Adakah ini satu Tabungan???

Tuesday, February 23, 2010

Agar-agar Santan dengan Gula Merah

*.*

Selamat Petang.....dah nak malam pun......masih ada satu resepi lama nak Akak tempek kat sini...sebab dah lama tak buat hampir lupa pun....

Akak memang suka makan agar-agar santan dengan gula merah ni.....dan senang jer pun nak buatnya....tambahan cuaca sekarang yang sangat panas....dapatlah nak sejukkan tekak dengan agar2 ni!




Bahan-bahan:

  • 10g serbuk agar-agar
  • 1/2 cawan gula merah
  • 1/4 cawan gula putih
  • 1150 ml air
  • 120ml air campur 1 paket santan serbuk(Akak guna jenama KARA)
  • 1 biji telur dipukul dengan santan tadi
  • secubit garam
  • 1 helai daun pandan
Caranya:

  • Masak air dengan gula dan daun pandan (kalau guna gula merah cap bintang tak payah tapis)
  • bila gula sudah larut masukkan serbuk agar-agar dan kacau hingga semuanya larut
  • Kecilkan api
  • kemudian tuangkan campuran santan dengan telur, garam dan kacau terus hingga mendidih
  • Tuang kedalam acuan yang anda suka
  • Sejukkan baru di didinginkan dalam peti sejuk!



    5 comments:

    Solehah said...

    wah..wah..sedappp..

    Wanita Itu said...

    kakak !!!! :)

    Eine Frau aus Botnang said...

    SAlam Kak Watie,
    Kenapalah makanan akak suma ni buat Fasha gila bayang selalu!! Terus rindu masakan mak kat GOmbak tu! HOpe everything is going on well with you and family. Take care kak!!

    Mikael said...

    Tok Mama!!! mikael rindu kat tok mama...ni mikael datang bawak kuih cikit. tok mama cihat? mikael boleh makan dak agar2 santan tew? menarik laa... euwwww! heehehe

    lupie said...

    Heheheh - nak tanya sikit ...

    Nasi means nasi putih ke? Yg dah masak? Then blend with tepung beras?

    I love APAM!!!!!!