Adakah ini satu Tabungan???

Tuesday, October 13, 2009

Bengkang Ubi Kayu @ Bingka Ubi Kayu

*.*


Salam.....masa buka puasa semalam....bukan setakat terasa nak makan laksa jer tau...akak juga buat "bengkang ubi kayu"...kata orang utara,...orang selatan lak panggil "bingka ubi"....

Kuih ni akak selalu jugak buat....walaupun....setengah orang tak makan ubi kayu..takut penyakit angin....Akak tawakal aje...Syukur...Alhamdulillah...tak ade masalah pulak!







Ubi kayu tu akak beli hari sabtu lepas....petang semalam sagat..terus buat bengkang tu.....








Resepi untuk bengkang ni..yang selalu akak guna lah.....nak jugak!??


Bahan2 yang digunakan:
  • 1 ketul ubi anggaran 1 kg disagat (boleh juga diblend...tapi texture halus sgt)
  • 1/2 cawan gula pasir
  • 1/2 sudu garam
  • 2 cawan air (air lebih tak ape...sebab nak tapis & buang)
  • 1 peket santan di campur dengan 1 cawan air
  • sedikit margarine atau butter
  • beberapa titik pewarna kuning

Cara-caranya:

  • Sagatkan ubi dan campur dengan 2 cawan air
  • Kemudian tapiskan, biarkan ubi tu dalam penapis selama lebih kurang 15 minit atau lebih
  • air tapisan dibuang.....tuang perlahan-lahan untuk sagu yang tinggal dilapisan bawah
  • campurkan sagu yang liat tu dengan ubi tadi dalam mangkuk
  • masukkan gula, garam, dan beberapa titik pewarna
  • kacau...dan tuang santan sedikit2...sampai adunan menjadi macam bancuhan jemput2
  • sapukan loyang dengan butter dan panaskan oven ke suhu 180 darjah
  • Tuang adunan ke dalam loyang bersaiz kecil anggaran 8 inci diameter
  • dan sudukan beberapa sudu butter & ditaburkan di atas adunan
  • Bakar selama 45 minit - 1 jam...bergantung pada tahap kerak yang anda suka.
  • Bila dah sejuk....baru cantik dipotong....belum sejuk betul akak dah potong....tak sabar!

Cubalah!




*.*

7 comments:

luluchen said...

nyum2,sedapnya...sy suka bingka ubi ni,suka makan la..hihi,nak buat sndri xreti,xpe2 copy n print resepi k.watie ni...esok2 kalo menjadi sy tayang kt blog eh

Watierman said...

Try la Lulu..senang aje...akak pun baru jugak belajar...sebab senang lah selalu akak buat...

♥Itajeff♥ @Something To Share said...

Salam Watie..
mesti sedapkan...tgk gambar tu dah tau :-)...inshaallah nak cuba nnt :-)..tq for sharing the recipe

Watierman said...

Salam ita...Watie lepas try skali..buat bukannya susah pun...tu yang sekarang ni dah kerap bengkang ni masuk blog Watie...menu ulangan..haha

nas said...

napelah akak dok tayang makanan kesukaan nas ni..laparnya bingka ubi

Watierman said...

Ada jugak orang suka..akak makan sorang jer bingka tu nas..dia orang akak suapkan..makan le sikit..harap dia orang ambil dari piring..makan..pun tidak...huhuhu..tapi muffin siap tapau bawa gi ke sekolah..tak payah akak masukkan dalam tupperware..boleh lak cari sendiri!

Eine Frau aus Botnang said...

Kak Watie ni Fasha punya feberet ni!!! Fasha nak cuba esok lusa ni kalau jumpa ubi kayu kat kedai Asia tu guna resepi akak ok!!! Thanks in Advance!!