Adakah ini satu Tabungan???

Tuesday, August 2, 2011

Sambut Puasa di Alor Setar

Assalamualaikum semua....

Syukur alhamdulillah...kembali bersiaran pagi ini dengan sedikit paparan sempena menyambut hari pertama puasa tahun ini......Walaupun sedikit sibuk... tapi syukurlah dengan izinnya kami sekeluarga telah selamat balik ke Alor Setar untuk menceriakan sedikit suasana sambutan puasa dengan mak dan ayah(mertua Akak). Hubby Akak ambil cuti sehari dan Reena pulak kebetulan dapat cuti larian 1 Malaysia hari tu....so tak adalah sunyi sangat mak dan ayah berdua. 

Petang Ahad tu.....lepas aje Maghrib....mak lah yang paling excited ...sampai tak sempat-sempat nak tunggu pengumuman puasa....dah sibuk ajak ayah, akak dan dua puteri Akak Reena dan Hanim(anak adik Hubby Akak)....untuk sama-sama ke masjid Al-Arfan (masjid Derga)....nak tunaikan solat Terawih....In another car Hubby Akak, my brother-in-law {abah si Hanim}, Along (anak sulong kak) dan Haikal (adik si Hanim). Terpancar sinar kegembiraan di wajah kedua orang tua kami....dapat sama-sama menunaikan solat terawaih tahun ni..walaupun keadaan mak sedkit uzur....tapi jelas terpancar kekuatan dan semangatnya dia nak turut serta dengan anak menantu yang ada berjemaah di masjid pada malam menjelangnya Ramadhan.

Balik dari Terawih kami semua baru nak makan malam...agak lewat hampir jam 11 malam baru selesai menghadap juadah...hehe....tup tap tup tap.....masuk tidur melepasi jam 12 malam.....jam 3.45 pagi Akak dah siap bangun untuk menanak nasi....ada sedikit lebihan semalam tu Akak buat nasi goreng aje! Juadah untuk sahur kami simple aje.....daging goreng campur dan telur asin goreng.. adalah juga side dish seperti acar tu...! Air minuman standard..teh 'O' panas! Tapi ayah punya biasalah 'susu Anlene'. 

Siangnya..Akak dengan Hubby dan Along keluar ronda Alor Setar atas niat nak cari baju raya.....tapi si Reena pulak tak ikut so masalah baju raya tetap belum selesai sepenuhnya...apa-apa pun...1st day puasa Akak dah dapat apa yang perlu untuk Akak hehehe..anak belum complete mama siap dulu!Letih juga naik turun tangga kat pekan Rabu nak cari kain tudung yang berkenan di hati.Thank you ya En Suami ku Sayang...melayan kerenah dalam melengkapkan persiapan Hari raya....tak lupa juga Terima Kasih buat anak bujang Akak yang turut serta dalam ekspedisi Mama & Abah mencari persalinan Raya untuk Mama ya!

Walaupun anak kedua Akak tak dapat turut serta kerana melanjutkan pelajaran di Uitm Seri Iskandar, Perak.....namun dengan adanya Along yang sedang bercuti sampai September ni.....suasana di rumah kami sedikit ceria dengan kerenah dan usikan Along dengan Reena.Kalau tak...sunyi jugak sebab bila Along dah mula kuliah di Uitm Merbok...cuma tinggal Akak aje kat rumah....Reena pulak sekolah kadang2 tu sampai jam 5 atau 6 petang....lebih kurang time office Abah dia pulak! 

