Adakah ini satu Tabungan???

Thursday, February 4, 2010

Bihun Goreng Tomyam.....Sarapan Jom!

*.*

Assalamualaikum.....

Hrmmmm dah makan ke belum??/ Ada yang masih tarik selimut lagi....???Eh...kata orang tua-tua....bangun pagi-pagi...murah rezeki.....kalau bangun tengahari...rezeki dah lari.....mana tidaknya..dah pergi kepada orang yang bangun pagi lah kan!~! Tapi kalau setakat bangun....tak bergerak nak mencari rezeki tu pun..tak akan datang bergolek ke jatuh atas riba macam tu sajakan.....Lainlah..kalau para suami...yang bangun jer pagi-pagi....dah ada rezeki si isteri sediakan kat atas side table...siap dengan kopi lagi!...Eh tak caya ke....tu senario kehidupan kami pagi-pagi.....betoi tak tipu...!

Sebab tu..kalau tak banyak sikit pun lama-lama terbiasalah jamah sarapan pagi....at least bila keluar nak mencari rezeki...perut dah terisi...tekak dah merasa...air tangan isteri...!

Ramai yang akan berkata...tak biasalah jamah makanan awal lagi....mulanya macam tu lah...lama-lama biasalah...walaupun sedikit...tapi sarapan pagi sangat penting sebagai punca tenaga yang kita perolehi  untuk memulakan aktiviti kita setiap hari....!Wah..macam pakar sakit puan nutrisi lah pulak Akak pagi ni....tu dalam sakit2 sendi gigi tu...

Jom kita sarapan sama-sama......





 
Akak memang tak makan nasi dari semalam.....sebab gigi ni masih sakit...so buat lauk pauk ayam  goreng  bercili jer untuk dia orang sebab ayam padprik semalam ada lagi....tak jadi hal....!!....Menu ayam jer sehari dua ni!! Semalam semua balik lambat....dah lewat petang...so makan sebelum Maghrib....sebab Reena ada tution at 8.30pm....Jadinya malam tak de siapa nak makan dah....keletihan semuanya....tu yang ayam padprik tu ada lebihan!Pagi ni ....cuma goreng ayam dan bihun jer....


Kalau nak resepi...lebih kurang cam ni lah!...

Bahan-Bahan:
1 labu Bawang Besar (dikisar)
4 ulas Bawang Putih (dikisar)
5 tangkai cili kering direbus dan dikisar
2 biji Cili Padi (diketuk)
2 kiub Perisa Tom Yam(dikisar)
1 btg Serai dititik 3 helai Daun Limau Purut (Akak tak ada stok..kalau letak wangi..hiasan jer pun ok!)
Sedikit sos tiram
Udang @ Sotong

1 bungkus Bihun direndam
Kobis dipotong  memanjang & kecil - anak2 tak suka sayur
carrot di parut memanjang ni pun cara nak sembunyi sayur

Cara:
Tumiskan minyak sampai panas, masukkan serai & bahan yang telah dikisar
Tumiskan sampai garing serta naik bau.
Masukkan udang & sos tiram
Masukkan sayur dan bihun, goreng sampai rata dan lembut..kalau tak lembut tambah sedkit air panas.
Siap untuk di makan..hias sesuka hati anda!


Okaylah....Akak nak sidai kain.....nak buat kerja kat dapur jap....!



6 comments:

ain said...

hehehe...hr ni pun saya sarap mee hoon. tp tak post dlm blog, nanti hubby tengok, hubby terliur pulak sbb fav hubby mee hoon ni!!!!

Softtouch [Hanim] said...

boleh cube ni mihun toyam...thanx sbb share resepi kak..kalu nengok pic mknan akak kat blog ni terliur sy tau...

Sheila Shafea said...

hai k.watie- samelah kita, bagun siapkan segalanga utk family tehidang semua just tarik kerusi jee apelagi.... bekalan ank, suami semuasdh sedia, bila petang semua siap sedia juga - mlm basuh kain sidai- siang lipat kain...hargai seorg ibu dan isteri masing2 ade tugas yg di pikul...yg penting kita bukan surirumah yg kolot dan buta segalanya ....

♥LOVE2COOK♥ said...

Uish, I'm drooling looking at ur noodles lor kak! :) And those chicken...nyum nyum!

I've brought a jug of pineapple punch for U! Come, let's cheers! hehehe *__^

dayang_jack said...

lapo pulak nengok menu akak ni padahal baru lepas makan....huhu

Sue @ Nenie said...

salam Kak watie,
info berguna ni tapi kami memang selalu tak mkn kat rmh pg²..masing² terkejar² mana nak mandi siapkan dak kecik dua org tu...buat sarapan n masak bubur dia lagi...

Haiiiii...dulu teringin gak nak praktice...tapi tak jalan²..tunggu hujung minggu jelah...

He he he alasan nihhh...bak kata org nak seribu daya..ya kak....