Adakah ini satu Tabungan???

Monday, November 2, 2009

Roti Munge Cekelat..(Eden Torai ~ loghat Nogori 9)

*.*

Assalamulaikum dan Selamat Pagi yer!

Pagi2 macam biasalah...akak bangun hari awal sikit...nak bakar roti...4.45pagi....& juga nak masak nasi bekalan hubby macam biasalah....sama jer tiap2 hari...

Kalau hujung minggu lambatlah sikit...tapi masak tetap masak unless tak ada kat rumah lah kan...!

Aktiviti macam biasa...tampal je lah gambar2 sekitar kejadian pagi tadi....






































Resepi roti bunga cokelat ni Akak coba2 buat sukatan sendiri berdasarkan pengalaman membuat roti sebelum ni....

Bahan2nya:
  • 2 1/2 cawan tepung roti
  • 140ml susu segar yang disuamkan
  • 1 sudu kecil yis
  • 4 sudu besar gula pasir
  • 1 sudu besar butter
  • 1 sudu teh bread softener
  • 1/2 sudu teh bread improver
  • 1 sudu teh garam
  • 1 biji telor
  • 1 sudu besar serbok koko
  • 1 sudu teh cokelat emulco
  • chocolate chips untuk hiasan (optional)
Caranya:

  • masukkan gula dan yis dalam susu suam untuk aktifkan yis tersebut.
  • Biar selama 5 -10 minit sehingga berbuih
  • masukkan semua bahan yang lain kecuali chocolate chips
  • Uli sehingga adunan tidak melekat ditangan
  • Bulatkan adunan dan tutup dengan plastik
  • Biar adunan mengembang sehingga 2 kali ganda'
  • Tumbuk2 angin keluar dari adunan dan bahagi adunan kepada 8 bahagian(saiz sederhana )
  • Sebenarnya ikut suka anda berapa biji roti yang anda mahu hasilkan bergantung kepada saiz.(Akak buat 15 biji kecil 2)
  • Bentukkan mengikut citarasa anda
  • Biarkan adunan mengembang 2 kali ganda sebelum dibakar pada suhu 170 darjah selama 15 - 20 minit
  • Sapukan butter dan sejukkan di atas redai.

Selamat Mencuba!
Eden Dah Torai!!!!!



*.*

17 comments:

LOVE said...

Ting-tong!!! Love nak masukkkkk..nak makan kesemua tuh, except bekal hubby. Takpe..En Hubby kn makan gak.
Uishhhhhh I'm drooling. Tak mkn apa2 lagi since morning, minum susu jer! :(

PUTERA2PUTERI said...

akak...ieta nk tanya ni....akak selalu guna tepung roti tu tajuk pa....kan pa ieta ni bengap ckit la sai tepung2 ni...nk coba tp takut x jd....coz x tau tepung tajuk pa yg sesuai...maklomlak x pernah wat...dok beli je....teringin gak nk wat sendiri....

Watierman said...

Love...jemputla....Tq tak habiskan bekal hubby akak hihi...

ooo Rassam tak letak lauk yer...kalau letak tak panggil rassam ke Love?


Ieta..Akak guna tepung blue key....yag ada gambar kuih bahulu segala...yg ada gambar kek untuk buat kek...yg ada gambar pau...untuk pau...kalau tak silap kotak tu ada warna oren2 sikit...akak tak ada kotak nak refer...dah habis stock...sebab biasa lepas beli tuang dalam tupperware. sebulan maunya 2 atau 3 kotak akak beli..tidak termasuk 10 kampit tepung gandum...huhuhu!

cHeRyNa PiReS said...

amboi2...bestnye! sha tengah terfikir macam mana kreatifnya akak boleh buat sampai berbunga2 macam tuh. dalam semua menu akak, sha pandai buat sambal sotong rendam tuh je. maknanya kena banyak belajar lagi dr org2 yang bagus2 nieh...

sharamli said...

c0melnya bentuk..nk mkn p0n syg...ha3

Watierman said...

Sha(Cheryna)...akak pun baru belajar semua benda ni...cedok idea sifu sana...sifu situ..sifu sinun...maka lama2..yakin..nak cuba buat sendiri...you will get there...soon..usaha ...pasti berjaya!!!


Sha (Sharamli) - saja buat bagi comel baru ada selera nak makan..hahaha..jom makan !

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Kak Watie ,

tembam betul roti tu ..geramm jerr nak makan.....Anak2 mesti suka.. Beli jer dah RM2.50 seketul kan?..

segala jenis roti ni saya tak pernah cuba lah kak. Tak pandai..



psst..
Kak Watie bangun jam berapa eh...bukan apa sempat buat sumer tu... wish that saya can do that either...hehehe...

nurindah said...

Salam kak watie,
awalnya bangun. anak2 kak suka roti wat bekal? lgpun, lebih special roti homemade,kan? berbunga2 roti tu. hihi

ieda said...

akak .... menceiii tul lahhhhh ..semuaaaa sedap2 orrrrrrrrrrrrrr

huhuhuhu nak resepi semua kecuali sotong grg berlada .. tapi kalau ada resepi punnng belum tentu ieda dpt buat ... balik umah x sempat buat .. masak simple2 jerk ..

kalau ujung minggu selalu balik umah mak .. menu mak pulak .. huhuhu

anyway beruntung somi kak watie , dpt isteri yg lengkap , pandai memasak .. tu lah yg somi2 skrg cari tau ...

kak ina kl said...

salam watie...kesian kamu kan..akak dah baca psl hal kat umah kak intan tu..

pandai ek buat roti...akak skrg kurang dah meroti sebab dah kurang orang nak makan sekarang ni..

ain said...

mak ai kak tieee...tembam nyer roti pas kebakarannnnn!!!! mcm nak seketul je la..gtee kenyang!!!

psst...awalnya bangun kak!!!

Watierman said...

Azrina...dengar ni..."loti...loti...sapa mau bili..satu biji RM1.50 saja...amacam sudah kasi diskaun RM1.00 lo!"


Nur - Selagi mereka belum Jemu...kalau akak tak buat silap2 kena beli Gardenia...lagipun kalau roti ni...hubby akak boleh makan sampai petang ke malam ke...sebab tu bekal dia ada keledek goreng untuk minum pagi.


Ieda....Akak pun harap2 suami akak rasa beruntung memperisterikan Akak...itu dah cukup membahgiakan Akak...rasanya...inilah...rahsia menambat hati seisi rumah kot!


Kak Ina - Tak pelah..at least Watie belajar agar lebih berhati-hati mengeluarkan komen...agar tak ada yang tersinggung...just I happened to be giving my comment at the wrong time...but it's funny though...because I hardly know the real situation...!!Let by gone be by gone!!! Maih makan roti...Tq sudi singgah yer Kak!


Betoi Ain...akak kena sebijik kenyang sampai petang...haha..boleh diet ni...!!

e-na said...

E-na dtg nk mkn roti coklat tu......ada lg tak?

Jieda said...

kak watie...roti untuk saya ada lagi tak?

Watierman said...

E-Na..petang2 ni kita makan kek kukus pulak nak?


Jeida - Roti ada..lagi kek pun ada..meh la!~

sI tEDI said...

gebu sungguh roti coklat tu kak.. saj enak bg jeles ni!

Watierman said...

Try le wat Dik Tedi sonang jer...