Adakah ini satu Tabungan???

Tuesday, April 17, 2012

Apam Serikaya ......olahan corak dari Apam Dot....Dot!~

Assalamualaikum saudara Akak semuanya....

Syukur Alhamdulillah baru rasa kuat sikit badan ni hari ni.....semalam jangan cakaplah...lemah gemalai....macam lembik letih lesu....tak terkata.....penat sungguh rasanya.....macam nak sambut raya jer! Ye lah kalau time-time nak raya kan dapat tempahan buat kek banyak jugaklah....Dah tu nak kena siapkan sebelum tibanya hari lebaran.....tak ke Akak kena bersilat bagai...kali ni pun lebih kurang macam gitu jugaklah....

Terima kasih buat rakan taulan ...adik2 Akak yang setia berkunjung ke dapur Akak ni....ada yang....mendoakan kedua orang tua Akak....terima kasih Akak ucapkan....tak kurang juga yang termenitis air lior.....teringinkan juadah untuk kenduri yasinan tu kan....kalau dekat2 Akak bagi jer sorang satu gift bag ......tapi nak buat macam manakan.....Takdir yang memisahkan kita!!!Wah macam skrip drama sinetron lah pulak!

Apa-apa pun tak ada resepi baru pun yang Akak gunakan untuk kuih muih yang Akak buat hari tu....yang apam serikaya tu cuma olahan pada warna dan coraknya aje....tetapi resepi asal dari Apam Polkadot yang dah biasa Akak buat tu. Kan resepi tu FAMOUS sangat among bloggers....nak-nak untuk disajikan dalam majlis yang sebegitu ......mudah juga nak menyediakan...tak adalah banyak sangat bahannya!

Untuk entry petang ni Akak dah buat sekali lagi Apam Serikaya yang lebih comel dari yang Akak buat untuk kenduri Yasinan baru-baru ni....tu pun Akak cuma buat separuh dari aduanan asal aje...untuk anak-anak minum petang ni!...Bukannya apa....cute sikit nak bagi anak2 makan...walaupun tangan anak-anak Akak dah tak berapa comel saiznya....haha maklumlah anak-anak remaja...malahan lebih besar pun dari tangan Akak ni ha!! Dah merepek pasal saiz tangan lah pulak!


Kuantiti bahan juga telah Akak dah olah dari yang asal untuk juadah petang ni.Mohon ampun dan maaf ya kepada penyumbang resepi asal kerana Akak pandai-pandai aje mengolah adunan dan corak untuk apam ni ya!!Walau bagaimana pun Terima Kasih kerana telah berkongsi resepi yang sangat menarik ini....Hanya Allah aje yang memberikan ganjaran yang setimpal buat perkongsian ilmu ini....Insyaallah!

Resepi Apam Serikaya (Versi asal :Apam Polkadot)
Akak olah nama tu sebab filling yang Akak guna Homemade Serikaya)
Bahan-bahan:

* 2 biji telur - dari peti sejuk
* 150 gm tepung gandum
* 110 gm gula halus
* 80gm susu segar
* 1 1/2 sudu teh baking powder
* 1 sudu kecil ovallete
* 1 sudu teh esen vanila
* Serikaya secukupnya (masukkan ke dalam piping bag)
* Pewarna Akak cuma guna merah....sebab nak cepat

Cara-cara

1. Masukkan semua bahan apam ke dalam mangkuk mixer dan pukul kelajuan maxima selama 6 - 8 minit.
2. Bahagikan adunan kepada beberapa bahagian & titiskan pewarna mengikut citarasa.
3. Masukkan setiap warna ke dalam piping bag (atau beg plastik yang bersih).
4. Picitkan sedikit adunan ke dalam mangkuk kertas yang telah disusun didalam acuan lompang.
5. Picitkan Serikaya filling secukupnya.
6. Picitkan lagi adunan yang berlainan warna sehingga ¾ penuh.(Akak picit...hampir penuh)
7. Kemudian dot dot kan dengan warna pilihan.Kemudian lorekkan dengan pencungkil gigi.
8. Kukus didalam kukusan air mendidih dengan api perlahan dan kukuslah selama 10-15 minit. Akak masukkan beberapa helai daun pandan yang di potong kecil dalam air kukusan....harum semerbak bau pandan!








Resepi Serikaya (petua dari Ibu Mertua Akak)
Bahan-Bahan
  • 1 cawan gula & 1 cawan air - buat gula hangus dan sejukkan  
  • 1 cawan gula & 3 biji telor dipukul sebati
  • 1 ½ cawan santan 
  • 2 sudu makan tepung jagung- dibancuh dgn sedikit air 
  • 1 helai daun pandan di simpul
Cara
  1. Buat Gula hangus @ karamel dulu: ketepikan
  2. Langkah seterusnya pukul sebati adunan 1 cawan gula dengan 3 biji telur - dipukul sehingga sebati
  3. Campur semua di mulakan dengan adunan telur & gula , diikuti dengan santan, kemudian bancuhan tepung jagung dan akhir sekali karamel atau gula  hangus ke dalam periuk
  4. Masak dgn api sederhana panas dan kacau hingga pekat atau mendidih.
  5. Akak simpulkan sehelai daun pandan dan kacau sekali semasa memasak serikaya ni untuk aroma pandan yang lebih harum!



