Adakah ini satu Tabungan???

Wednesday, May 9, 2012

Ubi Keledek Goreng ....vs French Toast!

Assalamualaikum....

Bila ada tekak Melayu tulin versus tekak pengaruh budaya Barat...ha inilah jadinya....menambahkan kerja Akak kat dapur.....dah tahu dah kalau buat ubi keledek goreng tu....Hubby sorang jer mampu habiskan sepiring. Anak-anak pulak kalau buat minum petang ..okay..layan lah jugak....kalau buat untuk makan pagi....tak payah....mesti nak kena ada roti ke benda lain jugak....So langkah paling selamat Akak layankan aje....dua-dua..tekak tu....semampunya...janji senang!!


Inilah yang sarapan pagi kat rumah kita orang hri ni...okay....



Pagi ni nak juga simpan resepi ubi keledek goreng yang Akak buat tu..memang ranggup lah!! Sebelum terlupa baik di simpankan di sini untuk rujukan anak-anak dan diri sendiri di kemudian hari....berdasarkan resepi campak-campak Akak lah kan....tapi sukatan hari ni lebih kurang aje....tak pulak guna sudu atau cawan penyukat tu (measuring spoon or cup).

Resepi Tepung Gorengan untuk Cucur Goreng (Ubi Keledek / pisang / Apa-apa aje)
oleh Watierman
Bahan-bahan:
  • 1/2 senduk tepung gandum
  • 2 senduk tepung beras
  • 1 sudu kecil butter / margerin
  • 1 sudu kecil air kapur
  • garam & gula sesedap rasa
  • air secukupnya
Caranya: 
  1. Masukkan kesemua bahan kecuali air.
  2. Gaul rata dengan menggunakan tangan
  3. masukkan air sedikit demi sedikit sambil di kacau hingga mencecah kepekatan yang dikehendaki
  4. Rasa bancuhan....tambah garam atau gula jika perlu
  5. Celupkan bahan gorengan dalam bancuhan tepung dan goreng hingga garing dalam minyak yang telah dipanaskan terdahulu.
  6. Angkat dan sejatkan atas kertas tuala dapur dan siap untuk dihidangkan.
Resepi yang kedua ni senang sangat....ini untuk rujukan anak-anak Akak yang tak pandai masak lagi tu....kalau adik2 dan rakan-rakan blogger....sila abaikan aje...bahagian ni..hehehe!!

Resepi French Toast Mama Style
oleh Watierman
Bahan-bahan:
  • 5 keping roti sandwich 
  • 2 biji telor ayam 
  • secubit garam, sedikit serbok cili dan sedikit serbok parsley
Caranya:
  1. panaskan frying pan dengan sedikit minyak zaiton ( kurangkan hanyir telor)
  2. telor ayam dipukul sedikit dalam mangkuk dengan secubit garam, sedikit serbok cili dan sedikit parsley
  3. celopkan kepingan roti ke dalam telor dan goreng dalam pan yang panas menggunakan api sederhana 
  4. Balikkan roti apabila telah garing dan angkat dan toskan atas kertas tuala dapur
  5. Siap untuk di makan.

PS: roti tu kalau nak di potong separuh menegak ke serong ke jadi kepingan tiga segi ke pun boleh..terpulang untuk presentation masing-masing!

Dah selesai bahagian rujukan untuk anak-anak tu....juadah pa yang Akak dah sediakan untuk lunch ya!!
Hari ni juadah yang senang juga mengikut apa yang ada dalam stok dapur Akak lah ya!!

Kita masak ayam goreng berempah aje you!!!...kalau dua tiga hari lepas buat ayam bumbu...hari ni buat ayam berempah versi Akak sendiri yang campak aje dalam blender rempah ratus yang tak seberapa tu.Akak buat pun dalam 5 atau 6 ketul ayam aje....sebab 3 orang aje yang makan ayam..Akak tak makan!


Jomlah kita kongsikan resepi kat sini....buat rujukan anak-anak juga suatu hari nanti....siapa yang nak gun a pakai resepi ni pun Akak tak kisah....kira kongsi ilmu secara halal lah ni ya! Kebarangkalian resepi ni mungkin tersama ke dengan sesiapa punya..resepi....ini semua secara kebetulan....Akak pun manusia biasa yang suka buat pandai sendiri bila memasak kat dapur tu....belajar dari segala kelemahan juga...kesilapan yang terdahulu...setelah diolah berkali-kali....dan kali ni pula....jadi begini...

Resepi Ayam Goreng Berempah Watierman Style
oleh Watierman
bahan-bahan
5 atau 6 ketol ayam yang telah dipotong 12 dari seekor ayam
*sesudu besar lada hitam
*sesudu besar ketumbar
*sesudu kecil jintan manis
*6-7 ulas bawang putih
*seinci halia
*2 batang serai yang dihiris nipis paras 1 inci dari pangkalnya setiap satu
*4 tangkai cili kering
sebijik telor dipukul sedikit
secukup garam dan serbok kunyit

caranya:

  1. semua bahan bertanda dikisar menggunakan pengisar kering
  2. gaulkan bahan kisar dengan telor
  3. ayam dilumur garam & kunyit dan di gaulkan dengan ramuan kisar tadi
  4. Perapkan lebih dari 1/2 jam...kadang2 tak sempat Akak perap dalam 10 hingga 15 minit jer pun!
  5. Panaskan minyak yang cukup
  6. Goreng dalam minyak yang banyak dengan api yang sederhana
  7. Angkat ayam yang dah garing dan toskan minyak atas kertas tuala dapur
  8. Siap untuk di hidangkan!




