Adakah ini satu Tabungan???

Friday, August 5, 2011

Juadah Iftar Hari ke 4~ Burger IKan Bilis Goreng & Puding Keju Cappucino

Assalamualaikum para pembaca budiman....sahabat dan rakan taulan..serta adik kakak yang sudi bertandang....wah....dah masuk hari ke ~5 hari ni kita berpuasa...Moga perjalanan ibadah puasa kita hari ini berjalan dengan lancar hendaknya Insyaalah~ Amin!

Sebelum kita merancang untuk hidangan juadah berbuka petang karang....jom layankan paparan hidangan juadah yang sempat Akak sediakan petang semalam.





Semuanya serba ringkas dan sederhana tapi sebab diberkati olehnya.....bertambah lagi hidangan juadah dengan bihun goreng berempah dari jiran Akak.....Akak berkongsi puding keju Cappucino tu dengan mereka.....tak sia-sia buat puding yang sangat sedap dengan aroma yang memikat kalbu dan rasa yang lemak gitu....

Dik tergoda dengan pau goreng gebuuuuu  Dik Izah@Izah Muffin Lover Akak pun buat gunakan resepi yang sama tapi Akak letak inti sambal ikan bilis goreng.....ini pun....bikin gemparq jugak ni!....Berselera sungguh kami sekeluarga berbuka semalam......



Akak mohon izin untuk berkongsi resepi pau goreng gebu ni ya ....pada Adik Rima sebagai penyumbang asal dari resepi donut beliau...yang telah kemudiannya atas daya kreatif Dik Izah pula mentransformasikan resepi tersebut menjadi pau goreng gebuuuuuu. dan Akak pulak menjadikan Resepi tersebut ....lebih kena rasanya dengan panggilan BURGER MALAYSIA....Moga dihalalkan ilmu yang dikongsikan bersama ini ya...dan terima kasih atas sumbangan kalian...Hanya Allah sajalah yang membalasnya....Insyaallah!

RESEPI BURGER MALAYSIA
DONUT (kak Rima)
sumber: kak Rima
copy from: Dik Izah@Izah Muffin Lover
*Resepi telah disunting ke separuh adunan
  • 250g tepung roti *ijah guna tepung gandum je
  • 6g instant yeast
  • 50g gula
  • 2 biji kuning telur 
  • 100 ml air
  • 50g magerine / butter 
  • 1 sudu kecil garam

cara:
  1. Ayak tepung2 kedalam sebuah mangkuk dan campurkan yis,gaul rata dan masukkan gula,garam,kuning telur dan tambahkan air sambil dikacau rata.
  2. Masukkan pula garam dan butter dan kacau sebati.
  3. Kemudian uli doh hingga tidak melekat pada mangkuk.
  4. Rehatkan doh 20-30 min hingga kembang.
  5. Kempiskan doh,canai dan terap seperti donat biasa atau bulat2kan saja anggaran setiap satu 40 gm
  6. *Untuk buat pau canaikan dan letakkan inti kegemaran.
  7.  Rehat doh semula 20 minit.
  8. Panaskan minyak dan goreng hingga kekuningan.Angkat dan toskan.Biar sejuk.
  9. * goreng gunakan api paling kecil.

Okaylah.....banyak lagi urusan kat rumah ni yang nak Akak bereskan......jumpa lagi bila berkesempatan nanti ya~Insyaallah!


11 comments:

ijayuji said...

Salam kak wati!! sedapnyerr burger mesia tuuu! alaaaaa..kita paling malas nak buat sambal ikan bilis sbb nak kopek ikan bilis dgn blender lada hihihi... sume nmpk sedap! nak2 ikan yg besor tuu! :D

Jieda said...

As salam kak.. lama tak nampak akak. Apapun..selamat menyambut Ramadhan ye kak :)

Ummi said...

Salam Watie....waaah jelesnya tgk org duk rumah, sempat masak macam2 tuk family...huhuu...kita ni sempat, tp mcm larian 100m jek...huhuu

sharamli said...

dulu mak selalu buat berger malaysia tu..sekarang dah jarang..beli je

yanie anuar said...

ziarah n follow

izahdaut said...

kann sedapkan puding tu kak. saya buat satu adunan, tak sempat nak sedekah, sedekah dalam perut sendrik je.. hahaha..

kak watie.. gebu kan burger mesia tu.. haii sedapnya nampak molat2 ngan sambal merah tu.. sah kena buat lagi ni.. hehee

♥LOVE2COOK♥ said...

Kak Watie!!! Still remember me???
Owh I miss you terribly! Missed your dishes as well as Hubby's bekal! :D

Selamat Berpuasa dear! That bun filled with anchovies sambal makes me drool! I'm so happy to drool here again!!! :D

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam K.Watie..penat tak brlari g umah atie tadi?hihi
Wah!cantik..bulat jer burger malaysia akak tue...ikan pon menyelerakn sekali.

ieda said...

burger mcm tuu selalu saya beli je kak .. x pernah nak buat , agaknya kalau buat lagi sedap mcm akak nie kan :)

ijan said...

Assalamualaikum Kak Watie...

Rinduuu nye dekat akak..kite selalu datang tengok kot2 akak ada update.. terfikir apa yang jadi kat akak kat sana... alhamdulillah akak dah kembali berblogging, dapat juga kami mengikuti perkembangan. Wpun hanya dunia siber tp rasa macam dah kenal rapat dengan akak, bila hilang, rasa teringat juga... apepun, kami sekeluarga nak ucapkan selamat menyambut Ramadhan Al Mubarak dan selamat berpuasa buat akak sekeluarga... semoga akak dan keluarga sentiasa sihat2 di sana...

salam sayang dari kami,
Ijan
Faiz
Mikael

Ayu said...

Assalam kak watie,
sorry kita lamabt tiba..sibuk aje kita nilah..burger malaysia tu kasi kita idea nak buat jugalah nanti tapi tak tau bila tapi nak buat juga time bulan puasa ni insyallah..
selamt berbuka puasa kak..