me some tips plzzzz

ifah said...

adeh,pengsan tgk kerabu sotong makcik.huhu...*xdak niat nk bodek* hehe

ifah said...

adeh,pengsan tgk kerabu sotong makcik.huhu...*xdak niat nk bodek* hehe

Shahriah Abdullah Novelis said...

SAlammm wahhhh... datang dah lewat malam macam ni teiba ada pulak kerabu epal! pastu scroll down lagi ada pulak nasi bungkus hubby akak tu.......... hadoiiiiiiiiiiii.. kecurrrrrrr... serius ni!! sedap naaa!!!

Watierman said...

Assalam Dik Yati @CH...betoi tu kerabu apa pun memang best...salada Melayu lah kan....ada pedas, masam,masin & manisnya...hrmmm sib baik ada yg suka layan tekak anak2 cam Akak juga...sotong2...hehehe...yelah..sila gi masak sendiri!!

Watierman said...

Assalam Dik Si Mata tajam...TQ sudi singgah...ermmm suka mkn sotong ya...Akak makan badan aje...kepala tak makan...bukannya apa dok paparkan dish yang ulangan jer...kan bosan pengunjung!!

Watierman said...

Dik Zila...nasib baik pejam buka...pejam bukak...kalau tak langgar dinding...hehehe...

Watierman said...

Dik Zila yang kisar cili...sebab Dik Zila yg kat atas tu dia pejam mata....Akak tak pernah beli cili yang siap kisar...selalu simpan stok cili kering banyak2...bila nak masak...ambil sebanyak mana yg perlu...basuh rebus dan kisar...!Samalah kita agaknya kan!

Watierman said...

Kak Noor...dah balik buah kerabu epal hijau ke belum...karang jadi pie pulak ...baru biru mata hitam Kak Noor!

Watierman said...

Wah Iffah...napa pulak sambal sotong dah jadi kerabu sotong ni??? Nervous erk!...Kan kat atas tu makcik cakap kerabu epal hijau...dengan sambal Tumis sotong...!

Watierman said...

Dik Shahriah...dah malam2 jgn nak kecor...dah gi tidor....tak elok untuk sistem dalam badan kalau makan dah lewat sangat...nanti naik badan tu!!Gi tidor....