Ni gambar ayam yang sedang di goreng! 

Okaylah..buat orang yang tak makan ayam...ni aje menu untuk hari ni....


Sekali lagi kita kongsikan resepi sambal pedas Sardin versi Watierman untuk rujukan anak-anak juga....

Resepi Sambal Pedas Sardin
oleh Watierman
Bahan-bahan

  • 1 tin sardin (Mama suka guna King Cup)
  • 2 labu bawang besar saiz sederhana
  • 10 -12 tangkai cili kering dipotong & rebus 
  • 3 ulas bawang putih
  • 1 inci halia
  • 1 batang serai di titik
  • 3 keping asam gelugor
  • sesudu besar sos tiram
  • sedikit garam
  • sedikit minyak untuk menumis
  • beberapa tangkai cili api dan cili merah untuk hiasan


Caranya

  1. kisar dalam blender 1 labu bawang besar yang dipotong, dengan cili kering yang telah direbus, tapis dan cuci bersih air rebusan tu, bawang putih, halia dan sedikit dari serai tu.
  2. panaskan minyak 
  3. tumiskan bahan kisar hingga sedkit garing
  4. masukkan sardin, sos tiram, asam gelugor, garam dan serai
  5. Biar mereneh dan masukan 1 labu bawang besar yang dipotong bulat dan cili ai serta cili merah yang dipotong serong sebagai menyerikan masakan 
  6. Biarkan sebentah...tutup api dan siap untuk hidangan.

Dan akhir sekali bekal untuk lunch Cik Abang Sayang.....macam biasalah kan...tu pasal pagi-pagi buta dah siap memasak....maaf ya jiran2 seumpama MamaFami...jika daku menggangu tidurmu!


Selamat Menjamu Mata!!! Unless you feel like making them yourself...go ahead...Selamat mencoba & menjamu selera!!



12 comments:

Bicara Kak Noor said...

salam Watie, wah banyaknya menu hari ni begitulah kan jadi tukang masak ni anak2 mengorder macam restoran sbb selera tak sama samalah kita kdg2 soran gsaru jenis,budak2 jenis omputih kita ni jenis melayu hahaha sampai berpeluh2 kt dapur kesian kan hehe tkpe pahala banyak tu

Watierman said...

@Walaikumsalam kak Noor...apa yang banyaknya Kak Noor...cuma yang ringkas jer tu ha!! Nasib baik ada berempat aje kat rumah sekarang ni...kalau jenis anak sedozen ker....jenuh layan tekak dia orang agaknya!!Kita layankan ajelah kak Noor ya!

HaSue said...

salam kak...
Masuk dapo kak watie nih sure berderet menu..dh knyg pun lapo balik.hehehe..
Lama dh x wat keledek goreng,french toast pun.jd nk ngendeng laa kiranya nih kak..hee...kalo ada ayam goreng skali jgn lupa tapaukan ye... :-D

Watierman said...

@Waalaikum Salam Dik Sue....tu lah...aje menu yang mampu di layan kat dapur ni hari ni...nak tapau..kena bawa tiffin ya..pinjam dengan CMG pun boleh juga...kan nak elak guna banyak plastik..go green lah konon2 tu!

Sari Yusa Ibrahim said...

Salam, Kak Watie... tajuk ada dua makanan jer.. tapi sebenarnya ada banyakkkkkk... adoiiiiiiii! lapar tengok ;p

Watierman said...

Assalam Dik sari..ni namanya blog yang ada entry magik..hehehe...!Belum ambik lunch lagi ke??

hazila said...

Saya suka keledek goreng. Tapi macam biasa, saya je kena habiskan.

zila 4ever said...

kak watie..nak pilih roti dgn ayam tu dulu..pastu sadin...melampau2 hebat masakan akk nie..he hehehe sedap2 kak..kecuurrr

Kak Rose said...

menu minum petang semalam kak rose ubi keledek goreng gak.... sebesen boleh habis 2 orang makan... pelahap sungguh kan!

Watierman said...

Kak Rose...tak terkejut sebab kalau Hubby pun cam tu jugak....benda dia suka....Watie layan gitu-gitu aje Kak!

DjDayang Jack said...

Salam kak Watie....

mekasih ye sudi menjengah...td dayang msh menyemak resepi kek evergreen tu...ade tetinggal plak bahan2nya...hehe..nanti akak check semula ye...heheh. selamat mencube resepi kek evergree..x sabar tgk hasilnya nanti...Insyaallah menjadi...

fuhh!..penat dah singgah ni ...nk rasa sket hidangan akak hari ni...nk teh tarik kaw2 gak tau..hehehe

Watierman said...

TQ Dik DJ....alahai siannya sampai penat menjengah kat sini...nanti Akak semak bahan...bila nak buat..sekarang ni memang belum cukup bahan2nya!