Adakah ini satu Tabungan???

Friday, May 11, 2012

Sarapan Orang Melayu.....Nasi lemak Pandan..Silalah!

Assalamualaikum , Anak-anak, Adik-adik, Kakak2 dan Rakan Taulan yang sudi bertandang ke Dapur sempit Akak ni ya! Kita dah sampai ke penghujung minggu...sekali lagi..betapa masa begitu cepat berlalu...Hari-hari yang kita lalui tak terasa disebabkan terlalu banyak nak kita lakukan...dan masa terus pergi......

Okaylah...sebagai mana semua dah maklumkan..yang Akak akan ke Kuala Lumpur & Alor Setar hujung minggu ni.....jadi Akak sedikit sibuk hari ni....mana nak bereskan semua kerja rumah....persiapan nak tinggalkan anak bujang Akak dua beradik tu lagi....dan juga persiapan untuk terima tetamu dari Alor Setar hari ni.... Ya...Hubby balik semalam dari kursus...dia kata..Adik dia call nak datang kirimkan ikan pekasam buat suami Adik Bongsu di Bangi....so since kedah cuti hari ni..Akak expect tetamu akan datang awal...so I will be busy bersilat sorang-sorang di dapur ya...!Infact...Abang Ipar yang tinggal kat Rawang sekarang ni ada kat Alor Setar baru balik dari Germany baru-baru ni dan akan tumpang kita orang balik ke KL....so ramailah yang akan bertamu di rumah Akak nampaknya....jadi faham-fahamlah ya...kalau Akak tinggalkan korang dengan juadah istimewa makanan Tradisi orang-orang Melayu ni buat santapan....


Since semalam dok layan tekak Mat Salleh celop kelabu asap dua beradik tu kan....hari ni to be fair kita ingatkan balik makanan Tradisi orang Melayu...pada budak berdua tu....hehehe....

Kalau tiap-tiap hari makan nasi lemak...kes berat juga kan....sebab sure tambah berat badan jugak ni....sebab makanan bersantan ni pun penyumbang kepada penghasilan lemak tepu Dik ya!!


Okaylah bukan susah sangat pun nak menyediakan nasi lemak pandan ni....jom kita tengok resepi yang Akak gunakan.....

Resepi : Nasi Lemak Pandan 
Oleh : Watierman@Watiermanlife.blogspot.com
Bahan untuk nasi lemak Pandan
  • 3 cawan beras basmathi dicuci bersih dan toskan
  • 3 cawan santan
  • 1 cawan air pandan yang dikisar & ditapis 
  • 1 batang serai, dititik
  • 2 helai daun pandan, disimpul
  • 2 ulas bawang putih, diketuk
  • 1 1/2 inci halia, dititik
  • secubit halba,lada hitam, kulit kayu manis dan bunga cengkih
  • Garam secukup rasa
  • sedikit pewarna hijau(jika perlu)
Bahan pelengkap hidangan:
  • Sambal tumis 
  • Timun, dihiris
  • Telur, rebus
  • Ikan bilis goreng
  • Kacang tanah goreng
Cara Membuatnya :

  1. Dalam rice cooker, satukan semua bahan untuk nasi lemak kecuali garam, kacau rata dan tambah garam sesedap rasa . Kacau rata dan masak seperti biasa, bila nasi betul-betul masak, karih nasi 
  2. Hidang kan nasi lemak tadi bersama bahan pelengkap hidangan. Selamat mencuba.
Di sini Akak tempelkan juga resepi sambal tumis versi Akak lah ya..kalau ada yang nak mencoba...ni Akak copy paste dari entry terdahulu aje ya lihat di sini...so editlah mana yang tak perlu tu!

Resepi nya seperti berikut......

Resepi Sambal Tumis & Ikan Bilis
Bahan-bahan
  • Goreng ikan bilis secukupnya dan ketepikan
  • 10- 15 tangkai cili kering dipotong dan direbus
  • 2 labu bawang besar
  • minyak untuk menumis secukupnya (anggaran 1/4 cawan)
  • 2 sudu besar sos tiram
  • 1 sudu besar gula
  • garam secukup rasa
  • 1 sudu kecil asam jawa dibancuh dengan sedikit air
  • secubit belacan (optional)

Caranya:
  1. Blend / Kisar cili kering, belacan & bawang dengan 1/3 cawan air
  2. Panas kan minyak dalam kuali
  3. Tumis bahan kisar dan masukkan gula
  4. Kacau sampai nampak pecah minyak, masukkan garam, sos tiram dan air asam jawa
  5. kacau dan biar mendidih dan kuah agak pekat.Rasa garam gulanya kalau perlu tambah.
  6. kalau rasa dah okay tutup api siap untuk dihidangkan!
NOTA:..Akak hidang ikan bilis asing dari kuahnya sebab anak-anak & Hubby suka ikan bilis yang garing



