Adakah ini satu Tabungan???

Sunday, May 20, 2012

Al Fatihah - Buat Anakanda Farizal

Assalamualaikum.....



Hari Jumaat yang lepas Akak dikejutkan dengan berita yang sangat tragis tentang kemalangan yang telah mengakibatkan kami kehilangan seorang lagi ahli keluarga Akak...Muhammad Farizal Bin Rofaizi. Arwah yang berusia 17 tahun agak rapat juga dengan Alang Nizam anak kedua Akak yang dua tahun lebih tua darinya. Arwah ialah anak kepada adik sepupu Akak yang tinggal di Kg Batu 10 Terap...antara Kulim dan Serdang. Arwah juga merupakan cucu kedua kepada Arwah Pak Ngah Akak yang pernah Akak paparkan satu ketika dulu. Arwah terlibat dalam kemalangan motosikal dengan lori....Akak tak tahu cerita detail sebab masih dalam siasatan polis.

Kejadian berlaku pada tengahari sebelum Jumaat dan Arwah menghembuskan nafas terakhir sekitar jam 6:30 petang. Jenazah selamat disemadikan lewat jam 1 pagi kerana mengalami pendarahan berterusan jadi disempurnakan secepatnya. 

Kami sekeluarga mendoakan agar rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama-sama hambanya yang beriman.Amin!

Semoga Ani (ibu Arwah) yang mengidap sakit buah pinggang dan mendapat rawatan dialisis terus tabah menghadapi dugaan ini....dan Faizi (adik sepupu Akak) juga redha dan terus tabah menerima ketentuan ini.Yang paling menyayat hati kerana adik bongsu (Fadzli) Arwah yang baru darjah 2 tidak dapat menerima kenyataan ini....kerana masih kecil dan tersangat rapat dengan Arwah. Mereka cuma tiga beradik dan ketiga-tiganya lelaki. Akak juga berharap Abang Sulong Arwah (Firdaus) yang cuma beza setahun dari beliau juga terus cekal menerima takdir yang telah ditentukan ini. Akak rasa Firdauslah yang lebih rapat dengan Arwah kerana beza umur mereka cuma setahun...dan sebagai anak lelaki sulong dia masih mampu tenang di hadapan kami sekeluarga!

Keadaan kesihatan Akak masih sangat tidak stabil dan ditambah pulak dengan kami berulang alik dari Penang ke Kulim ....beberapa hari ni...jadi maaflah ya...sekiranya Akak masih belum mampu menziarahi rakan taulan atau menjawab tegus sapa kalian ya!

Moga Allah memudahkan segala urusan buat keluarga Arwah dan Allah menerima doa dan sedekah Al Fatihah dari kita semua buat arwah Muhammad Farizal...Al~ Fatihah!





Wednesday, May 16, 2012

Minggu Penuh Ujian & Cabaran~ Mummy Akak pulak Demam!

Assalamualaikum Semuanya.....mulanya Akak memang tak nak buat entry untuk blog buat beberapa hari ni...sebab keadaan Akak sendiri memang dah tak terurus....ada selsema sikit , batuk...dan sakit tekak!Badan ni dah macam sayur lecur....overcooked! Tapi semuanya Akak gagahkan juga kerana masih ada insan-insan yang Akak sayangi masih memerlukan kudrat ini. 

Sekitar jam 1:50 tengahari semalam....Akak baru jer nak keluar rumah nak ke sekolah, jemput Reena balik....Mak Tam Akak di kampung pulak talipon. Dia bagi tahu yang Mummy Akak pulak demam panas...dah pun ambil ubat tapi dia tak nak bangun...tak nak makan...tak nak buka mata pun.....!!!Alamak..kenapalah pulak!..Biasalah bila jadi warga emas ni Akak rasa...naluri dan perasaan mereka lagi rapuh...jadi kitaran hidup ni kadang-kalanya buat mereka mahu kan perhatian yang lebih...mahu dibelai dan dimanjakan...seperti mana mereka memanjakan kita sewaktu kita baby dulu kan!

