Adakah ini satu Tabungan???

Thursday, June 24, 2010

Lempeng Banjir......

*.*

Assalamualaikum.....

Ini Akak nak kongsikan lagi satu resepi mudah....yang sangat digemari anak-anak Akak.....resepi ni sangat sesuai kalau ada masa dan ketika kita jemu atau bosan nak makan nasi....terasa nak ubah selera pulak....kalau jenis yang suka makan makanan seperti roti canai , roti jala, capati tosai, roti arab dan sebagainya lah... tapi kalau orang yang jenis suka makan nasi....tak jalan jugak resepi ni.....


Lempeng ni ada sejarahnya tersendiri dalam keluarga Akak...ni zaman nenek Akak dulu...menoreh getah...jadi arwah nenek suka makan lempeng ni dengan kuah kari ikan atau kuah asam pedas ....Mungkin sebab mudah nak membuatnya...harga tepung pulak lebih murah berbanding dengan beras....Lagi pulak kejap perut...katanya...bila makan lempeng ni....maksudnya tu.....boleh tahan kenyanglah....sebab tepung tu ala-ala mengembang kot...bila dah masuk perut...hehehe..jadi bagi para penoreh yang keluarnya awal .....tatkala ramai masih dibuai mimpi....dan pulangnya agak sore...bila matahari dah hampir terpacak di atas ubun-ubun kepala kita.....juadah inilah penyelamat...dan memberi kekuatan serta tenaga....buat mereka! Tambahan pula arwah nenek Akak ni seorang ibu tunggal yang membesarkan 3 orang anak.....tentu kira hidangan ekonomilah ni!

Akak dibesarkan oleh arwah nenek masa kecik-kecik dulu....antara masakan yang akak pandai buat.....haha.."pandai"....actually well trainned to do....juadah ni lah!....pandai lenggang kuali tu....untuk menghasillan roti yang nipis dan.....garing on the edge....Anak-anak juga di beri pendedahan tentang resepi ni sejak dari kecil.....sebab maybe nostalgia kot...dalam kehidupan Akak. Yang pasti...dah jadi salah satu resepi kegemaran anak-anak Akak....infact...modalnya cuma tepung, air, garam dan sedikit minyak atau margerin!Ada kala substitute dengan minyak sapi....nak dapat aura roti canai...taraf kedai mamak lah!Kira up lah tu!

Mula-mula kita bancuhkan .......
  • 2 cawan tepung gandum
  • 1 sudu kecil garam
  • air secukupnya
agak-agak tidak terlalu pekat dan tidak terlalu cair.....sesuai mengalir bila disendukkan.....

  • Panaskan kuali dengan api sederhana
  • lenserkan kuali dengan sedikit minyak atau margerin...atau minyak sapi pun boleh...supaya lempeng yang terhasil tidak melekat pada kuali semasa nak dibalikkan
  • tuang sesenduk besar adunan dan lenggangkan kuali supaya adunan jadi bulat sekata nipisnya
  • Biarkan sehingga bahagian atas adunan lempeng tidak lagi menjadi adunan tepung dan sapukan minyak di permukaan lempeng....
  • Kemudian balik-balikkan lempeng sehingga garing 
  • Bila dah garing ikut citarasa kita..bolehlah diangkat...untuk dihidangkan. dengan cara memotong ikut suka kita lah....
Untuk kuah banjir tu..anda cuma perlu buat kari ...tak kiralah nak letak ikan ke ayam ke .....janji ada kuah nak simbah....kalau family Akak kuah asam pedas pun jadik.....lagi best kalau ada kuah laksa atau kuah mee ........

Sedar tak sedar maunya  4 atau 5 keping lempeng.....dah masuk perut!!!

Hrmmmm....teringin nak coba.....senang saja kan....!
Jom kita sama-sama sedekahkan Al-Fatihah Buat Arwah Nenek Akak....Hajah Siti Sara Binti Che Mat....moga ilmu peninggalan arwah ini menjanjikan pahala dan keberkatan....dan Moga Nenda dicucuri Rahmat dikalangan Hambanya yang Beriman....Al Fatihah!

Amin...Amin ya Rabbalalamin.....Terima kasih buat semua....


*.*

5 comments:

MamaFaMi said...

Salam Watie...

My grandma pun penoreh getah gak. Dia pun rajin buat lempeng gini cuma kita je tak mintak resepi sebab masa tu kita muda lagi... 'muda' tau! Hahaha... Kot rajin nanti, leh buat lempeng ni for breakfast... Looks easy. Nanti leh prektis lenggang kangkung kat dapur... ahakss....

Softtouch [Hanim] said...

suka mkn lempeng..sedap n kenyang perut...mkn sambal ikan bilis sedapnya...

Azita Zain said...

salam watie,
akak mmg suka lempeng cam gini. anak2 suka cicah dgn sambal tumis ikan bilis. tak cukup2....

sI tEDI said...

1st time dengau nama lempeng banjir.
roti canai banjir selalylah! :)

tQ resepi

Alimaz-Kembara Terasing said...

saya suka lempeng.....