Adakah ini satu Tabungan???

Showing posts with label breakfast. Show all posts
Showing posts with label breakfast. Show all posts

Thursday, November 4, 2010

Jemput-jemput Ikan Bilis & Kentang .....versi Jepun Mali

*.*

Assalamualaikum.....wah....udara Jepun bertiup pagi ni...ajak makan jemput-jemput.....kita layan kan aje.....sebab pagi ni Akak cuma buat nasi goreng....jadi bila Dik Hana GODA .....Akak dengan resepi ringkas cam gitu Akak yang TERGODA...layankan jugalah resepi tu....Tak menghampakan....Syedap oooo! Tambahan pulak anak dara Akak dah mula cuti hari ni....tapi Alang Nizam masih sekolah....Abah pun kerja....agaknya dia orang ambik cuti peristiwa kot!..Alang Nizam kata..."Adik cuti sebab Adik nak sambut Deepavali....kejap lagi Mama nak bawa Adik gi beli sari."...tu ayat2 menyakat Adik dialah tu!

Oh ya....bercakap tentang Deepavali.....ni bukan ladhu atau kuih muih India tau.....ni jemput2 versi Jepun Dik Hana ....nun....Jom kita layankan sarapan Akak dengan Reena pagi ni!






Di bawah ini Akak sertakan resepi nya....mohon izin ya Dik Hana......terlebih dahulu...Ya Ampun.....Ya Sayang...Akak ni memang suka edit sana sini....so sekali lagi ampun ya....dan terima kasih untuk resepinya....

Bahan-bahan
  • 2 cawan tepung gandum (Akak kurangkan sikit tepung sebab letak sesenduk nasi)
  • 1/2 biji kentang - potong dadu kecil
  • 1/2 biji bawang besar - hiris
  • segenggam ikan bilis kopek - basuh dan tumbuk kasar
  • daun bawang atau hirisan lada - jika suka ( Akak letak sikit dua-dua sekali)
  • 11/2 (-+) cawan air (Akak guna air dari peti sejuk)
  • garam
  • sesudu makan minyak masak ( Ni Akak tambah)
Cara-cara
  • Campurkan semua bahan kering. Masukkan air sedikit demi sedikit.
  • Panaskan minyak. Jemputkan sejemput demi sejemput ke dalam kuali dan goreng hingga kekuningan dan masak.
  • Hidangkan dengan sambal kicap atau sos atau sambal kegemaran masing2.
  • Nota: Boleh tambahkan dengan sesenduk nasi yang diblend dengan air sukatan. Hasilnya lagi lembut walaupon dah sejuk.







Kalau nak tahu sedap tak sedap pi balik godek cepat!!!Heeeeee....Akak dengan Reena nak main masak2 sat....dengan Barbie Dolls & Baby Alive serta kawan-kawan......layan.....jangan tak layan.....!Kami nak jamuan high tea sat! Nak join mai lah!

Breakfast Hubby pagi tadi......dan bekalan...





Okay.....I am gone......layan si Reena pulak!

NOTA:  Berita terkini dari MIL....air dah naik & masuk dalam rumah.....so baby & pengasuh dah dihantar ke rumah MIL Akak....cousin Hubby gi kerja!

*.*

Wednesday, July 21, 2010

American Traditional Banana Bread

*.*
Assalamualaikum....bertemu kembali...

Seperti yang Akak janjikan jom kita kongsikan resepi "American Traditional banana Bread" yang Akak dapat ketika layari "you Tube" di laman web satu ketika dulu.....resepi mudah ni Akak tak dapat nak link kan sebab Akak tak ingat dah link nya...tapi disebabkan ramuannya mudah sangat macam yang Akak biasa buat ala-ala apam pisang kukus jer sukatannya....jadi Akak main ingat jer lah!

Resepi ni dari seorang nenek yang berusia lebih 90 tahun kalau tak silap Akak...jadi resepi keturunanlah agaknya sebab sejak dia kecil lagi sepulangnya dia dari sekolah...dah semerbak bau Banana Bread ni kat rumah dia....jadi Akak rasa apa yang dia katakan tu betul sangat-sangat....lepas ni tak payah nak beli banana cake kat Supermarket lagi sebab resepi ni lagi sedap!! Tak tipu ni tau!!!


Resepi American Traditional Banana Bread (sumber You Tube)

Bahan-nya:
  • 3 biji pisang (Akak guna pisang berangan)
  • 1/2 cawan gula boleh kurangkan kalau suka
  • secubit garam
  • 1 sudu kecil esen vanila
  • 1 biji telur dikocak sekejap
  • 1 cawan tepung gandum diayak ****
  • 1 sudu kecil baking powder diayak****
  • 1 sudu kecil soda bicarbonate diayak****
  • 1/4 - 1/3 cawan kekacang walnuts dicincang kasar!
**** bahan diayak sekali






Caranya:
  • Panaskan oven pada suhu 200 C dan sapukan butter atau margerine pada loaf pan
  • lecek pisang dan masukkan gula, garam dan esen vanila, kacau sebati
  • masukkan telur yang telah di kocak dan gaul sebati
  • Masukkan tepung yang telah di ayak dengan soda bikarbonat & baking powder ke dalam adunan
  • Akhir sekali masukkan kekacang walnuts yang telah dicincang sedikit dan gaulkan
  • Tuang adunan ke dalam loaf pan dan bakar selama 40 hingga 45 minit
  • Keluarkan bila sudah masak dan sejukkan di atas redai
  • Siap untuk dihidangkan! Cubalah pasti tak rugi!