Akak ni jenis yang suka berseloroh...bergurau...tak kira lah..walaupun dalam keadaan bermasalah...bila Akak balik..Akak bawakan lah apa yang ada dalam peti hikmat Akak tu..sebab Akak tak plan nak balik pun kan!...adalah dua tiga biji epal merah, limau sunkist dan epal hijau.....dan yang paling dia suka jeruk buah2an Penang seperti pala, mempelam, kedondong, salak, betik dan sebagainya. Akak umpankan lah agar dia jamah bubur nasi dulu...lepas tu makan ubat....lepas tu kasi minum air zam-zam & makan kurma nabi yang Mak mertua Akak kirimkan. Makan bubur tu pun adalah dalam tiga empat sudu jer pun....itu pun kena suap....selebihnya..anak bujang Akak bedal licin! Lewat petang dia dah mula bercakap....badan pun dah kurang panas...sebab kita orang jelum dengan air asam. Muka dia yang pada mulanya macam bengkak pun dah surut sikit....tapi Akak pesan pada Mak Tam Akak supaya kasi ubat sekitar jam 8:30 malam lagi sekali.

Akak ajak dia balik ikut Akak ke Penang...dia tak nak...nak tahu tak kenapa??? Dia kata...dua hari lagi dia nak pergi rombongan ke Terengganu.....hehehe...dalam sakit2 tu ingat lagi tu nak turut serta rombongan pergi jalan-jalan Pantai Timur.....okaylah Mummy Ku Sayang.....buatlah apa pun..janji Mummy kena sihat dulu! dalam 6:30 petang Akak drive balik dengan Nizam , Reena tak ikut sama sebab sibuk study for exam. 

Pagi ni Akak dah call tadi...dia dah bangun makan...dah semakin sihat..Syukur Alhamdulillah!Lega sikit....!
Okaylah ya...ini jer lah paparan untuk hari ni....sebab semua kerja kat rumah ni masih bertangguh lagi....jadi hari ni Akak kena betul2 fokus untuk cuba selesaikan semua timbunan kain baju yang semak samun kat rumah ni....



For breakfast.....itu jer lah!



For Lunch pulak dadar & ayam masak merah sos tiram.....

For now I have to go.....sempena hari Guru hari ni Akak nak panjatkan doa buat semua guru di seluruh dunia agar sentiasa diberkati Allah kerana telah menjadi tenaga pengajar dengan menyumbangkan segala ilmu, mendidik dan mengasuh ramai umat di dunia ini agar terus maju dalam apa jua bidang yang diceburi...AMIN! Semoga para guru yang pernah mengajar Akak dan suami serta anak-anak Akak dapat menghalalkan perkongsian ilmu dan tiada yang mampu Akak hadiahkan hanyalah DOA yang tulus Ikhlas dari hati kecil Akak yang paling dalam....Amin!

SELAMAT HARI GURU!


Tuesday, May 15, 2012

Kereta Rosak di Simpang Pulai, Perak - Peristiwa 13 Mei,2012 & Sempena Hari Ibu !

Assalamualaikum.... Salam rindu buat semua.....terima kasih buat semua yang telah mendoakan perjalan pergi dan balik Akak ke KL untuk menjemput kedua mak & ayah mertua Akak yang baru pulang dari mengerjakan Umrah pada minggu lalu. Syukur Alhamdulillah....keduanya sihat walaupun sedikit batuk, demam dan sakit kaki  akibat Ghaout (Bapa mertua Akak lah tu!)!




Perjalanan ke Kuala Lumpur berjalan dengan lancar.dan selamat...sempat lagi bawa mak & ayah pergi Senawang dan Semenyeh menziarahi rakan taulan mereka pada sebelah petangnya. Dan pada keesokan paginya sekitar jam 9 pagi Akak bertolak balik ke Utara.