Berbalik kepada aktiviti petang semalam....persediaan untuk juadah berbuka puasa....since Akak ronda-ronda sampai tak hengat...balik rumah mak dah siap masak kari daging dan buat ikan cencaru belah belakang. Akak cuma perlu sediakan roti jala untuk dipadankan dengan kari daging tu dan juga menyediakan  murtabak mee segera berlauk daging.So Akak bersilat le kat dapur dengan bantuan dari En. Hubby. Masa ni Mak dah 'knock out'.....cuma baring dan terus terlena...terlalu letih agaknya....tu lah nak sediakan jugak apa yang dia mampu.! Adik ipar Akak si Ija pulak menyediakan sambal kering ikan bilis yang ranggup...sedap!Ija juga buat bihun goreng....banyak jugaklah juadah kami semalam....mana idaknya....sebab Akak & Hubby juga sempat singgah bazar Ramadhan dan beli asam pedas sayur keladi, dan rencah nasi ulam juga seekor ayam panggang!...Penuh meja di buatnya!! Anak-anak dara tu pulak turut sibuk menghidangkan juadah dan ditugaskan membancuh air.

Nilah antara juadah yang sempat Akak paparkan....gambar dari simpanan Akak...semalam tak sempat snap masa kat rumah mak....






Kari daging tu Akak snap gambar lepas kari tu sampai balik Penang...hehehe!

Apa pulak juadah untuk hari ni ya.....ikut permintaan...salah satunya......juadah yang kat bawah ni....tapi tu gambar yang pernah akak buat terdahulu.....hari ni Akak belum buat apa-apa lagi ni!.....Okay nak kena mengundur diri dah ni......

Salam Sayang buat semuanya!





8 comments:

Fiza Nordin said...

as salam k watie.... wahhhhhh lame sungguh tak singgah mai sini...mcm2 ada.....

Selamat berpuasa kak... moga kak sihat dan gembira di samping keluarga ye...

Ayu said...

Assalam Kak Watie,
wah!!!!!! rinduuuuuuuuuuuuuunya tak terkata..welcome back kak..kemana menghilang tanpa berita..harap akak & family semuanya sihat2 ya..salam ramadan buat akak & family juga..

Chik Mimi said...

assalam kak wah dah start panaskan enjin ye kita pulak yg terkena virus M

Juwita Jamaludin said...

salam kak watie.. lama sangat tak de.. rindu la.. ihihihi selamat berpuasa kak. semalam ita buat kih gunting resepi akak .. sedap.. thanks kak

sharamli said...

*terliur*

heee

Fazleyatul Aini said...

sedapnya caramel......

zai@umiaiman said...

bestnyer dpt blik beraya aloq setaq...tinggin nk blik gak...tp tu arrrr...jauh2 mcm ni...nk kena tunggu ry gak ler...terbyg bazar kat sana

Watierman said...

Assalamualaikum adik2 & teman2 dikasihi:

Dik Fiza: >Terima kasih Dik sudi singgah walaupun Akak ni dah lama tak bersiaran....Selamat berpuasa juga buat Adik sekeluarga ya!

Dik Ayu S'pore: > Akak pun rindu-rinduan pada Dik Ayu tau.....I was around but ada saja halangan untuk Akak berhubungan di laman sesawang kita ni...akhirnya blog Akak yang bersawang...hehehe...TQ ya!

Dik Mimi: > Alhamdulillah enjin Akak sentiasa hidup walaupun ada kala tersedak-sedak juga...cuma nak menghapdet tu yang jadi masalah....Insyaalah segalanya akan dipermudahkan olehnya jika diizinkannya...!

Dik Juwita: > Alhamdulillah....ilmu tu dah sampai ke Negara Matahari terbit yer!....Moga Ita sekeluarga selamat sejahtera diperantauan....TQ sudi try resepi Akak tu....

Dik Sha: > Terliur betul ke? Meh sini Akak suapkan!...Oops..puasa ke tak?

Dik Lya: > Kalau sedap karamel tu...hari ni Akak dah tepek resepi...Adik gi try buat sendiri...then Adik kasi tau sedap tak!hehehe!

Dik Zai: > Hrrmmm Aiii Akak balik berpuasa jer baru tau kat Alor Setar tu..Adik dah kata Akak balik beraya....baru masuk hari ke3 hari ni tau!hehehe....bazar Ramadhan kat Kedah...banyak pilihan sebab ikut citarasa & selera orang utara kan!!!