20 comments:

Cendana Kasih said...

salam akak...saya tak pernah lagi buat kaya sendiri...beli jer.... selama buat apam polkadot ni, lom pernah lagi saya masukkan kaya...lepas ni boleh la cuba...sure sedap kan !!!

Watierman said...

Assalam Dik Noorma@CK...Akak pun try masa Yasinan baru ni la...anak2 kata sedap pulak asyik letak nutella jer selama ni!Try le!

Kak Rose said...

Watie, nengok apam tu rasa nak tumpang minum petang sekali... kak rose x pernah buat lh nih!

kak rose cnp dulu ya resepi nak wat serikaya tu... bila2 nnti leh mencuba, something different bila ada karamel tu!

Watierman said...

Kak Rose...jemputlah...kita bancuhkan teh kejap ye....resepi mudah2 ni memang style Watie kak Rose ooi...kalau yang remeh temeh tu...Watie buat2 tak pandanglah konon...sebab malas nak membuatnya...dari situ pun dah tau...jenis orangnya banyak "M" dari "R" nya kak Rose kan!

Rohah said...

Salam kenal kak,
Nampak elok gebu apam akak nie, cute.

Chik Mimi said...

Kakkkkkk cheq mai 2-3 x tau nak komen tak lepaih2 upah maih apam yang montoks gebus tu

Watierman said...

Salam Kenal juga buat Dik Rohah...Tq ya Dik sudi menjenguk dapur sempit Akak ni...itulah Dik ada kalanya menjadi elok pula apa yang Akak buat...tapi ada ketikanya...geram jugak..dah ikut segala petua...tetiba ada pulak slacknya!! Adatlah tu Dik!

Watierman said...

Assalam Dik Mimi....nah ambik sepiring teruih la...tak yah dok komen apa dah...bukan tak besa...hehehe!!

misshannajr said...

kak lapooor T____T ada lg tak sebijik..nak sebijik jer...

Unknown said...

salam Watie, wah nampak cantik tu dngn lorek2 lagi advance lah apam ni akak belum pernah buat yg kaya nak try jugak mana tau jadi kaya raya nnti heheee kan Watie

Shahriah Abdullah Novelis said...

Salam... wah apam serikaya... mesti sedap sebab ada kaya.. lemak dan bila di gigit... kaya tu cair kata dalam mulut.. aduhhh sedapnya.....

Kek Kawin said...

Salam watie...comelnye apam tu.dulu pernah
buat gak,tapi tang dot,dot tu fail.comot...

Qasey Honey said...

kemain mgebu...mbolattt naiknya apam tu...

Ummi said...

Assalam Watie cayanggg...weeey lawonya apam serikaya, versi polkadot eh...tu diaaaaa....cantiiikk...nampak lg gebusss halusss laaaa...ntah bila dpt try...malas sikit skrg ni..hehe

Watierman said...

@Waalaikumsalam Dik Hanna...apo ke bendanya yang T_____T tu erk? Akak ni mudah lupa...maklumlah dah senjakala!...kalau nak apan tak kan cukup kot seketoi..comel sangat keciknya apam tu!Ambik sepiring baru terasa...

Watierman said...

@waalaikumsalam Kak Noor...wah ada nawaitu...nak kaya raya sebab maka serikaya yer....Den ni dah makan banyak ha....menunggu bila lah nak kaya..kaya ni!!Ada2 aje kak Noor ni..!

Watierman said...

@Waalaikumsalam Dik Shahriah ...TQ sudi menjenguk ya...memang sedaplah bila makan sebiji..ada lelehan kaya cam meletup jer mencair dalam mulut...tak sedar dah dekat sepiring habis di makan!!

Watierman said...

@Waalaikumsalam Dik Iza...biasalah tu ada jugak yang sememeh tu...tu sebab bila buat cara lorek senang & cepat lagi...hehe..dah pecah lobang!!

Watierman said...

DIk Honey...waktu nak menjadi elok tu...bukan main membulat dia naik...Akak pun teruja juga dengan kejadian apam kali ni!

Watierman said...

@Waalaikumsalam Ummi...tak lama lagi lah tu....nanti Ummi buat resepi yang lagi vouge ....takat apam ni apalah sangat...Watie memang tak terkejar kepantasan Ummi...wlaupun Ummi dok kata dah slow sikit...masih tak terkejar jugak Ummi ooi!! Dengar Hasue kata Ummi dok mabuk2....jangkit dengan Dik Hana ke??Ooops jgn marah ya!!