Adakah ini satu Tabungan???

Friday, June 26, 2009

KEK GULA HANGUS & BINGKA ROTI

*.*

Sebelum bertolak.....nak share jugak....hasil kek gula hangus yang akak buat petang tadi.....ini the famous resepi WIDAD from MYR....tak pernah mengecewakan lagi...Actually resepi asal dari dapur chetam.....terima kasih yer....Watie nak minta kebenaran copy & paste resepi dari MYR tu kat sini....bagi yang belum pernah buat.....try le buat....pasti puas hati......
















Kalau semut jumpa kuih ni...mesti dia ingat sarang dia....rongga2 tu yang buat akak tertawan!!!

Bahan-bahan
  • 1 cawan gula
  • 1 cawan air panas
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1 cawan susu pekat
  • 2 camt soda bikarbonat
  • 4 biji telur
  • 2 camb mentega

Cara-cara

  1. Masak gula dengan api sederhana hingga hangus.
  2. Masukkan air dan masak lagi hingga gula cair.
  3. Masukkan mentega. Sejukkan. Ketepikan dulu.
  4. Pukul telur hingga betul2 kembang dan pekat.
  5. Masukkan susu pekat ke dalam telur tadi, kacau sebati.
  6. Masukkan pula tepung + soda. Sebatikan.
  7. Akhir sekali, masukkan air gula yang dah sejuk.
  8. Perap adunan selama lebih kurang 3-4 jam.
  9. Bakar dengan api sederhana 160-180 selama 1 jam

Lepas tu saja nak clearkan saki baki roti Gardenia....sebelum tinggalkan dapur 2-3 hari ni....buatlah bingka roti.....ni dah lewat.....campak2 jerlah roti yang tinggal tu dengan susu, gula,margerin, telur dan sedikit tepung jagung....Tapi yg akak buat tawar sikit....dan saja 2 jer gi letak separuh adunan tu dengan chocolate emulco....nak marble kan lah konon2 nya.....tak cantik lah hasilnya....walaupun tak cantik...nak juga tepek gambor dia kat sini.....










Okay......Akak dah nak berangkat ni.....panjang umur kita jumpa lagi......!!!Sayonara....Adios Amigos!.....Stay Tune....


*.*

4 comments:

PUTERA2PUTERI said...

akak sedap la....cantik lak tu...bersinar_sinar..dan berlubang2....nk la....

Watierman said...

jemputlah ieta...resepi nya pun dah ada..tunggu apa lagi....godek cepat...

miR_rah said...

salamm..hi akak...sUke la Tgok bloG akak...mCm2 bole blaja TTg masakan kn..paling minat skali kek gula hangus tu..nape klu sy buat xde rOngga semuT mcm akak Tu...aGaknyer klu kuman pn xleh msUK yg sY pnyer...hehehehe....

miR_rah said...
This comment has been removed by the author.