Adakah ini satu Tabungan???

Tuesday, May 1, 2012

Happy 3rd Blogiversary Watiermanlife! Happy Labor Day !... 1st May 2012...Jom makan Samprit Reena!


Credit gambar untuk Mr Google!! TQ ya!


Assalamualaikum....Selamat beristirehat sempena cuti umum buat semua para pekerja!!! Pasti semua punya perancangan masing-masing untuk hari ni....moga apa yang dirancang berjalan dengan lancar!

Di kesempatan ini juga ingin dirakamkan bersempena ulangtahun yang ke 3 untuk WATIERMANLIFE....kerana telah tiga tahun lama nya kewujudan blog ini...yang ada kalanya terang...ada ketikanya pula malap seakan-akan pelita yang kehabisan minyaknya!...Corat-coret dan rentetan kehidupan harian Akak sebagai suri dalam kehidupan keluarga Watiermanlife....sedikit sebanyak dikongsikan dalam blog ini.....

Bermulanya blog ini atas usul Along...anak sulong Akak....yang ketika itu sedang belajar di Bangi...agar memaparkan semua masakan Akak...jadi dia dapat tahu apa yang Akak masak setiap hari.Atas sebab itulah wujudnya WATIERMANLIFE!

Rupa-rupanya dunia blogger ni sangat luas kerana ianya merupakan dunia tanpa sempadan....maka setiap hari Akak mula belajar meningkatkan taraf blog...ni ke satu peringkat yang lebih baik...dan mula kenal lebih ramai rakan taulan dan saudara maya....mula berkongsi segala macam ilmu.....tak kira apa bangsa dan agama sekali pun!...Atas dasar....biarlah Aku mengambil selangkah setiap hari...rupa-rupanya...langkah ku semakin jauh...dalam tempoh tiga tahun....perjalanan ini telah jauh dari tempat permulaannya. Syukur Alhamdulillah....Semuanya dengan Izinnya! Moga hubungan & Ukhwah yang terjalin terus mekar dan terus kekal Insyallah!

Memandangkan hari ni....para pekerja sedang bercuti....makanya...pelajar ini telah mengambil alih tugas pekerja di dapur......




Terima kasih kepada penyumbang asal resepi kuih samprit yang sedap ini.....juga buat saudara maya...Adik dZana dari blog Inspirasiku.....Cikgu...Akak mohon ampun kerana telah selongkar dapur adik untuk dapatkan resepi kuih ni ya...tapi dah kemas siap mop lantai lagi sebab ada tertumpahkan tepung tadi.....Mohon halal ya Dik!

SEMPERIT PANDANSumber : Chef Zubaidah via Maklang Azie
Akak ambil dari blog Dik dZana @ Inspirasiku

Bahan A :
  • 200 gm mentega
  • 100 gm gula icing
  • 1 biji kuning telur
  • 1/4 tsp pes pandan 
  • 1/2 tsp pewarna hijau
Bahan B :
  • 250 gm tepung gandum
  • 50 gm tepung jagung
  • 30 gm tepung kastad
Hiasan :
Coklat masakan putih dan gula manik
Akak letak ceri merah

Cara-cara :
  1. Sebatikan bahan-bahan A.
  2. Masukkan B dan uli rata.
  3. Gunakan acuan dan picitkan adunan ke atas dulang. 
  4. Letak ceri diatas bunga yang di tekan
  5. Bakar selama 15 minit dengan suhu 160C.
  6. Sejukkan biskut .
  7. Simpan dalam bekas kedap udara.




Well ......kudapan Akak sekeluarga sempena hari cuti ni!!....Buat satu adunan jer pun....sekejap jer siap!


Have a nice day !

14 comments:

dZana said...

happy blogiversry kak watie... happy labour day jugak.. meriahnya.. cuti2 ada samprit pulak.. pandai anak dara akk menekan samprit.. cantik bunga2nya.. perit jugak tgn menekan tu.. oopss.. ada caterpillar jugak..

Happy walker said...

Happy Labour Day ya~ =D

Regards,
http://www.lonelyreload.com (A Growing Teenager Diary) ..

ijayuji said...

Salam kak watie! happy 3rd blogiversarry WATIERMANLIFE!! moga terus memnyumbangkan menu2 n cerita2 yg menarik ;-) waaaaaaaa... mcm raya ni ada semprit, eeeeeee... terasa nak menyemprit jugak lah kak hihihi...

MamaFaMi said...

Happy 3rd birthday to Watiermanlife!Wah dah 3 tahun usianya.. dah boleh berlari ni.. hehehe... Hai untung keluarga tuanpunya blog... blog punya birthday, orang rumah dapat makan biskut! :D

Unknown said...

salam Watie,happy busday utk blog Watie,wah 3 tahun ya dah boleh berckp kalau baby ni kan,akak baru je 3 bulan lama lagi nak sambut busdaynya ni Watie apa2 pun selamat makan biskut tu sedappp

tun_telani said...

happy 3rd blog-anniversary! semoga terus memeriahkan dunia blogging. mcm raya pulak tgk semperit nih. tun suka makan.

Rohah said...

happy 3rd blog to watie..
suke,suke,suke sangat ngan bikut nie..

Watierman said...

Assalam Dik dZana..TQ ya....hehehe...memang anak dara sorang tu rajin nak buat kecah kat dapur Mama dia yg sempit ni....sebab takut rajin dia separuh jalan...Akak cari resepi yang senang & cepat...serta menarik minat dia...nampaknya mission accomplish!

Watierman said...

TQ ya Mr. Lonely....you won't feel lonely among friends...welcome & enjoy the web world!

Watierman said...

TQ ya Dik Ika....hrmmm tak terasa dah 3 tahun...sebab ada masa blog ni bersawang & ber rumpai dan lalang yang sangat tebal nak jadi hutan rimba....tapi Syukurlah dengan izinnya....dah di baik pulih dan sedang cuba menaik taraf corak kehidupan seharian...oh ya... suasana Raya tu sebab anak dara tu nak selerakkan dapur mama dia!!..Layan kan ajer!

Watierman said...

MamaFami...TQ ya....ya sepatutnya dah boleh berlari pada usia 3 tahun...tapi rasanya...Watie ni yang special kes sikit....baru dok belajar menapak....taking things one step a day.....!Hrmmm untungnya sebab anak dara tu rajin nak kecah dapur Mama dia...sebab dia sendiri yang nak makan kukis tu....Kita layankan aje lah...!

Watierman said...

TQ ya, Kak Noor.....nama jer dah 3 tahun berblog.....tapi cakap pun tergagap...gagap..tak petah macam budak2 yg lain....sebab ada waktu...kita tidur memanjang...tu pasal kurang bertutur....vocab pun kurang....usia 3 tahun....tapi cakap pelat macam budak setahun lebih jer Kak!!!Rasanya blog kak Noor tu akan maju jaya....dengan banyak sokongan dari saudara maya....Insyaallah!

Watierman said...

Terima kasih Dik Tun....Akak pun berharap Watiermanlife mendapat ruang di sisi para sahabat & rakan taulan di alam maya ini....moga ukhwah yag terjalin kan kekal dalam kehidupan kita yang sebenar di alam nyata...Insyaallah!...Kukis tu...makan sambil tengok TV....sekejap jer mencair dalam mulut!!

Watierman said...

TQ ya Dik Rohah....hrmmm baru 3 tahun semenjak ia mula ujud di laman sesawang ni....moga dapat bertahan lama hendaknya....nak kukis??? Ni ada lah sikit jer lagi!!!