Adakah ini satu Tabungan???

Monday, April 16, 2012

Apam & Kek Kukus untuk Kenduri Yasinan....

Assalamualaikum

Kembali bersiaran....walaupun badan Akak ni baru nak terasa.....kesan letih memerah tenaga selama dua hari semasa balik ke Alor Setar...sempena kenduri Yasinan & doa selamat untuk keberangkatan Mak & Ayah Mertua Akak ke Mekah tidak lama lagi. Kenduri pada waktu selepas Subuh di Masjid Derga untuk lebih dari 100 orang tu berjalan lancar....sebab semua makanan di pack dari rumah dan Akak turut menyediakan sedikit juadah berupa kek lapis chocolate chips,apam indon dan apam polkadot versi Watierman!








Ada juga juadah lain yang turut di pack iaitu, bihun goreng ( ditempah), agar-agar dan sargon ( ni disediakan oleh MIL & Kakak Ipar Akak dan sejenis kuih lagi kalau tak silap Akak lepat pisang dari kenalan MIL yang menumpang kenduri untuk pagi tersebut. Alhamdulillah semuanya berjalan lancar. Kenduri di sambung lagi di rumah MIL & FIL dimana Akak dan Kakak Ipar sambung mengoreng bihun tambahan sebanyak 2 kuali lagi...maklumlah orang lama ni kenalannya ramai....sedara mara pun ramai...jadi kerahan tenaga terpaksalah di sumbangkan bagi menjayakan majlis bila ada tetangga dan saudara mara yang perlu di raikan.

Hari Ahad Akak bangun seawal jam 5 pagi nak sediakan sarapan macam biasa....menu jemput-jemput udang dengan kuah kacang & karipap kentang & daging.....saja buat karipap tu lebih sebab MIL boleh frozenkan untuk kegunaan di hari -hari berikutnya. Maaflah dalam kesibukan tak sempat pulak Akak nak snap gambar masakan dan hidangan.....Tengaharinya pulak Akak dengan MIL bertungkus lumus menyediakan hidangan tengahari untuk meraikan kenalan baik abang ipar & keluarganya .....jadi 2 hari yang sangat sibuk dengan pencak silat ...keletung keletang di dapur MIL.....petang .....kami sekeluarga siap untuk balik ke Penang...tapi sempat lagi singgah menjenguk dua buah lagi rumah bapa sedara yang kurang sihat. Tiba semalam di Penang lepas Isyak...sibuk mengemas rumah yang ditinggalkan .....PENAT!!!!!

Ini saja yang mampu Akak tulis ....dah terlalu letih rasanya ....
Resepi akan menyusul nanti!!!



16 comments:

cahayahidupku.blogspot.my said...

Assalamualaikum...kak watie

Cantik lah apam serikaya tu.. tak de resipi ke kak ? ehe

Tak pe lah akak penatkan... rehat lah dulu :D

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

assalam watie...
byknya kuih muih utk majlis yasinan... seronok kan bila jamu tetamu ngan kuih yg comel2 ni...

hazila said...

Salam kak watie,
Wah mesti senyum semua tetamu sebab kekenyangan. Semoga keluarga mertua akak selamat mengerjakan umrah.

kurus said...

wah akkkk
apam menarik
kek kukus mantopsssssss
kalau saya dekat sure akk bagi saya rasa kan akk ..
huhuhuhu ;)

EmbunRosaliza said...

assalam kak watie, byknya menu yg akk msk tu, ptt la letih sangat. selamat berankat buat mak n ayah mertua ke mekah,

ogyep yummy mellow said...

amboi.. amboi... amboi... rajinnya... mcm2 ada... kelassss gitu...

Chik Mimi said...

Bestnya kak nak kek lapis choc chips

zila norazila said...

salam kak
ishhhh kecur tgok semua-semua tu..kek lapis tu ..menggoda betul..:)

Watierman said...

@Waalaikumsalam Dik Yatie (CH)....memang menarik kat warna merah tu Dik...budak2 dok angkut tu dulu dari yang hijau....resepi nanti Akak share ye!!

Watierman said...

@WaalaikumSalam Dik Madiha@Ratna...TQ sudi jenguk dapur sempit Akak...biasalah Dik...jadi anak menantu yang agak dekat dengan PIL...ni...cam gitulah...ini yang mampu Akak contribute....lagi pulak PIL guru besar pencen..banyak kenalan...memang tak cukup kalau buat sikit2...!

Watierman said...

@Waalaikumsalam Dik Zila....TQ for the doa....harap2 tu semua tersenyum kenyanglah....nak satisfy each and everyone tu agak sukar....!We tried our very best!!

Watierman said...

@Waalaikumsalam Dik Ieda...tak yah sebutlah...kalau dekat dah Akak jemput untuk turut serta membantu menyediakan juadah...hehehe..jangan nak cabutt!!

Watierman said...

@Waalaikumsalam Dik Rosaliza....tetamu tu kan bawa rezeki.....moga dengan doa dari semua termasuk doa Adik Allah akan permudahkan segala urusan buat kedua orang tua Akak tu....dan bertambah berkatlah rezeki kami sekeluarga hendaknya...Amin!

Watierman said...

@Waalaikumsalam Dik Ogy....just membantu memeriahkan suasana majlis...ni aje yang mampu Akak hulurkan buat mengembirakan hati kedua orang tua Akak tu!!Syukurlah....semuanya berjalan dgn lancar!

Watierman said...

@Waalaikumsalam Dik Mimi....eh...kek coklat chips yang lapis tu...biasalah...best seller...laris dipasaran....nanti kita buat lagi erk!!

Watierman said...

@Waalaikumsalam Dik Zila 4ever...kek lapis Chocolate chips tu memang HOT Item...kalau musim nak raya..tak memang tangan Akak nak melapis Dik!!