Adakah ini satu Tabungan???

Tuesday, May 15, 2012

Kereta Rosak di Simpang Pulai, Perak - Peristiwa 13 Mei,2012 & Sempena Hari Ibu !

Assalamualaikum.... Salam rindu buat semua.....terima kasih buat semua yang telah mendoakan perjalan pergi dan balik Akak ke KL untuk menjemput kedua mak & ayah mertua Akak yang baru pulang dari mengerjakan Umrah pada minggu lalu. Syukur Alhamdulillah....keduanya sihat walaupun sedikit batuk, demam dan sakit kaki  akibat Ghaout (Bapa mertua Akak lah tu!)!




Perjalanan ke Kuala Lumpur berjalan dengan lancar.dan selamat...sempat lagi bawa mak & ayah pergi Senawang dan Semenyeh menziarahi rakan taulan mereka pada sebelah petangnya. Dan pada keesokan paginya sekitar jam 9 pagi Akak bertolak balik ke Utara.

Perjalanan kami mengalami masalah ketika singgah sebentar di hentian sebelah Simpang Pulai sekitar jam 12 tengahari.....dimana water stopper pada radiator telah bocor dan mengakibatkan tangki air kosong dan kereta berasap.....Kami dapatkan bantuan Plus Ronda yang kebetulan meronda di kawasan tersebut....malangnya.....masalah tersebut terpaksa di rujuk kepada pakar....kena tow masuk bengkel...dan pada hari Ahad....susahlah nak dapatkan bengkel baiki kereta....Nasib baiklah Hubby ada seorang sahabat yang dah lama kami tak jumpa tinggal di Ipoh....so Akak & Hubby telah MENYUSAHKAN beliau sekeluarga dari tengahari tu sampai ke malam......dalam meguruskan hal kereta kami yang rosak tu!


Ketika ini kami berdua dalam kereta dan sedang di tarik oleh Plus Ronda ke Plaza Toll Simpang Pulai. Terima kasih buat dua orang petugas PLUS Ronda yang sangat baik dalam memberikan bantuan ketika kami dalam kesulitan......


Dalam Proses menaikkan kereta ke atas tow truck at Plaza Toll Simpang Pulai.


Dan di ketika ini kereta kami masih di Perak....sedang dibaiki.

Apa cerita mak dan ayah pula.....??? Dalam keadaan sedang dilanda kesulitan kita pasti terlepas pandang beberapa perkara....kerana suasana kelam kabut dan panik....kami telah cuba menghubungi beberapa orang yang tinggal di Perak.....malangnya....tiada jawapan atau return call dari mereka....dalam Hubby dan Plus Ronda menguruskan hal kereta kami tu....Akak pulak terpaksa menguruskan cara menghantar Mak & Ayah yang kurang sihat untuk selamat sampai ke Alor Setar. Jadi Akak telah menalipon Along...anak sulong Akak yang baru habis kuliah sekitar jam 1 tengahari supaya drive dari Merbok ke Simpang Pulai untuk menjemput datuk & neneknya dan bawa balik mereka ke Alor Setar. Perbualan talipon Akak dengan Along telah menarik perhatian seorang Hamba Allah yang sedang berehat di wakaf yang ada di perhentian tersebut. Hamba Allah yang sangat baik hati dengan ikhlas telah mempelawa kedua Ayah & Mak Akak untuk menumpang beliau hingga ke hentian Sebelah Juru.....Atas perbicangan dengan Hubby dan atas persetujuan kedua ayah & mak.....mereka sanggup menompang kereta Adik tersebut. Walaupun dalam nada bergurau Akak ada menyuarakan....." Saya tak kenal Encik.....Apa saya nak buat kalau Encik kidnap both my parents?"....Hanya berbekalkan nombor talipon beliau yang Akak minta darinya.....Akak telah dengan mudah membiarkan kedua orang tua Akak pergi dengan perfect stranger! Betapa Akak & Hubby sangat careless jika diingatkan balik.....Nasib baiklah beliau seorang yang memang berhati mulia......Tak sanggup Akak nak fikirkan...all the "What If..........?????". 

Ayah & mak Akak telah di jemput oleh anak Akak di Plaza Toll Sg Dua....sebab saudara tersebut menyarankan supaya anak Akak cuma perlu menjemput dari situ lebih mudah lagi dan kebetulan beliau ada urusan di Sungai Dua.Sykurlah Allah telah memudahkan urusan kami untuk menghantar mak & ayah balik dengan selamat ke Alor Setar.

Apa hal Akak & Hubby pulak???

Kami telah menghantar kereta ke bengkel yang disarankan oleh sahabat lama Hubby. Since hari Ahad...bengkel tak beroperasi so..kami cuma jumpa dengan taukeh kedai tu sekejap untuk tinggalkan kunci aje.Proses membaiki akan bermula keesokan harinya...namun taukeh tu sempat mengenal pasti punca kerosakan we think ....the car is in good hands! 

