Adakah ini satu Tabungan???

Wednesday, April 4, 2012

Roti Arab......Juadah Minum Petang!

Assalamualaikum.....Rabu Tanpa Kata-kata...yang panjang lebar....boleh lah ya!!!




Untuk resepi yang enak ...terima kasih buat penyumbang resepi Puan Sofinar dari Myresepi.com.....mohon halalkan...ya..resepi ni dah selalu Akak gunakan: klik di sini

Akak cuma buat separuh adunan yang Akak dah olahkan sukatan dari resepi asal kali ni sebab kami cuma bertiga kat rumah hari ni....

Resepi Roti Arab

Bahan-bahan ( 3-5 org makan )
  • 1 sudu besar mentega
  • 1sudu besar minyak masak
  • 1 sudu besar gula
  • 150 ml air suam
  • 3 g yis (Akak guna1 sudu kecil)
  • 250g tpg gandum

Cara-cara
  1. mentega, minyak dan gula dibancuh dengan air suam
  2. tepung di gaul dengan yis
  3. Kemudian campur semua bahan dan uli hingga licin dan kental
  4. perap selama 1/2jam atau lebih dalam beg plastik yang tertutup atau bekas yang tertutup
  5. Uli semula dan buat bulat2 
  6. Canai nipis lebih kurang 0.4 cm
  7. panaskan minyak dan goreng sebiji2, tunggu hingga roti kembung dulu baru terbalikkan.
  8. Sedap dimakan bersama kari ayam dan daging (Akak buat kari ikan aje)



10 comments:

Kak Rose said...

Salam watie,

juadah kita sama tp kejadiannya sangatlah berbeza.... cantik je kembong roti arab tu... kak rose punya merajuk abes, kemet jer semuanya!

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam K.Watie..mmg sedap cicah ngan kuah kari/sambal tumis ikan bilis ni.
Cantiknya kembong2 semua..:D

ijayuji said...

Salam kak watie! sedapnyerrr cicah dgn kari ikan! suke kari ikan kalau buat roti pratha ke, roti mcm ni ke, mmg best lawan ngan kari ikan, tp stok ikan takde lah pulak yg nak dibuat kari niii td hihihi...

zila 4ever said...

comel-comel jer roti nie kan..x pernah cuba lg..nnt nk cuba jgk la..

ogyep yummy mellow said...

Salam Kenal... Sedap roti arab...

Watierman said...

Walaikum Salam Kak Rose..semuanya dgn izinnya...ada waktu...kita hanya rancang..jadi sebaliknya...moga kita terus usaha untuk baiki kelemahan...jangan putus asa Kak..coba lagi..you are almost there..practise makes perfect!!Go kak Rose!!

Watierman said...

Waalaikum Salam Atie....ada waktu nak jadi kembong elok...ada masa buat hal jugak....memang sedap juga kalau ada sambal ikan bilis...lagi kawww!

Watierman said...

Waalaikum Salam Dik Ikaaa...kalau susah..susah nak dpt stok ikan..pakai yg dalam tin aje....hehehe..Akak selalu juga...simpan stok sardin ke mackeral dalam tin ni!!!

Watierman said...

Waalaikum Salam Dik Zila....cobalah...mana tahu kena dengan selera adik....sedap juga ni Dik..makan panas-panas..sedar tak sedar mau 2 @ 3 bijik pun habis !!!

Watierman said...

Walaikum Salam Dik Ogyep Yummy Mellow...mak aiiii harus korek nama pendek ni....Salam kenal juga & Tq sudi singgah ke dapur sempit Akak ni...makan time lapar..apa pun sedap Dik!!!