Adakah ini satu Tabungan???

Friday, September 4, 2009

Syukur....rezeki melimpah ruah...

*.*

Salam Ramadhan dah hari yang ke 14 hari ni kita berpuasa......dan itu bermakna dah hampir separuh perjalanan kita untuk kita sampai ke penghujungnya....dan akan tiba Fajar Syawal....yang akan diraikan sebagai hari kemenangan kita.....

Kad-kad ucapan selamat juga sudah mula diedarkan.....dan sudah mula terasa haba kehangatan Syawal.....

Para suri sibuk membuat persiapan...seperti kuih muih dan menyediakan kelengkapan di hari lebaran untuk anak-anak dan suami.

Ketandusan idea untuk juadah berbuka & sahur juga....makin menjerut ....so...layan jer lah juadah kami sekeluarga semalam yer!












Sebagai pemanis & pembuka selera....akak sediakan kuih cara berlauk & kuih cara manis. Kebetulan inti karipap semalam masih ada sikit lagi....








Resepi kuih cara ......sama jer macam orang lain buat lebih kurang...yang akak buat ni...

  • 2 cawan tepung gandum
  • 1 peket santan serbuk
  • 3 cawan air
  • 1 sudu kecil garam
  • 1 biji telur
  • 1 sudu besar butter
  • beberapa titik pewarna kuning
Semua bahan tersebut di blend.
Panaskan acuan kuih cara di atas api yang kecil.Sapukan butter atau margerin pada loyang menggunakan daun pandan.
Tuang adunan yang telah di blend....jangan terlalu penuh...untuk letak inti...nanti melimpah
kalau nak letak gula pun...tidak telalu penuh juga.....
Tutup dengan tudung periuk....sehingga masak....sekejap jer dalam 2 atau 3 minit seloyang!Kalau lama sikit garing lebih....Siap untuk dimakan!






















Syukur Alhamdulillah....dengan rezeki yang melimpah ruah.....Tradisi bertukar juadah ni memang mengajar kita berkongsi dengan jiran tetangga....dan yang akak paling suka melihat telatah Reena dan Nizam...yang begitu teruja untuk menghantar kuih ke rumah jiran-jiran akak.
Apatah lagi tatkala loceng di pintu rumah berbunyi.....dan ada anak tetangga yang membalas atau menghantar juadah....Reena lah yang paling teruja....so sengaja akak suruh dia hidangkan kuih-muih yang dihantar di atas meja.....dengan cara dia sendiri!..Actually Akak start hantar juadah pada jiran-jiran sekitar jam 7:00 malam...sebab Reena dan Nizam balik dari tution masa tu......



8 comments:

ijayuji said...

salam kak watiee!!! sambal sotong akak!!! terseksa dbuatnyer kita yg tgk niiiii... lagi satu kan kita teringin ank buat kuih cara lauk niii sedapnyerr kak watieee!!!!!! ingat nak guna acu takoyaki yu ehehe..haaa...lagi satu kan kak, inti dia pakai apa kak?

kucingorengemok said...

akak sllu buat sambal sotong kan, memang family's favourite la tu ye? hehe... ops, mihun jiran akak mengingatkan saya, ada bekas/pinggan 2 (bukan satu, tapi DUA) jiran² yang belum dipulang, ops!

Watierman said...

Salam Ikaaa..buat inti karipap..akak guna daging & ubi keledek..rempah daging..kalau tak de ubi keledek...guna ubi kentang le!


Salam KOG...balas bekas atau piring tu cepat...kalau akak hantar ke rumah KOG..sila balas dengan air kathira okay!!hihi masih tak merasa minum air tu!!

sI tEDI said...

x de tempat bako kuih cara :(

Watierman said...

Tedi...Try bekas muffin ker...boleh kot!

Anya said...

It looks all great and yummie....
I wish I could eat it :)
greetings :)))

MamaFaMi said...

Sedapnya deretan juadah berbuka puasa!

ijayuji said...

salam kak!! tenkiuuu!!! nanti n isyaAllah kita cuba wat sedap tu berlauk lauk niii yg manis nanti dulu :D