***** Kalau terlalu pedas..boleh tambah gula atau garam atau asam...ikut rasalah...sebab setengah orang suka pedas-pedas manis....kalau tak cukup pedas..tambah cili api dalam kisaran cili tadi....sebab semuanya bergantung pada citarasa anda sendiri...tepuk dada tanya selera!*******

Dan ini bekalan buat putri Akak si Reena ke sekolah untuk pagi ni!


Okaylah..Salam Sayang dari Akak Muuuuahhhh!....Selamat Berhujung Minggu Buat Semuanya!Doakan perjalanan Akak & Hubby ...pergi & balik dengan selamat..Amin!





20 comments:

Kerull Nazeem said...

Assalam Kak Wati..have a good journey..apa2 pun nasi lemak tu memang evergreen dan sedap...

Shahriah Abdullah Novelis said...

SAlam Kak Watie cayangku.. wahh sedapnya....... nasi lemak pandan lama tak masak dan lama dah tak makan.... sedap betullah.... cadang nak buat nasi lemak jugak hari ni.. tapi penyakit M lebih berkuasa hehehheh... esok Insyallah...:))

Qasey Honey said...

asslm Kak Watie..sedapnya tgk nasi lemak hijau tu...QH pon bfast nasi lemak jugak pgi ni...tp versi beli punya...hihih

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Salam kak watie,

Cantek tengok nasi lemak tu.. guna beras mhati lagi... saya tak pernah lihat lagi nasi lemak pandan ni.. apalagi memakan nya.. nanti saya nak cubalah cuti ni..

Minta izin resipi ye kak watie laling hehehe

terima kasih

hazila said...

Kak Watie,
Nak ikan pekasam jugak......

Neeza.Areef said...

as-salam,
singgah sekejap sarapan nasik lemak :)

tun_telani said...

kak watie.. mmg sinonim laa bekfes ngan nasi lemak kan. tun dh lama x buat nasi lemak.. tumpang mkn kt umah akak la.. eh, dh tengahari pun. xsempat nk bekfes.

dapurCikWan said...

Salam jumaat kak..buat apa tu??bersilat cekak ke bersilat gayung :) hehehe..sedap nasi lemak tu..meh cikwan sepinggan!

Anonymous said...

salam, ni first time sya jumpa resepi nasi lemak pandan ble try la.. mmm..dap..dap.. dap...

zila 4ever said...

salam kak wati cyg..
wahhh bersilat bagai yer kak..kebizian melanda la tu kan..apa2 pun heppy weeknd kak..:) nasi lemak hijau nie kita x pernah lg cuba buat..special edition btl la..nnt kita nk cuba jgk kak watie punya resepi tau..thnks share:)..

♥LOVE2COOK MALAYSIA♥ said...

Hello darling!!! Missed you...and your dishes as usual!! Bekal hubby apa khabar? ;) Hehehe

Nasi lemak pandan 2 sets please...please!!!

hana said...

akakkk sedapnyerrrr... esok pg nak buat jugak la utk org2 dirumah ini.. esok kiter kene kejeee.... jadiknyer kene masak siap2 bior depa tak kebuluran sepeninggalan isterinda aka mamanda... hahahaha

Nieza said...

assalam kak watie, sedapnya tgk nasi lemak akak ni..harum bau pandan tu sampai ke dapur saya dah ni..lapar lak rasa..hehe

quinnie said...

sedapnya kak nasi lemak....dah lama tak masak..kalau balut ngan daun pisang lagi mengancam jiwa rasanya...hehehhe

ogyep yummy mellow said...

Meriah betul ikan bilis atas nasi tu.. sedap diratah aje...

sharamli said...

Malam2 ni p0n tetiba teringin nasik lemak je akak

Rohah said...

menarik ni,confirm bau dan rasa pandan kan..laparrrr jadinya..!!

ellynadyra said...

first time tgk nasi lemak kaler hijau! mesti sedap nih!

Sari Yusa Ibrahim said...

Salam, Kak Watie. Nasi lemak ni bukan jer kita selalu buat sarapan, kdg tghari.. malam.. pun belasah jer.. hehe

dZana said...

nasi lemak kak watie sgt mengodaa.. yg penting sambal akk tu.. terliur klau pdg lama2 tau..