Adakah ini satu Tabungan???

Thursday, June 24, 2010

Resepi Sambal Udang....Kegemaran Keluarga!

*.*

Assalamualaikum...bertemu kembali....tapi Akak sekadar nak berkongsi resepi sambal udang kegemaran keluarga Akak ni aje.....Ini pun resepi simple dimple yang dah selalu sangat Akak kelentang kelentung di dapur sempit Akak tu!...Mungkin ada yang dah selalu buat...malah lebih sedap dari apa yang Akak hidangkan ni...

Namun...tak salahkan Akak berkongsi ilmu yang seciput ini...dengan adik-adik diluar sana yang mungkin ada yang mengidam ke....teringin ke...malah tidak keterlaluan jika Akak katakan ada diantara pembaca yang sebaya anak-anak Akak...yang belum pernah masuk dapur ......potong bawang pun tak pernah....Ada  tak???

Jadi sebagai seorang Kakak...atau lebih tepat lagi ibu juga bagi anak-anak di luar sana....jom kita kongsi pengalaman memasak ni bersama-sama....kalau ada yang nak jadi calon menantu.....elok try resepi -resepi yang dah di entrykan kat dalam blog ni.....hehehe..ada ... ke????


Resepi nya seperti berikut......
Bahan-bahan

  • 10- 15 tangkai cili kering dipotong dan direbus
  • 2-3 labu bawang besar
  • minyak untuk menumis secukupnya (anggaran 1/4 cawan)
  • 2 sudu besar sos tiram
  • 1 sudu besar gula
  • garam secukup rasa
  • 1 sudu kecil asam jawa dibancuh dengan sedikit air
  • secubit belacan (optional)
  • sotong / udang dalam 10-15 ekor saiz sederhana ( lebih pun boleh)

Caranya:

  1. Blend / Kisar cili kering, belacan & bawang dengan 1/3 cawan air
  2. Panas kan minyak dalam kuali
  3. Tumis bahan kisar dan masukkan gula
  4. Kacau sampai nampak pecah minyak, masukkan garam, sos tiram dan air asam jawa
  5. kacau dan biar mendidih dan kuah agak pekat baru masukkan sotong atau udang
  6. Gaul sebati kalau sotong biar lama sikit....sampai sotong kecut sikit dan kuah cukup pekat baru dipadamkan api. Kalau udang sekejap jer dibalik-balikkan kalau perlu nak potong hirisan bawang besar pun boleh juga ditabur sebelum tutup api!
  7. Dah siap untuk dimakan!
***** Kalau terlalu pedas..boleh tambah gula atau garam atau asam...ikut rasalah...sebab setengah orang suka pedas-pedas manis....kalau tak cukup pedas..potong cili api buat tabur di atas....sebab semuanya bergantung pada citarasa anda sendiri...tepuk dada tanya selera!*******

Nota....jangan guna banyak air...masa nak blend cili & bawang besar.....especially untuk sotong..sebab ianya akan mengeluarkan air dan mencairkan kuah!


 
Terima kasih.....kerana ingin dan sudi mencuba resepi Akak ni....Insyaallah....jadilah....seperti apa yang Akak selalu hidangkan buat keluarga Akak.....tak salah kalau Adik2 & anak-anak nak olah....quantiti bahan-bahan yang Akak gunakan...ikut kesesuaian...sebab ada kalanya Akak tak sukat langsung apa yang Akak nak masak...main campak-campak dan agak-agak aje...mungkin dah terbiasa agaknya.....

Kalau ada yang lebih atau istimewa...itu semuanya dari Allah....segala kelemahan atau kesilapan dari diri Akak sebagai Hambanya.....moga suksess....

Selamat mencuba!



*.*

5 comments:

sI tEDI said...

Terima kasih kak atas resepi dan tips2.

LENDANUAR said...

tq kak watie fr the info.....

Softtouch [Hanim] said...

tq jugak dr sy..tp sbb asben xmkn udang n sotong tu jarang nak masak mcm ni sbb yg mkn sy jer..xsyok plak mkn sorang2...sy join family akaklah makan2 nie..he hehe

indahhouse said...

salam kak watie,
ha... dah kluar pun sambal kak watie. lama dah dok ngidam sambal yang jd faveret buat bekal suami kak watie hari2 tu...hihihi
nanti saya cuba . thanks kak :D

Beattey said...

ooo..patutlah marvelous...rupenya ada extra sos tiram rupanya...

lepas ni nak try kak....

mesti mengancam...terima kasih atas ilmu yang akak perturunkan...

Semoga Allah membalas sesuatu yang lebih baik buat akak n keluarga...