Adakah ini satu Tabungan???

Thursday, May 10, 2012

Elbow Macaroni Goreng Istimewa....Pasta Goreng Lah tu!

Assalamualaikum kembali bersiaran...di tengahari..baru jer lepas buat pasta goreng untuk juadah tengahari ni...ambik kesempatan layankan tekak kebaratan anak-anak Akak sebab En Hubby tak bawa bekal kan....dia makan kat Hotel hari ni...sedang berkursus...dan rasanya sedang menjamu selera ketika ini...hehehe!

Memandangkan tak payah layan tekak anak Melayu tulen hari ni...Akak penuhkan permintaan anak bujang Akak...si Adik pun sama aje..suka Western Food...kebetulan pulak tadi nampak si Q letak entry pasta...cepat-cepat Akak gi  menegur sapa...dan melihat pada bahan-bahannya boleh lah Akak try resepi Adik Q ni pulak kan....caranya tak banyak beza dari cara Akak selalu buat mee goreng, bihun goreng tu aje....cuma pasta yang macam Adik Q guna Akak tak ada so Akak gantikan aje dengan Elbow macaroni....sedangkan Adik Q guna Frusilli@ Spiral pasta lah tu! Bahan lain yang kurang...capsicum..Akak dah gantikan pula dengan cili hidup merah...ingat ada yang hijau...rupanya yang hijau pun dah habis...



Resepi Elbow Macaroni Goreng Istimewa
(FRUSILLI GORENG ISTIMEWA)
Sumber Resepi asal: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com
Bahan2

  • 1/2 paket frusilli (Akak guna sepeket elbow macaroni....anak2 suka ulang-ulang)
  • 10 ekor udang(Akak campur besar kecik tak kira pulak)
  • 10 crab stick dibelah 2
  • 1 capsicum hijau - boleh guna merah dan hijau (Akak ganti dgn cili hidup merah)
  • 4 sudu besar cili kisar
  • 1 sudu besar sos tiram
  • 1 sudu besar sos tomato(Akak tak letak)
  • 1 sudu besar cili sos
  • 1 sudu besar kicap lemak manis
  • 3 bawang putih di tumbuk
  • garam dan gula(Akak tak letak sebab dah cukup perisa dari sos tu)
  • sedikit daun bawang (ni Akak tambah...bg menghijaukan suasana)

Cara2

  1. mula2 rebus frusilli.....panaskan air dalam periuk..letak 1 sudu kecil garam...bila dah didih airnya.
  2. masukkan frusilli dan biar hingga masak...lepas tu toskan...letak satu sudu besar minyak dan gaul rata dgn frusilli.....ketepikan
  3. panaskan minyak dalam kuali...lepas tu tumis bawang putih...kacau hingga naik bau dan masukkan cili kisar...masak hingga terbit minyak dan cili garing.
  4. kemudian masukkan udang...kacau rata dan masukkan segala sos....kacau lagi....
  5. lepas tu masukkan frusilli...garam dan gula skit...kacau2...dan 
  6. masukkan capsicum dan crab stick & daun bawang...kacau hingga semua bahan masak.

Ini pasta yang Akak gunakan sepeket tu 500 gram....


Ini hasil gorengan...sekuali ......


Ini hasil yang anak bujang Akak rasa...belum makan lagi...dia nak tunggu Adik dia balik sekolah baru nak makan sama-sama.....jadi...tak terkejut....kalau sepeket tu...sekejap aje habis!!

Okaylah ya....Akak nak kena keluar gi ambik anakdara Akak balik sekolah pulak ni...Nak gi siap-siap dulu...dah lah hujan pulak tu di luar sana....tak sukanya drive dalam hujan-hujan ni....
OOOppps lupa nak cakap TQ Adik Q....for the recipe....muaaah..sedap Akak dah pow nak bujang Akak tadi!



10 comments:

ogyep yummy mellow said...

Amboi.. gear berapa Kak Wati pasang ni... lajussss bangat mengepos... sedappppnya, panas lagikan... mintak sepiring..

Qasey Honey said...

sedapnya..

Bicara Kak Noor said...

wah semenjak dua menjak ni ramai yg berpesta pasta lah pulak meiiii sepereng!!!sedap tu nampak Watie

Treat and Trick said...

Tengok warnanya kak dah tahu, pasti sedap hingga menjilat jari!

[z@ck] said...

alahai...teringat pulak time study kat NZ..makaroni goreng menu utama setiap minggu.sebab senang nak buat dan sedap =)

Watierman said...

Dik Ogy...pakai Soft Turbo ala-ala gear Volvo Tua Cik Abg Sayang tu!!...kalau tak cepat2 pos..nanti tak sempat nak masak yg lain pulak hehehe!Ambiklah sepiring lebih pun tak pa!!

Watierman said...

Dik QH...ye lah kot dah cuci kuali yg licin pun!

Watierman said...

Kak Noor..pesta pasta ni tak leh layan sgt budak2 ni kalau tak tiap2 hari pun dia org boleh request ni...ambiklah Kak Noor tumpang ada dalam kuali tu lagi!

Watierman said...

Kak Trick & Treat...org lama...terkilas air dikali dah tahu jantan betina nya...hehe kesitu pulak! TQ Kak sudi singgah!

Watierman said...

Dik [@zack]...nostalgia jugak yer dengan resepi zaman sekolah dulu....hehehe