Perjalanan kami mengalami masalah ketika singgah sebentar di hentian sebelah Simpang Pulai sekitar jam 12 tengahari.....dimana water stopper pada radiator telah bocor dan mengakibatkan tangki air kosong dan kereta berasap.....Kami dapatkan bantuan Plus Ronda yang kebetulan meronda di kawasan tersebut....malangnya.....masalah tersebut terpaksa di rujuk kepada pakar....kena tow masuk bengkel...dan pada hari Ahad....susahlah nak dapatkan bengkel baiki kereta....Nasib baiklah Hubby ada seorang sahabat yang dah lama kami tak jumpa tinggal di Ipoh....so Akak & Hubby telah MENYUSAHKAN beliau sekeluarga dari tengahari tu sampai ke malam......dalam meguruskan hal kereta kami yang rosak tu!


Ketika ini kami berdua dalam kereta dan sedang di tarik oleh Plus Ronda ke Plaza Toll Simpang Pulai. Terima kasih buat dua orang petugas PLUS Ronda yang sangat baik dalam memberikan bantuan ketika kami dalam kesulitan......


Dalam Proses menaikkan kereta ke atas tow truck at Plaza Toll Simpang Pulai.


Dan di ketika ini kereta kami masih di Perak....sedang dibaiki.

Apa cerita mak dan ayah pula.....??? Dalam keadaan sedang dilanda kesulitan kita pasti terlepas pandang beberapa perkara....kerana suasana kelam kabut dan panik....kami telah cuba menghubungi beberapa orang yang tinggal di Perak.....malangnya....tiada jawapan atau return call dari mereka....dalam Hubby dan Plus Ronda menguruskan hal kereta kami tu....Akak pulak terpaksa menguruskan cara menghantar Mak & Ayah yang kurang sihat untuk selamat sampai ke Alor Setar. Jadi Akak telah menalipon Along...anak sulong Akak yang baru habis kuliah sekitar jam 1 tengahari supaya drive dari Merbok ke Simpang Pulai untuk menjemput datuk & neneknya dan bawa balik mereka ke Alor Setar. Perbualan talipon Akak dengan Along telah menarik perhatian seorang Hamba Allah yang sedang berehat di wakaf yang ada di perhentian tersebut. Hamba Allah yang sangat baik hati dengan ikhlas telah mempelawa kedua Ayah & Mak Akak untuk menumpang beliau hingga ke hentian Sebelah Juru.....Atas perbicangan dengan Hubby dan atas persetujuan kedua ayah & mak.....mereka sanggup menompang kereta Adik tersebut. Walaupun dalam nada bergurau Akak ada menyuarakan....." Saya tak kenal Encik.....Apa saya nak buat kalau Encik kidnap both my parents?"....Hanya berbekalkan nombor talipon beliau yang Akak minta darinya.....Akak telah dengan mudah membiarkan kedua orang tua Akak pergi dengan perfect stranger! Betapa Akak & Hubby sangat careless jika diingatkan balik.....Nasib baiklah beliau seorang yang memang berhati mulia......Tak sanggup Akak nak fikirkan...all the "What If..........?????". 

Ayah & mak Akak telah di jemput oleh anak Akak di Plaza Toll Sg Dua....sebab saudara tersebut menyarankan supaya anak Akak cuma perlu menjemput dari situ lebih mudah lagi dan kebetulan beliau ada urusan di Sungai Dua.Sykurlah Allah telah memudahkan urusan kami untuk menghantar mak & ayah balik dengan selamat ke Alor Setar.

Apa hal Akak & Hubby pulak???

Kami telah menghantar kereta ke bengkel yang disarankan oleh sahabat lama Hubby. Since hari Ahad...bengkel tak beroperasi so..kami cuma jumpa dengan taukeh kedai tu sekejap untuk tinggalkan kunci aje.Proses membaiki akan bermula keesokan harinya...namun taukeh tu sempat mengenal pasti punca kerosakan we think ....the car is in good hands! 

