Adakah ini satu Tabungan???

Friday, April 16, 2010

Jom Makan cokodok pisang!

*.*


Assalamualaikum......kembali lagi....

Walaupun paparan ni agak ringkas......tapi sarapan cokodok ni dah jarang-jarang gak ke udara...nak tahu kenapa....antara sebabnya...sebab kalau ada stok pisang....ada jer menu nak di cuba atau di buat...especially western punya menu.....tapi kalau sekali sekala pekena cokodok panas2 suam.....huh....sedap jugak tau!!


Pasti senyum jer si Reena bila tengok hidangan cokodok untuk breakfast ....dia memang suka cokodok......tapi si Nizam pulak makan gitu-gitu jer...bila ditanya....Alang nak makan nasi ke pagi ni....terus ngangguk.....! Tu lah....macam-macam peel anak-anak ni....jadi kena rajin sikitlah nak melayan tekak dia orang ni!


Jom lah kita hadap cokodok Akak ...pagi ni .....lepas ni Akak nak bereskan kain baju Reena yang dibawa balik semalam.....Budak berdua tu....tidur awal betul semalam...keletihan agaknya!!!


Dan untuk bekal lunch Hubby...macam biasalah...menu simple dimple jer......janji...mesti dibekalkan dari rumah......



Okaylah....korang...Akak ni banyak betoi....kerja nak di bereskan....jadi kalau tak berapa lapang tu...Akak tak dapat lah nak hadap dan melompat-lompat ke halaman korang ya!....Janganlah korang berkecil hati ya....bila Akak dah bereskan semua tugasan....dan projek-projek tertunggak Akak.....pasti Akak akan mengetuk tingkap korang ya...!
Namun....kalau dihujung minggu tu..jarang juga Akak dapat bersiaran......sebab penuh tangan dengan nak melayan penghuni rumah Akak yang manja-manja semuanya....perlu di belai gitu...hehehe....!



Kalau ada yang terpaut hati dengan bebola pisang Akak tu....bolehlah rujuk resepi yang telah Akak paparkan di sini ya! Resepi ini telah Akak olahkan dari yang sebelumnya!

 Bahan-bahannya:
  • 1 sikat pisang...ape2 pisang pun tak kisah...janji masak ranum
  • gula....4-5 sudu besar....akak suka manis2 buah gitu...(ada keturunan diebetes)
  • secubit garam
  • 1/4 sudu soda bikarbonat
  • 1/4 sudu baking powder
  • 1 1/2 sudu besar margarine/butter kasi ranggup
  • 1 sudu besar minyak
  • tepung gandum (agak-agak....jangan terlalu banyak....nanti hilang rasa pisang!!)
  • sedikit jer air
Lenyek ler pisang tu dulu tau...then campur semua bahan....sampai jadi adunan yg akak dah tepek  seperti di sini ( sila klik untuk visual adunan dan step pembikinan cokodok )!!Lepas tu panas minyak...& goreng...sambil GOLEK2kan dgn sudip KAYU YER!!!!Petua...nak membolatkan bentuk jemput2 tu!!!


Psst :  Terima kasih buat segala doa yang kalian titipkan.....dan Syukurlah.....Haikal.....telah pun keluar dari Kedah Medical Center petang semalam.....paru-parunya semakin kuat...! Hanya Allah saja yang membalas budi baik kalian ya !


9 comments:

Alimaz-Kembara Terasing said...

salam kak...wow sambal udangggggg....

indahhouse said...

salam kak watie,
Alhamdulillah, keadaan Haikal makin baik.
Geram btul bila tngok cekodok pisang kak watie, bolat2 cantik jer. ...hihihi

Unknown said...

sedap tengok..tue belum mkn lagi..hehe...saya wt jd macam-macam bentuk...apa macam..??? :)

izahdaut said...

wah..geramnay tengok cekodok akak neh..menggoda u!! saya amik resep yee kak

Beattey said...

comelnya cekodok pisang tu...gerammmmsss i...

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

tembamnya cekodok tu kak..
gowamm jek..

Solehah said...

mcm2 jugak yek kene campur..

ijan said...

Salam kak watie...
maaf lama kita tk sempat melawat akak ni... sibuk cikit kt sekolah.. akak dan family sihat? kami semua alhamdulillah sihat.. mikael pun dah boleh menyunsur (betul ke ni?hehe) dah... :)
mmuahh! dari mikael utk tok mama.. :)

ieda said...

salam kak ..
ermm betul cakap akak entry cengkodok jarang kuar dari umah akak .. sekali kuarrr .. gebus2 debusss nyer ....

heheheh

semoga haiqal kembali seihat sedia kala ( kak kenapa nga haiqal , sorry ieda banyak x tahu sbb dah banyak ketinggalan huhuu )