Adakah ini satu Tabungan???

Tuesday, June 23, 2009

KUIH GUNTING...EMPING PEDAS & SERAWA PISANG...

*.*

Hai tawan-tawan.....petang ni...akak dah sediakan sedikit juadah untuk minum petang

Minum petang ni serawa pisang...ini favourite Reena...dan lagi...akak geram masa gi blog Ika tadi dia buat Serawa Durian....akak kan tak makan durian....ha yang ini akak makan...



dan kudapan untuk Cik Abang akak makan sambil menonton TV (malam-malam)...anak-anak pun suka....cuma emping pedas tu jer yang Cik Abang akak sorang...paling suka....





Emping boleh dibeli di pekan Rabu Alor Setar...selalunya belah utara...kat sempadan.....rasanya produk Thailand kot....yang belum di masak...warna hijau....cara nak masak emping tu...digoreng tanpa minyak dalam kuali dengan garam, gula,serbuk cili kering dan serbuk udang kering, bawang goreng,kalau suka serbuk ikan masin dan kelapa parut....(akak tak letak..tak ada stok).Rasanya pedas2...dan ranggup sangat!!


Sambil tengok TV....memang mulut dia orang ni suka sangat nak mengunyah....so kalau ada kudapan....lagi enjoy..lah...










Kudapan tu ...yang akak panggil kuih gunting ...selalunya ada kat rumah akak musim raya....atau buah tangan untuk FIL...akak yang suka menonton bola...(sama dengan....)...tapi untuk FIL akak tak letak udang kering...sebab dia ada sakit Ghout!

Kalau ada yang ingin mencuba.....

Kuih Gunting

Bahan:

  • 1 cawan tepung gandum
  • 4 tangkai cili kering dikisar jadi serbuk
  • 1 sudu besar udang kering dikisar jadi serbuk
  • 1/2 sudu kecil jintan manis dikisar jadi serbuk
  • 1/2 sudu kecil jintan putih dikisar jadi serbuk
  • secubit garam
  • 1 sudu besar minyak masak
  • 110-120ml air (campurkan sikit2...)
  • sedikit daun kari untuk gorengan (optional)
  • minyak untuk menggoreng secukupnya
Caranya:
  • Blend bahan2 untuk dijadikan serbuk
  • Tuang bahan kisar kedalam tepung
  • masukkan garam dan minyak dan gaulkan
  • Masukkan air sedikit demi sedikit....sampai adunan kenyal
  • Adunan akan jadi macam tepung nak buat kulit karipap
  • Akak buat bola2 kecil untuk mudah mencanai
  • Kemudian canai nipis2...& panjang
  • taburkan tepung agar permukaan agar tidak berminyak dan mudah melekat
  • potong nipis menggunakan pisau atau boleh juga di gunting
  • ulang proses mencanai dan memotong sampai selesai
  • pastikan tabur tepung agar hasil yang telah dipotong tidak melekat
  • Goreng dalam minyak yang banyak dengan sedikit daun kari (tambah aroma)
  • Bila dah garing angkat dan sejatkan
  • Siap untuk dimakan

Dah penat berpanas kat dapur tadi akak sempat sejukkan tekak dengan Milky Carrot Juice...nama glamour...(kalau kat kedai kita order....carrot susu satu!).Siapp.......




Mari kita berehat sambil mengunyah....

*.*


4 comments:

Ielaz said...

wow...kuih gunting tu kite pernah buat..tp akak buat lg menggiurkan...

td buat carrot susu gak..hhmm..baik utk kesihatan

Watierman said...

Ya la Ielaz...akak pun dah lama tak buat...tu yang try buat satu cawan jer dulu...dah dekat nak habis dah..abah dia org belum makan lagi...rasanya nak kena buat lagi...tambah sukatan....

blogresipi said...

Wah..macam2 akak masak hari nie... dulu2 org masak emping dgn kelapa parut... (hubby kite cakap.hehe)... dapat kunyah2 time tgk wayang kat umah best nie.. kueh gunting tu pun best..sekejap je kalau nak habesan sebalang tu kak..hehe

Watierman said...

Salam Ijan....memang emping tu patutnya letak kelapa parut...akak ni pun perantau gak...guna apa yang ada jer....sebab akak jarang masak bersantan...so kelapa pun jarang beli...memang dah habis pun kuih gunting tu...si Ijan (along) akak kepit balang sekejap jer...hari jumaat dah nak hantar dia balik kolej kat Bangi...biarlah dia makan nanti mama dia buat lagi...