Kami berdua telah menyusahkan sahabat lama Hubby tu....dari petang kejadian hingga lewat malam kerana terpaksa tunggu Along berpatah balik dari Alor Setar selepas menghantar kedua mak & ayah dan datang menjemput kami berdua di Batu Gajah, Perak. Pada mulanya kami ingat nak balik naik bas aje berdua...tetapi memikirkan masih ada barang-barang mak & ayah dalam kereta...terutamanya tong air zam-zam...mak aiii naik bas.....cancelled! Along tiba agak lewat...selepas dijamu makan malam....kami bertolak balik ke Penang sekitar jam 11.15 malam dan tiba di Penang menjelang jam 1 pagi. Letih kepala otak dan badan hanya Allah yang tahu....Hanya Allah yang dapat membalas segala kebaikan keluarga sahabat lama Hubby tersebut....dari maknya & isterinya yang terpaksa melayan celoteh Akak sepanjang kami di sana.

Keesokkan harinya ...Akak bangun macam biasa....walaupun...badan ni rasamacam nak demam namun sebab Reena sekolah dan dalam minggu exam...terpaksalah Akak gagahkan juga....bersilat ala-ala Tai Chi....aje....goreng ikan & goreng telor aje pun....masakkan bekal yang sempoi betoi untuk Hubby...yang dah tentu sedikit terjejas selera makannya..ketika bermasalah!


Lepas selesai Hubby bertolak ke pejabat, Along ke Merbok....Akak & anak kedua...Alang pula memanjangkan langkah kami bertolak balik ke Alor Setar menghantar saki baki barang mak & ayah yang ditinggalkan dalam boot kereta semalam. Akak sampai Alor Setar sekitar jam 10 lebih dan bertolak balik ke Penang sekitar jam 12:15 tengahari sebab nak jemput Reena balik sekolah jam 2 petang.....tu pasal semalam Akak tak sempat langsung nak buka blog......keletihan...hingga ke hari ini...dan bekal hubby hari ni pun lebih kurang macam semalam jugak......memang....kami masih letih dan life has to go on....walaupun mood tak stabil....


Inilah kejadian yang paling tak boleh Akak lupakan sempena hari Ibu tahun ini....mujur Allah telah memudahkan segala urusan buat keluarga Akak.....dan yang paling penting dari segala-galanya....kedua orang tua kami selamat....Syukur padamu Ya Allah!

Akak tak tahu lagi sama ada akan sempat menjenguk blog ni macam biasa dalam sehari dua ni....sebab badan sangat lemah....dah nak semput.....banyak nak settle kain baju dan mengemas....so....kalau segala komen tak berjawab tu....maafkan lah ya.....akan blogwalk bila tenaga Akak pulih kembali dan mood Akak kembali stabil ya....Salam Rindu Buat Semua......!

Sementara tu ada sedikit promosi buku nak Akak buat tapi buat ketika ini....layankan dulu promosi ringkas ni......ya! Pada sesiapa yang ingin memiliki naskah buku ini sila hubungi no talipon yang disertakan ya....(Akak rasa para wanita di luar sana patut memiliki senaskah buku ini.....banyak isu-isu menyentuh masalah wanita yang dipersoal jawapkan...!)


Kenapa kita perlu memiliki senaskah dari buku ini?????



Saiz buku sebenar.....cuba bandingkan dengan sebuah novel melayu!


Harga jualan di kedai-kedai atau toko buku.....adalah seperti di atas tetapi anda boleh mendapat POTONGAN Harga HEBAT jika anda mendapatkan naskah anda melalui Encik Munirzali Bin Abdullah selaku pengurus jualan Cahaya Raudah Publication di Ipoh, Perak. 
Sila Hubungi beliau melalui Hp: 013-4577103.


Harga Promosi yang sangat hebat RM 240 sahaja
 (tidak termasuk harga pos)

Dapat kan naskah anda sekarang selagi stok masih ada!!!

Psst:   Better Late Than Never.....Selamat Hari Ibu buat Semua......maaf ...hampir terlupa!