Kami berdua telah menyusahkan sahabat lama Hubby tu....dari petang kejadian hingga lewat malam kerana terpaksa tunggu Along berpatah balik dari Alor Setar selepas menghantar kedua mak & ayah dan datang menjemput kami berdua di Batu Gajah, Perak. Pada mulanya kami ingat nak balik naik bas aje berdua...tetapi memikirkan masih ada barang-barang mak & ayah dalam kereta...terutamanya tong air zam-zam...mak aiii naik bas.....cancelled! Along tiba agak lewat...selepas dijamu makan malam....kami bertolak balik ke Penang sekitar jam 11.15 malam dan tiba di Penang menjelang jam 1 pagi. Letih kepala otak dan badan hanya Allah yang tahu....Hanya Allah yang dapat membalas segala kebaikan keluarga sahabat lama Hubby tersebut....dari maknya & isterinya yang terpaksa melayan celoteh Akak sepanjang kami di sana.

Keesokkan harinya ...Akak bangun macam biasa....walaupun...badan ni rasamacam nak demam namun sebab Reena sekolah dan dalam minggu exam...terpaksalah Akak gagahkan juga....bersilat ala-ala Tai Chi....aje....goreng ikan & goreng telor aje pun....masakkan bekal yang sempoi betoi untuk Hubby...yang dah tentu sedikit terjejas selera makannya..ketika bermasalah!


Lepas selesai Hubby bertolak ke pejabat, Along ke Merbok....Akak & anak kedua...Alang pula memanjangkan langkah kami bertolak balik ke Alor Setar menghantar saki baki barang mak & ayah yang ditinggalkan dalam boot kereta semalam. Akak sampai Alor Setar sekitar jam 10 lebih dan bertolak balik ke Penang sekitar jam 12:15 tengahari sebab nak jemput Reena balik sekolah jam 2 petang.....tu pasal semalam Akak tak sempat langsung nak buka blog......keletihan...hingga ke hari ini...dan bekal hubby hari ni pun lebih kurang macam semalam jugak......memang....kami masih letih dan life has to go on....walaupun mood tak stabil....


Inilah kejadian yang paling tak boleh Akak lupakan sempena hari Ibu tahun ini....mujur Allah telah memudahkan segala urusan buat keluarga Akak.....dan yang paling penting dari segala-galanya....kedua orang tua kami selamat....Syukur padamu Ya Allah!

Akak tak tahu lagi sama ada akan sempat menjenguk blog ni macam biasa dalam sehari dua ni....sebab badan sangat lemah....dah nak semput.....banyak nak settle kain baju dan mengemas....so....kalau segala komen tak berjawab tu....maafkan lah ya.....akan blogwalk bila tenaga Akak pulih kembali dan mood Akak kembali stabil ya....Salam Rindu Buat Semua......!

Sementara tu ada sedikit promosi buku nak Akak buat tapi buat ketika ini....layankan dulu promosi ringkas ni......ya! Pada sesiapa yang ingin memiliki naskah buku ini sila hubungi no talipon yang disertakan ya....(Akak rasa para wanita di luar sana patut memiliki senaskah buku ini.....banyak isu-isu menyentuh masalah wanita yang dipersoal jawapkan...!)


Kenapa kita perlu memiliki senaskah dari buku ini?????



Saiz buku sebenar.....cuba bandingkan dengan sebuah novel melayu!


Harga jualan di kedai-kedai atau toko buku.....adalah seperti di atas tetapi anda boleh mendapat POTONGAN Harga HEBAT jika anda mendapatkan naskah anda melalui Encik Munirzali Bin Abdullah selaku pengurus jualan Cahaya Raudah Publication di Ipoh, Perak. 
Sila Hubungi beliau melalui Hp: 013-4577103.


Harga Promosi yang sangat hebat RM 240 sahaja
 (tidak termasuk harga pos)

Dapat kan naskah anda sekarang selagi stok masih ada!!!

Psst:   Better Late Than Never.....Selamat Hari Ibu buat Semua......maaf ...hampir terlupa!

6 comments:

Qasey Honey said...

asslm Kak Watie...QH pon penah jugak mgalami peristiwa mcm ni...masa tu nk ke tmpt kursus...nsib baik dh dekat...tpaksa menapak sikit...mmg letih segala2nya kan...kalau igtkan balik mmg xsggup...hihihi

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam K.watie..Alhamdulilah,semuanya dipermudahkn oleh ALLAH sepjg mengalami masalah.
Semoga Allah saja membalas budi insan yg baik tu ya..sudi menumpangkn kedua ibubapa k.watie.
Dlm keletiha tu sempat jgk menyediakn bekal tuk suami...ciri2 isteri mithali ni.InsyaAllah.
SELAMAT HARI IBU..tuk akak juga

cahayahidupku.blogspot.my said...

As Salam Kak Watie..

Take rest ye...

Memang penat perjalanan yang jauh dan lebih memenatkan jika ada masalah.

Alhamdulillah semuanya baik dan dipermudahkan..

SELAMAT HARI IBU untuk Kak Watie

Unknown said...

saya yg baca pun blh rs kepenatan akak.. sabar ye kak.. dugaan ketika hari ibu.. apapun syukur segalanya di permudahkan

HALAMANKU said...

Kak watie... sabar atas dugaan tu.. subhanallah.. erma pernah gak tapi tolong keta bapa mertua yang tersadai kat plus seremban.. hu hu hu memahami...

ogyep yummy mellow said...

Salam Kak Watie...aduhai, banyak betul aralnya ya Kak... Alhamdulillah, Allah permudahkan pulak tu... kak Watie gi Semenyi, rumak mak saya kat Semenyih juga....