Adakah ini satu Tabungan???

Thursday, June 18, 2009

PUDING ROTI TRICOLOURS

*.*

Sambil-sambil mengemas dan membalut buku...terpandang pulak roti Gardenia kat dapur tu...ada kulit roti yang selalunya akak yang habiskan...well teringat pulak resepi hana dari MYR...puring roti marble yang sangat lazat...tapi akak dah selalu sangat buat nanti budak-budak tu kata la puding ni lagi....for that reason akak pun mengolahkannya...kasi meriah sikit....kalau yang tak suka colourful....pejam mata....jangan tengok.....nganga aje...akak suapkan...sedap tau..!!!



Setakat sekarangnya....dah separuh loyang habis.......







Nak resepi ke...copy & paste dari MYR...resepi Hana...jangan marah ya....(akak tukar sikit-sikit)

Bahan-bahan ( satu loyang )

  • 4 keping roti
  • 2 biji telur
  • 1/2 cawan susu pekat
  • 170ml susu cair
  • 1 paket serbuk agar2
  • 1/2 cawan gula - bleh kurangkn
  • 2 sudu besar butter/marjerin
  • 31/2 cawan air
  • 2 pewarna (nak lebih pun boleh)

Cara-cara

  1. Didihkan 3 cwn air,serbuk agar2 n gula ke dalam periuk.
  2. Blend roti,telur,susu pekat, susu cair dan balance air tadi (1/2 cwn). Kemudian masukkan dalam periuk agar2 yg sudah didih td.
  3. Masukkan butter/marjerin dan kacau rata sampai mendidih. matikan api.
  4. Bahagi kepada 3. satu adunan biarkan warna asal. dan 2 adunan lagi diwarnakan
  5. Tuang ke dalam loyang secara berselang seli. hendaklah dengan CEPAT sbb puding@agar2 nih mudah sejuk@membeku.
Cubalah!!!....Untuk Hana terima kasih banyak....yer!

*.*

2 comments:

blogresipi said...

Adeh..berpinau mate nengok kalernye kak... cantek ler... yg separuh lagi akak tak mo ajak kite makan ke? hehe

Watierman said...

Rumah akak ni kan dah macam rumah keluarga...yang bertandang pun bukannya siapa adik2...kakak2...sedara mara...buat jelah macam rumah sendiri...apa yang boleh dijamah...kalau sempat...Bismillah...