Adakah ini satu Tabungan???

Tuesday, August 25, 2009

Bingka Ubi Kayu ...lagi

*.*

Salam...semua....ini n3 yang tertunggak yer...last week lepas balik dari Alor Setar pada hari Jumaat tu akak buat bingka ubi kayu sebab takut rosak pulak ubi tu dah hampir seminggu di tinggalkan sebab Mil sakit...itu pun buat sebelah petang sebab pagi asyik kemas rumah dan kain baju .....













Bahan2 yang digunakan:
  • 1 ketul ubi anggaran 1 kg disagat (boleh juga diblend...tapi texture halus sgt)
  • 1/2 cawan gula pasir
  • 1/2 sudu garam
  • 1 1/2 cawan air
  • 1 peket santan di campur dengan 1 cawan air
  • sedikit margarine atau butter
  • beberapa titik pewarna kuning

Cara-caranya:

  • Sagatkan ubi dan campur dengan 1 1/2 cawan air
  • Kemudian tapiskan, biarkan ubi tu dalam penapis selama lebih kurang 15 minit atau lebih
  • air tapisan dibuang.....tuang perlahan-lahan untuk sagu yang tinggal dilapisan bawah
  • campurkan sagu yang liat tu dengan ubi tadi dalam mangkuk
  • masukkan gula, garam, dan beberapa titik pewarna
  • kacau...dan tuang santan sedikit2...sampai adunan menjadi macam bancuhan jemput2
  • sapukan loyang dengan butter dan panaskan oven ke suhu 180 darjah
  • Tuang adunan ke dalam loyang bersaiz kecil anggaran 8 inci diameter
  • dan sudukan beberapa sudu butter & ditaburkan di atas adunan
  • Bakar selama 45 minit - 1 jam...bergantung pada tahap kerak yang anda suka.
  • Bila dah sejuk....baru cantik dipotong....belum sejuk betul akak dah potong....tak sabar!









Bila lah nak beli ubi kayu lagi......sedap betul bingka tu....malam tu balik Alor Setar terus hidang pada biras akak....husband kakak ipar....sambil dia orang borak2 dengan hubby akak licin sepiring.....kena pulak dengan kopi O panas...Puas hati tengok dia orang makan!




*.*

6 comments:

Precious said...

Rasa cm terasa2 ubi kayu tu ... Sedap nyer!!

Wanita Itu said...

mcm senang kan kakak?

nnt senang2 leh cuba hee..

thanks kakak :)

<< s| tED| >> said...

tolong poskan kerak kak?? ekekekekke

sharamli said...

naseb baek dh nk dkt waktu bkk da ni...

Watierman said...

Salam Queen...memang le I wish I still have ubi to make some...sedapnya!!

Salam Te...try le buat...senang sangat2...memang boleh jadi punyalah...

Tedi...poskan kerak???...Itu yg kena attack dulu...semua org nak...kerak nasi nak tak???

Sha...maih sini...gi ambik tiket bas...or naik flight turun bayan lepas...kita buka sama2...

blogresipi said...

Akak simpan kerak tuh kt kite ke? heheh... tocey2.. nie dtg jauh2 nak tuntut kerak la ni.hehehe