Adakah ini satu Tabungan???

Thursday, December 10, 2009

Apple Peppermint Cake & Chocolate Peppermint Puding

*.*

Assalamualaikkum...Selamat Petang...

Wah....Bukan senang nak layan tekak anak-anak Akak yang dah semakin besar..dan punya citarasa tersendiri pulak tu....

Look what they have got myself into......























Hasil godek-godek kat dapur dan teruja dengan rasa peppermint tu membuatkan Akak telah menghasilkan resepi untuk juadah-juadah di atas.

Puas hati sangat-sangat....sebab dapat penuhi citarasa anak-anak! Dan lagi rasa juadah tu memang lain dari kebiasaan yang Akak dah pernah buat!...Misi ini sangat-sangat berjaya!


Sekiranya ada yang berminat untuk resepi Akak sertakan dibawah :

Apple Peppermint Cake
Bahan-bahan
  • 2 biji apple hijau (Granny Smith) dikupas & potong nipis
  • 1 1/2 cawan Tepung Naik Sendiri
  • 1 cawan Gula halus
  • 2/3 cawan minyak
  • secubit Garam
  • 1/2 cawan jus epal
  • 1 sudu besar pati oren Sunquick
  • 2 Biji Telur
  • 1/2 sudu teh perisa peppermint
3 - 4 sudu Gula Perang

Cara-cara

  1. Panas oven pada 180darjah .
  2. Lenserkan butter atau margarin pada loyang.
  3. Susun kan potongan apple dan taburkan gula perang diatasnya.
  4. Dalam mixing bowl pulak. Pukul telur, gula hingga kembang.
  5. masukkan minyak, jus apple, pati oren sunquick, garam dan perisa peppermint.
  6. Diikuti dengan tepung. Pukul sebati adunan tersebut.
  7. Tuang adunan ke dalam loyang yang didasarnya ada hirisan apple tadi. Bakar selama 40-45 minit. Atau bila kita cucuk ngan lidi, lidi keluar bersih.
  8. Keluar kan dari oven.



Resepi Chocolate Peppermint Puding

Bahan-Bahan

10 g serbuk agar-agar
2 cawan air
1 cawan susu segar
1/2 cawan serbuk coklat yang dibancuh dengan 1/4 cawan air panas
1 cawan gula
1 sudu kecil perisa peppermint


Cara-caranya:

  1. Didihkan air, serbuk agar-agar & gula hingga hancur
  2. Masukkan susu dan bancuhan serbuk coklat, didihkan dengan api kecil
  3. Masukkan perisa peppermint dan tutup api
  4. Tapis dan tuangdalam bekas...sejukkan!
  5. Sangat sedap...mendingin & menyamankan tekak anda!Cubalah!

Okaylah kalau ada yang sudi mencuba....cubalah....Akak dan anak-anak memang suka sangat!!!



*.*

20 comments:

Sheila said...

hai kak watie
rajin memasak hari ni hee sdp tu npk puding clat..nak sikit..kek tu pun menawan kan tekak sy jeeeee ni yg buat betambah lapo heee

Solehah said...

hi kak, bru tau rupanya ada perisa peppermint tu ya..bru tau ni..

sI tEDI said...

aduhai... diet dah on ni kak..

oven kat dapur i tu cuti panjang lah kot... ekekekke

kuatkan iman den....

ain said...

untung anak2 akak punya mummy yg pandai memasakk!!! kalau sayaaa.. byk kes beli je la.hihi

Packy @ Mawar Merah said...

Salam Kak Watie,

Ish3x....nak jadi keluarga angkat boleh, teringat nak makan sedap2, boleh pi jalan2 kat Penang. Nampak sedap ler....gerammmmm tengok.

cHeRyNa PiReS said...

kak...thanks!!! sha suka la ngan resepi akak nieh. rasa macam nak try sekarang jugak:)

niesz said...

sedap nyer..nk try la plak lpas ni..huhu..thanx akak bg resepi tu ek...

love2cook said...

KakWatie~ I will definately try that pudding! Coz I'm a pudding maniac! kekekeke! ;)

If can, I'll try now itself but I don't have that peppermint essence in stock...aisey! Nvm, will do it once I get it! hehex...tks for sharing...

For now, kita makan kat ur hse oni la! Nak pudding and the cake toooo! :)

blogresipi.com said...

wah...dua dua pun menarik... puding coklat tuh!!! geram ler tengok kak watie :D

Anya said...

CHOCOLATE my favorite :-)
And apple cakes yummie......
I wish I could drink coffee by you
^__^

Watierman said...

Shiela..puding tu buat dessert kalau ada tetamu datang memang sesuai...nak nya kalau orang2 yang makan petai ...boleh segarkan nafas!!!

Watierman said...

Solehah...bagus...dah belajar satu benda baru hari ni kan???

Watierman said...

Tedi...sori..akak tak da niat nak goda pun.....*wink.wink*....sedap tau!!!

Watierman said...

Untung anak2 Ain...ada Ibu yang mampu keluarkan duit beli jer...Akak...pulak tak mampu rasanya nak beli...sebab dia orang ni makan berulang & dah besar2 lak tu...so kena cari jalan...safe belanja lah!!!...Ain...Kalau salah...cara jawab ni...jangan kecik hati yer...tak ada niat tau...tapi Akak yakin Ain lebih mampu dari Akak....

Watierman said...

Dik Mawar Merah...boleh aje...semua dah macam adik akak....ada rezeki...adalah..takut ketuk2 pintu..tengok dah licin dibedal adik2 yang 3 orang kat umah ni!!!

Watierman said...

Sha...try la...especially the puding...nyaman...hilang kan bau hanyir ..or petai.....good for dessert!

Watierman said...

Niesz...try jangan tak try....Along dok angkut puding tu sorang....dia jer...Reena kata pedas...dia kan tak suka pedas!!!Actually berangin minty flavour lah kata kan!!

Watierman said...

LOVE..try lah...you might like it...to me kalau nak hilangkan bau nafas lepas makan durian ke...petai ke..bagus ni!!!I tak suka durian or petai or cempedak...anything yg berbau..but mint I likeeeee!
jemputlah...!

Watierman said...

Ijan...rasanya pun secantik rupa....kata Along Ijan Akak lah...hihihi!

Watierman said...

Hi Anya...I wish..we could sit together drinking coffee & eating some cakes & puding together someday....nice don't you think??