Adakah ini satu Tabungan???

Thursday, August 11, 2011

Bihun Sup Daging ~ Menu Simple Iftar Hari ke 10

Assalamualaikum.....tiap-tiap hari kepala pusing dok fikir nak buat apa ya untuk juadah berbuka hari ni!...Kadang-kadang tu rasa tak berselera pulak dengan juadah yang pop up in mind!....End up tanya En. Hubby kalau-kalau ada terasa nak makan apa ke ...supaya mudahkan kerja nak sediakan apa yang dapat penuhi selera orang laian kat rumah ni! Kalau En. Hubby request senang kerja.....kalau dia jawab..masak ajelah apa-apa pun dia tak kesah...Ni yang penat "Otak" nak fikir!...Semalam bila di tanya....dia ada idea....kalau buat bihun sup ada masalah tak?...Bahan ada tak?.....Lepas pikir sekejap.....Akak kata should be no problem....tapi yang simple jer lah....ikut apa yang ada dalam peti keramat kat dapur tu!

Makanya.....terhasillah bihun sup daging...ala-ala "Omarq Bom"!..Napa ada "Omarq Bom" kat hujung tu?...Ni cerita lama...Akak pun dengar cerita aje tak pernah pulak merasa bihun sup Omarq Bom ni!...En. Hubby kata...ni famous kat Alor Setarq masa dia sekolah rendah dulu....ada warung dekat area Pekan Rabu....sekarang dah rak ada dah! Makan pun main tenggek aje kat tepi longkang...yer lah kot!Yang special nya bihun sup tu ada taburan kacang tanah...yang lain tu lebih kurang bihun sup biasa aje.


Agaknya cam ni lah kot rupa bihun sup "Omarq Bom" tu......!


Akak buat sup cam biasa aje.....guna rempah sup ADABI yang serbuk tu.....Akak tambahkan kulit kayu manis dan lada hitam sikit.....daging tu Akak rebuskan dulu dalam preasure cooker selama 20 minit....tu yang sekejap jer nak prepare bihun sup ni.


Bahan tabur tu pun guna stok yang ada dalam peti ais jer..sebab tu tak lah meriah sangat....cuma yang penting kena ada lobak asin, kacang tanah goreng ranggup, daun bawang, bawang goreng dan sambal cili yang Akak buat untuk menambah kepedasan mengikut kemampuan tekak masing-masing. Kalau Reena dia letak sikit aje....sebab tak makan pedas...kalau Along ha...sesudu penuh pun dia tak kisah...!



Yang penting.....juadah ni dapat kenyangkan perut dan tak mendatangkan kesan .....seperti senak perut ke apa lepas berbuka puasa!Kadang-kadang apa yang kita masak atau makan boleh menyumbangkan kepada side affect.....lepas berbuka...contohnya...setengah orang tak tahan kalau berbuka dengan laksa....sebab rasanya yang masam dan pedas boleh memberi kesan kepada perut yang berasid sebab seharian dah kosong...jadi Akak sebolehnya cuba menyediakan juadah yang tak memberi kesan-kesan after Berbukalah!Tapi tak di nafikan juga...ada perut-perut yang tahan....makan ajelah ape pun...tak ada effect pun!


Bila Azan berkumandang aje.....semua isi mangkuk di gaul dan di hirup.....dan dijamah dengan bersemangat.....Mission accomplished!

Yang lebih menarik lagi...Akak cuma perlu tanak nasi sikit aje untuk sahur...sebab sup tu juga sesuai untuk juadah bersahur..kan jimat masa dan kerja Akak!

Okaylah...nak masak apa pulak hari ni ya!!! Memang ilham belum menjelma lagi ni!





1 comment:

kurus said...

sedapnya kak .. kelamarin buat mee lidi sup ! :)