Adakah ini satu Tabungan???

Monday, October 12, 2009

Sotong Masak Kunyit & Asam Pedas Ikan Pari & Jemput2 Udang

*.*

Salam buat semua.....kembali meneruskan kehidupan setelah beberapa hari menyepi....setelah kepergian Pak Ngah.....moga rohnya dicucuri rahmat dan tenang di sana.....Al Fatihah.....Amin!!!


Mengambil kira....Syawal yang cuma tinggal...beberapa hari aje lagi....Akak baru nak berpuasa....moga mendapat keredhaannya.....namun....sarapan dan makan tengahari untuk penghuni rumah yang lain harus disediakan...macam biasa juga....

Untuk sarapan pagi ni...













Untuk hidangan tengahari pulak....




Bagi memenuhi permintaan resepi dari Cheryna@Sha sotong goreng kunyit yang sempoi tu....

  • 6-8 ekor sotong yg sederhana saiz nya gaulkan garam & kunyit...ketepikan dulu

untuk blend/ tumbuk
  • 3 ulas bawang putih
  • 2 labu bawang besar (1 labu dihiris bulat)
  • 1 inci halia
  • secubit lada hitam
  • secubit jintan manis
  • secubit jintan putih

sediakan 1/2 cawan minyak untuk menumis bahan blend tu bila dah agak naik bau dia...masukkan sotong....goreng2 sekejap then masukkan 1 sudu besar sos tiram dan 1/4 cawan air.....kacau dan masukkan bawang besar yang di potong bulat dan 1 biji cili merah & 2 tangkai cili api yang dihiris nipis...sebagai hiasan...then tutup api.....dah boleh makan....











Okay.....layan jer lah gambar juadah tu dulu yer..akak ada urusan yang lain lagi...!!!




*.*

11 comments:

kuina said...

iissshhh terliur dah nie.. samal sotong tu mengancam

Alimaz-Kembara Terasing said...

cucoq udang tu mai sikit...

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

lamanya tak makan masak asam ikan pari tuuuu...ada bunga kantan pulak tu...

alaaa...terliur sangat niy..

HaSue said...

welkam back kak..
semua menu sedap2 laa akak masak nih...Terliuq nngok sotong tuh aihhh

Apa2pun selamat berpuasa n selamat berbuka utk petang nanti kak. :)

nas said...

sedapnya asam pedas..tu kesukaan nas tu...

cHeRyNa PiReS said...

kebetulan...sha pon tgh menulis pasal sotong dalam blog:)

takde resepi ke? kalau ada, sharelah...sha tak panai buat sotong masak kunyit..slalu tak jadi...

Watierman said...

Salam Kuina...lap balik keyboard tu...dah menitik ayarq liorq ke belum>>>

Salam Alimaz...nak cucurq udang kena mai rumah...makan panas2 baru sedap...depa bawak bekai habih dah...

Salam Azrina..kalau asam pedas ikan pari ni menu ualang tayang selalu jugak kat rumah akak...fav. Nizam , Reena & Akak...hubby suka sambal tumis jer memanjang...


Salam Sue...terima kasih...akak gi blog sue...menitik ayarq liorq tengok kek lapis ...tengok sambal sardin pun teringin...bila Sue nak masak untuk akak ni???


Salam Nas..betoi ka??...Ni lauk fav. anak akak juga...Nas dah okay ker???

Watierman said...

Salam Sha....as per your request..akak dah add the resepi...cuba lah!

cHeRyNa PiReS said...

thanks kak!!! adoii..sayangnye...sha tak pernah letak jintan...skang dah tau kena letak jugak:)


suka sangat sotong...lepas nieh dpt resepi baru dah leh cuba masak...!!!

Watierman said...

cuba lah..may be kena dengan selera Sha...kalau tak pun tambah pengalaman memasak Sha yer tak??

sI tEDI said...

dah mula memasak ye kak???

Al-Fatihah untuk Pak Ngah. selamat berpuasa kak!