Adakah ini satu Tabungan???

Wednesday, February 24, 2010

Apam Tepung Beras

*.*
Assalamualaikum dan salam sejahtera semua....

Kembali dipagi yang sangat panas dan melekit.....dik cuaca yang membahang kebelakangan ni kan!..Namun kehidupan tetap berjalan seperti kebiasaan....bezanya...lebih banyaklah minum air....mandi....dan menyalin pakaian....maka para ibu juga pastinya akan bertambah aktiviti mencuci pakaian dan melipat kain kan.....!

Pagi ni sarapan Akak sekeluarga dengan pilihan nasi goreng dan apam tepung beras. Dah lama tak buat apam ni...terpandang Adik2 dah "mengapam"....tercuit pulak keinginan nak mengapam mengukus apam....apanya bahasa la! Tunggu Mimi (Chik Mi), MamaFami dengan Maz hantar tak hantar2 pun...dengan keinginan dan sedikit jer....angin rajin...paksakan juga diri ni membancuh adunan apam ni lewat malam semalam.


 



Masa tengah bancuh adunan apam ni...terkenang arwah Tok Wan (datuk la tu) Hubby Akak yang suka sangat dengan apam ni....kalau dulu masa hayat arwah....kalau akak buat apam ni dalam loyang...(sebab nak cepat....masa ni tengah kerja lagi...belum bergelar surirumah sepenuh masa) dia boleh habiskan separuh loyang sekali hadap...sebab dia kata manis semua cukup....kena dengan tekak dia!..Al-Fatihah untuk arwah Tok Wan Haji Saad yang dah hampir 12 tahun kembali ke Rahmatullah.....Moga Rohnya ditempatkan dikalangan Hamba2nya yang beriman....Amin!

Apam tepung beras

Bahan-bahan: 
  • 1 cawan nasi
  • 2 cawan tepung beras
  • 1 cawan gula putih
  • 1 1/4 cawan air
  • 1 sudu kecil yis
  •  sepeket kecil eno
Caranya:
Blend nasi dengan air hingga halus kemudian masukkan sugar, tepung dan yis. Blend lagi hingga sebati. Masukkan ke dalam bekas dan tutup rapat. Perap lebih dari 3 atau 4 jam (Akak bancuh lewat tengah maalam kukus pukul 5 pagi). Selepas diperap kacau perlahan dan masukkan eno, kacau sebati perlahan-lahan (warnakan kalau suka) dan biar sebentar. Panaskan kukusan. Masukan ke dalam acuan-acuan kecil dan kukus selama 15 hingga 20minit dengan api kuat. Boleh di makan dengan kelapa parut yang dikukus sebentar dan digaul dengan sedikit garam jika suka.



Satu lagi pilihan sarapan pagi ni ialah nasi goreng sebab semalam tak makan nasi.....sebab makan bihun Singapore......ini permintaan Hubby Akak.....so godek ikit sempat jer lah!


Since semalam tak makan nasi.....so ada lebihan ayam masak kicap lagi.....jadinya Akak cuma masak sambal udang pagi ni sebagai tambahan.....dan buat nasi goreng dengan lebihan nasi semalam.


 
Okaylah...Akak nak pergi uruskan kain baju pulak.......bila lapang nanti Akak jenguk korang yer!



11 comments:

Beattey said...

sambal udang akak tu yang buat kita tak tahan...

nak try tugak lah buat apam beras tu..tapi nak kena beli acuan n pengukus la dulu...

HaSue said...

salam akakkk..sihat ke?terliurnyaa nengok apam beras akak tuh...nampak lembut sungguh!ingat nak wat gak ler..malam nanti lah..insyaallahh..kalo sempat ler..ni anak kecik demam lak..nak kuar gg lagi agaknya..heheee

fzi said...

Salam watie..
Selamat kenal2 ya...
Masuk blog watie via blog chik mi... wahh sume pakat wat apam... suka tengok merekah elok je apam watie ni.. :)

masa drive antar anak masuk keje tadi akak duk terfikir nak buat agar2 bersantan2 gula merah, tup2 tengok ada kat blog watie ni... oh best sangat nampak!

Sue @ Nenie said...

Salam Kak...amboiii apam..ya ya ya dah byk rumah dok ngukus apam ni...kita pun siap print lagi resipinya tapi sayang seribu kali sayang serunya tak sampai²...ngeh ngeh ngeh...

ain said...

saya suka apam tu...tapi saya lebih suka mee hoon spore akak tu!!! nak sikitttt!!!!!

TREAT AND TRICK said...

Apam tu cantik dan lembut nampaknya, makan panas2 pasti sedap. Tak tahan tengok sambal udang tu, sungguh menyelerakan.....

Alimaz-Kembara Terasing said...

salam sedapnya kak kalau makandengan kelapa parut...org perlis panggil nyoq kukuq....

Rokiah Abdul Aziz said...

salam kak watie,geramnya tengok apam beras tu...tersenyum mekar pastu nampak gebu and lembut jer....kalau ada lagi hulurlah 2/3 biji

Solehah said...

pandai akak buat kuih apam tu..masa saya kecik2 ada la orang jual..skg susah nak cari..

kak ina kl said...

salam watie..elok ajer apam tu naik ek..nanti boleh try..

MamaFaMi said...

Wah, apam tepung beras versi lain. Nak cuba gak nih. Hihihi... kita nak hantar kuih apam ke rumah Watie, tapi keretapi kita tyar pancit, pas tu lak, rel ketapi tak lalu dekat rumah Watie, tu yang tak sampai sampai tu. Mmm cantiklah pulak acuan kuih apam Watie ni.. nak cari gak lah...