Adakah ini satu Tabungan???

Thursday, May 10, 2012

Bubur Kacang Hijau...Hidangan Minum Petang!

Assalamualaikum
Wah dah petang benar  dah ni....hampir Maghrib dah pun....kita orang baru jer lepas minum & borak-borak petang....hari ni Akak buat bubur kacang hijau dengan sagu jer pun....

Layankan ajelah....


Bila Hubby balik tadi terus hidang....ni antara dessert kesukaan dia jugak ni....anak dara Akak pun suka jugak....baru dok masak atas dapur dia dekat depan dah sibuk dok menjerit..sedapnya bau....!!!

Resepi Bubur Kacang
Oleh : Watierman@ watiermanlife.blogspot.com

Bahan-bahannya
  • 1 cawan kacang hijau
  • 1 cawan santan
  • 1/4 cawan sagu
  • 3 keping gula gerek ( Ni gula yang Akak beli masa gi Padang Besar dulu)
  • air secukupnya
  • sehelai daun pandan
  • garam dan gula secukupnya
Cara menyediakannya
  1. Rebus kacang sehingga kembang.
  2. Masukkan daun pandan.
  3. Masukkan sagu dan biar hingga sagu kembang.
  4. Masukkan santan dan gaul hingga sebati.
  5. Masukkan pula gula melaka dan kacau sehingga gula hancur.
  6. Akhir sekali, masukkan gula dan garam secukup rasa.
  7. Kalau dah sesedap rasa...boleh sendukkan dan hidang!

Jemputlah jangan malu dan segan...ambil sorang semangkuk yer!!...Kat sini pastinya tak ada durian.....sebab Akak memang tak makan durian...kalau nak yang versi ada durian kena pergi ke rumah Adik Sha@ The Writer's Cooking....untung-untung ada lagi lebihan dia buat hari tu..kot-kot tersorok dalam peti ais dia ke kan.....hehehe!


Daa.....Jumpa lagi...Selamat beristirehat!




19 comments:

zila 4ever said...

durian umah sha tu pun dh habis kak..he hhehee nk semangkuk kak..:P

LyanaSyaZam said...

kak wati,lyana nak jugak

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Salam Kak Watie !

akak menyepi, saya pun sama :)


Lama pulak tak makan bubur kacang..Sedap tu Kak...

[z@ck] said...

siap dgn daun pandan..for sure harum je kan bau dia =)

misshannajr said...

nak 3 mangkuk hehe..kak saya pun ada beli kacang merah minggu lepas tapi buatnya belum hehe..kena sabar sket hilang batuk ni nak membubur pula la buat berbuka pose..baru ada feel ramadhan sket :D

Crew Fathi said...

Sdap nyaa... Kat kl nieh nk dapat bubur nieh amat lah susah.. Huhu.. maklumlah duduk bujang.. huhu..

inahar ali said...

sedapnyer kakwatie..i loikke!! dh lama x mamam bubur kacang..bukan susah pn nk wat tp maleh nk merebus kacang hijau tu..hehe!!

ieda said...

Terbaik lahh kak, minum ptg, lawan ngan kopi ekekekek

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Wah, sedapnya kak watie, regu pulak dengan durian, kalau anak2 saya kak, dia org ambil durian nya ajer.. kacang hijaunya tinggal.. saya dgn en suami jer makan..

Anak2 suka bubur jagung... yummy katanya..

Watierman said...

Dik Zila...lega dah habis erk durian kat rumah Sha tu...kalau tak berbau dari depan sampai belakang....biar bau ikan masin dari bau durian hehehe..jemputlah nak dua mangkuk pun boleh!

Watierman said...

Oh adindaku Lyana....meh masuk dapur cedok sendiri...!Muaaaahhhaa!!

Watierman said...

Dik Reen...dah jgn sepi2 lagi mari kita hinggar binggarkan suasana hahahaha...Jemputlah masuk cedok sendiri lah!

Watierman said...

Dik [@zack}]...memang harum semerbak pandan...dan air gula melaka...nymmmm!!

Watierman said...

Dik Hanna 3 mangkuk...boleh..janji kasi licin tau...nanti jgn lupa bagi buur kacang merah kat Akak sikit tau!

Watierman said...

Salam kenal Dik Crew Fathi....Tq sudi singgah...kesian pulak Akak ke Makcik dengar susah yer nak dapat bubur kacag kat KL...nanti bila Pakcik pencen nak hijrah gi KL lah buat warung jual bubur kacang...amacam..ada pelangan tak???

Watierman said...

Dik Dr. Ina ku cayang...paham bab nak merebus tu malas kan..nak mamam tak malas kan! dah jgn malas2...buat sambil2 jer tak rasa sgt....nak makan kena rajin...!

Watierman said...

Dik Ieda..dulu muda2 tak suka bubur kacang ni..bila dah berUSIA belum TUA lagi...hehehe baru suka pulak dengan menu cam gini!

Watierman said...

Dik Yatie CH....anak Akak si Reena tak suka jagung...Akak suka tapi di paling suka bubur kacang hijau bersagu cam gini...layan kan ajelah...kalau yg durian..sorry okay..Akak yang tak layan!! tak suka5x..ada bau tak tahan...

dapurCikWan said...

owhh..yang ni sedap jugak nih..manis2 tu cikwan suka tu kak :)