Adakah ini satu Tabungan???

Wednesday, November 3, 2010

Kuih Lapis Pisang & Keladi.......Jom Sarapan!

*.*

Assalamualaikum...dan selamat sejahtera ya....wah lega rasanya bila nampak mendung berarak kelabu tu dah berlalu...dan sang suria....bersinar ceria pagi ni......Hrmmmmm....mudah-mudahan kain baju cepat kering!...Dan yang paling penting....nak jauhkan kain gebor yang menghalang aktiviti dari berjalan lancar......Eh salahkan gebor pulak!

Alhamdulillah syukur...Reena selamat tiba ke rumah dalam pukul 6 petang semalam....dan tentunya banyak celoteh anak dara tu ...bercerita tentang trip semalam.....walaupun dia tak puas.....sebab bila pergi ramai-ramai dan lawatan tu terlalu cepat ...maklumlah kalau dengan parents...mesti kita layan....dan tengok setiap sudut sampai puas....kan. Malam semalam sibuk dia bercerita dengan Abahnya pulak!~

Semalam Akak dok siapkan tempahan kek....jadi tak boleh nak layan dia lebih-lebih...jadi Si Abah lah yang jadi tukang layan....!

Lepas buat kek terus buat menu untuk sarapan pulak......





Kuih Lapis Pisang Keladi ni memang sedap.....ni kali kedua Akak buat.....Akak guna loyang size 8 inci(actually Akak guna foamspring yang di lapik dengan plastik).....Resepi asal milik Chef Hanieliza tapi Akak ambil dari dapur Yatie Lousiana...hehehe...sekarang dah tukor jadi Yatie Johor!....Terima kasih sangat-sangat pada Yatie yang telah memanjangkan perkongsian ilmu penyediaan makanan untuk juadah keluarga.....Moga beroleh pahala dan keberkatan dariNYA buat kalian berdua ...Amin!

Resepi nya dah pernah Akak paparkan sebelum ni....di sini . Walau bagaimanapun kalau susah sangat nak klik...Akak tepekkan sekali lagi...resepi yang telah di olah ni....maaf ya kepada pemilik asal....Chef Hanieliza...sekali lagi ampun ya Chef kerana menderhaka pada resepi asal......

Kuih Lapis Pisang & Keladi

Bahan A
  •  2 cawan santan (akak guna 1 paket  santan serbuk Brand KARA + air = 2 cawan)
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1 cawan gula pasir
  • 2 sudu makan tepung beras
  • 2 sudu makan tepung kastad
  • 1 sudu kecil minyak
  • 1 sudu teh garam
Bahan B
  • 1 cawan pisang emas - dilecek
  • 1/4 cawan air

Bahan C
  • 1/4 cawan air
  •  1/2 sudu kecil perisa yam/keladi
  • 1/2 sudu kecil yam paste
  • 1/2 sudu kecil pewarna purple
Cara Membuat
  • Campurkan bahan A hingga sebati. Tapiskan dan bahagikan kepada dua bahagian.
  • Campurkan bahan B dalam satu bahagian dan kacau rata.
  • Satu bahagian lagi dicampurkan dengan bahan C dan kacau rata.
  • Panaskan kukusan. (Sediakan loyang saiz 7 atau 8 inci yang digriskan dengan sedikit minyak.
  • Tuangkan hampir 3/4 cawan adunan pisang (B) dalam loyang dan kukus selama 8 minit.
  • Kemudian lapiskan pula 1/3 adunan merah dan kukus juga selama 8 minit.
  • Buat sehingga siap setiap lapisan
  • Semasa kukusan akhir, kukus lebih kurang 10 - 12 minit.
  • Biar sejuk pada suhu bilik dan barulah dipotong.











Okaylah.....jom layan bekalan Hubby & anak-anak.....








Tak payah nak meleleh air lior......ambik sorang sepotong ya!!!.....Daaaa!


*.*

7 comments:

Yatie said...

Salam K.Watie,
Sejuk mata memandang tngk kuih akak yg cun melecun ni....warna purple dgn rasa pisang lagi buat betul2 Yatie tergoda....mmng sedapkan kak kuih lapis pisang ni....Yatie klau buat tamak, siap 2 adunan lagi....suka sngt kuih ni...Yatie ambik sepotong ya...thanks.

Watierman, rmanbkr said...

Salam Yatie....Akak yang suka sangat...budak2 tak berapa...satu loyang just nice untuk family Akak!TQ ya!

hana said...

cantiknyer cantiknyer cantiknyerrrrrrr..... klu ade pisang nnti nk try gak la... tp tuko keladi ngan apa2 ok kan kak! tk penah jumpa perisa keladi... apatah lg kaler pepel... curik seketui kak! Hehe

Softtouch [Hanim] said...

byknya n3 akak sy tertinggal..cekodok akak tu pun nmpak sedap, teringat kat anak sy dia suka sgt mkn cekodok..

cntiknya kuih lapis akak...kemas jer...lapar kak, dahlah tgh hari nie...

lupie said...

Hello Sis,

Thanks for the wonderful messages!
What can I say? I am so lucky to have friends like you!!! {{{hugs}}}

Again, yours is one very yummy blog!! Makes me hungry all the time!!

Love, Bin, Lucky & Co.

P:S:I love eating, but can't cook laa...
and also, my cats thrashed my blender the other day (hehehe ... alasan...)!

ieda said...

salam akakkkkk
sedappnyaaaaa kuih lapis pisang dan keladi tuuu
huhuhuh kalaulah saya pandai buat semua nie .. huhuh tentu saya bersaing ngan akak upload gambo makannnn jer heheheh

Watierman, rmanbkr said...

Dik Hana - Bisa aje letak perisa yang lain sebab Yatie pun tak letak perisa keladi masa Akak cedok dari blog dia...Chef Hanieliza pun letak perisa lain..Akak jer yang letak perisa keladi tu..!But betoi ni....I love it!Try lah!

Dik Hanim - Eh nape tak ambik anugerah semalam!....try le resepi cekodok tu....kalau sudi!...Meh nak suapkan sepotong kuih lapis...nganga!!!

Sis Lupie - Thank you...and glad to be part of you...even just through the cyber world...Your Gang...are really something...wonderful God given creatures...and the bleder excuse...ya...I will buy it for now....hehehe!You take care ya! Muaaah!

Sik Ieda...belum cuba belum tahu...ada bakat yang belum di congkel tu!...Try dulu ikut resepi tu step by step...then kita sama2 upload n3...hehehe...persaingan yang sihat...memjana minda Dik!