Adakah ini satu Tabungan???

Friday, April 6, 2012

Bihun Tonggek.....bukan Bedah Aje boleh Tonggek Tau!

Assalamualaikum
Dah tiba ke penghujung minggu....Jumaat...dah ya hari ni....patutlah stok barangan dalam gerobok Akak tu...kosong jer...itu tak ada ...ini tak ada...

Nak-naknya...sayur-sayuran segar....dah habis....cili hidup pun habis....yang ada cuma sayur taugeh....buka sebelah frozen section lak...stok udang pun tak ada juga...naib baik ada sotong....Kalau pagi-pagi memang kelam kabut kalau cari barang tak ada...budget masa....timing tu penting....Kalau tak nanti Reena pergi sekolah tak sempat nak sarapan....

So kelam kabut Akak pagi ni....cuma mampu sajikan resepi serba kekurangan...Bihun Tonggek...ya...bukan si Bedah aje pandai tonggek Dik ooi....bihun kat kuali Akak pun boleh tonggek jugak...seksi...walau tak cukup bahan...boleh ke macam tu!!!

Meh tengok siapa yang dok tertonggek-tonggek kat dapur....


Tahu kenapa TONGGEK???...tengok resepi pun dah boleh agak dah!!!

Resepi  Bihun  Tonggek  Watiermanlife
Bahan-bahannya:
  • 1 bungkus bihun direndam supaya lembut
  • 1 cawan sotong dipotong bulat (udang tak ada...kalau ada dah letak dah)
  • 2 cawan tauge, bersihkan
  • 1 sudu besar serbuk ikan bilis
  • 2 atau 3 sudu besar sos cili
  • 2 atau3 sudu besar sos tiram
  • Kicap secukup rasa
  • Garam secukup rasa
  • 1/2 cawan minyak masak
  • air secukupnya
Bahan kisar:
  • 3 atau 4 ulas bawang putih
  • 1 labu bawang besar
  • 1/4 cawan udang kering
  • 10-15 tangkai cili kering direbus
Cara membuatnya:

1. Tumis bahan kisar hingga wangi. 

2. Kemudian masukkan sotong dan kacau lagi. Masukkan sos cili, sos tiram serbuk ikan bilis, garam & kicap dan kacau lagi

3. Kemudian masukkan bihun yang telah di rendam tadi dan terus kacau semua bahan sehingga mesra , jika kurang masin boleh tambahkan garam atau kicap.Kalau bihun masih agak keras boleh tambah air.Terus mengodek.....rasa kalau bihun dah lembut okay....masukkan taugeh...kacau rata....sekejap aje...

4. Angkat dan letakkan ke dalam mangkuk atau pinggan besar. Akak cuma mampu hiaskan dengan telor dadar aje. Boleh juga dihiaskan dengan bawang goreng, telur rebus , daun bawang.

Alangkah tiada serinya tanpa kehijauan.....layankanlah aje!!!Sedih....



















12 comments:

ijayuji said...

Salam kak! dtg lagi niii nmpk mee hoon kita mmg suke dgn mee hoon, nmpk pedasss betul mee akak! kita suke!!! hihihi... ada pulak isi yg bulat2 tuu lagiiiii sukeeee! :D

izahdaut said...

hahaha... akak.. saya baca tajuk jek dah gelak.. pastu baca entry akak ni ngekek gelak membayang tertonggek tonggek tu. adeh la kak watie ni. suke la bihunn.. nak skitt.. bekal cik abang cayang yekak

ieda said...

wah2 akakkkkk x hinggat nama mihun nie .. perghhh menonggek saya mendengar nyeee ekekek
perghhhhhhhhhhhhhh LAPAQ !

Diariku said...

hahaha tak leh belah la...bihun tonggek namanya...nampak pedas....lagi pedas lagi mengancam jiwa nak tambah lagi, lagi dan lagi...fuhh!

EmbunRosaliza said...

Assalam kak watie, tonggek pun tonggek la janji sedap n cukup rasa, terliur tgk bila ada sotong buylat2 gtu

Sue @ Nenie said...

Saya paling sukeee kalau mee hoon ada sotong tapi sejak kawin kalau buat mee/mee hoon, tak leh buh sotong, hubby tak suka...

Watierman said...

Assalam Dik Ikaa...beehoon tonggek pun tonggeklah ya...pedas tu penyelamat keadaan tanpa sayuran...hehe...

Watierman said...

Assalam Dik Izah....waduh-waduh dah jadi cam segmen riuh pagi lah pulak ye...imagine jangan lebih2 tau..pagi Jemaat ni...by the way tu bekal Reena lah..Cik Abang naru je balik dari KL...so hari ni Akak buzy...OK..*wink..wink*!

Watierman said...
This comment has been removed by the author.
Watierman said...

Assalam Dik Ieda...wow seksi ooo nampak Dik Ieda datang menonggek..meh Akak suapkan beehoon..."seksi" tu kat Ieda!...rahsia seksi ...dah terbongkar pepagi Jemaat ni ha!!

Watierman said...

Assalam Dik Rosa...ermmm sotong tu yang tonggek sebenarnya...tu pasal...menarik perhatian....bila tertonggek aje sotong kat atas bihun kosong cam tu...menarik juga erk!

Watierman said...

Assalam Dik Sue...sian dia...meh Akak suapkan sotong...nak buat cam mana...dah dia tak suka kan!