.*
 
Resepi yang mudah dan menjimatkan ini pastinya akan sering membantu kalau ada tetamu datang di pagi atau petang yang tidak kita duga...betul tak....janji  kena ada pisanglah!! Cubalah....sebab resepi ni senang dan bahannya pun basic aje!
 
 
 
 
 
*.*

Thursday, June 24, 2010

Resepi Pulut Seri Lapis

*.*
Assalamualaikum semuanya.....

Dah minum petang ke belum? Akak baru jer layan anak-anak......Apa juadah minum petang ni......alahai Akak ni dah terkena demam melapis.....jadi mengolah mana-mana resepi yang ada.....mengikut kesesuaian bahan yang ada kat dapur Akaklah.

Mulanya pagi tadi Akak nak buat Kuih Seri Muka lepas menjenguk ke dapur Maz (Ilham Dapur).....sekali dalam resepi tu ada sebut air abu....mana pulak Akak nak cari bahan tu...kat rumah tak pernah beli pun...so selepas di belek-belek resepi2 yang terkumpul....dan dengan menjenguk ke dapur Yatie, Ika, Izah, Hana, dan beberapa dapur Otai yang ada....Akak pun memulakan operasi.....maka inilah hasilnya....





Terima kasih dan mohon halalkan perkongsian ilmu dari penyumbang resepi yang asal....tetapi telah Akak menderhaka mengikut keperluan Akak.....Ampun ya!

Resepi Pulut Sri Lapis
(di olah dari beberapa resepi yang ada sebagai rujukan)

Bahan-bahan:

Lapisan Bawah

  • 2 cawan beras pulut - rendam dulu 30 minit
  • 2 1/2 cawan santan (akak guna 1 paket  santan serbuk Brand KARA + air = 21/2 cawan)
  • 1 sudu teh garam
Cara-cara

  • Satukan semua bahan-bahan dan kukus selama 30 minit (tutup penutup pengukus dengan kain/towel) - loyang tu kita alas dgn plastik wrap,supaya senang nak keluarkan dari loyang ***(Akak guna plastik yang buat alas nasi bungkus kat warung2 jual makanan tu..actually platik bekal Hubby)
  • Selepas 30 minit tekan-tekan permukaan pulut dengan belakang cawan atau senduk atau spatula
 Lapisan Atas
  •  2 cawan santan (akak guna 1 paket  santan serbuk Brand KARA + air = 2 1/2cawan)
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1 cawan gula pasir
  • 2 sudu makan tepung beras
  • 2 sudu makan tepung kastad
  • 1 sudu kecil minyak
  • 1 sudu teh garam
  • beberapa pewarna yang di sukai
  • (Kesilapan Akak jangan letak warna kuning dekat merah...tenggelam!)
Cara-cara
  • Campurkan semua bahan dan kacau sebati. Kemudian tapiskan.
  • Sendukkan 1 cawan dari adunan ke dalam mangkuk dan warnakan dengan warna disukai
  • Tuangkan  adunan yang diwarnakan ke atas pulut dalam loyang dan kukus selama 8 minit.
  • Kemudian lapiskan pula 1 cawan adunan warna seterusnya dan kukus juga selama 8 minit.
  • Buat sehingga siap setiap lapisan
  • Semasa kukusan akhir, kukus lebih kurang 15-20 minit.
  • Biar sejuk pada suhu bilik dan barulah dipotong.






Okaylah ya....Akak ni jenis yang tak suka pulut...so bahagian pulut pass dekat anak bujang Akak...Akak makan bahagian lapis jer....boleh lah kan!

Okaylah.....nanti ada kelapangan Akak berkunjung ke dapur korang ya....tertakluk pada masalah berbangkit ....kat dalam rumah ni.....Ni nak kena gi lipat kain baju pulak!


Lempeng Banjir......

*.*

Assalamualaikum.....

Ini Akak nak kongsikan lagi satu resepi mudah....yang sangat digemari anak-anak Akak.....resepi ni sangat sesuai kalau ada masa dan ketika kita jemu atau bosan nak makan nasi....terasa nak ubah selera pulak....kalau jenis yang suka makan makanan seperti roti canai , roti jala, capati tosai, roti arab dan sebagainya lah... tapi kalau orang yang jenis suka makan nasi....tak jalan jugak resepi ni.....


Lempeng ni ada sejarahnya tersendiri dalam keluarga Akak...ni zaman nenek Akak dulu...menoreh getah...jadi arwah nenek suka makan lempeng ni dengan kuah kari ikan atau kuah asam pedas ....Mungkin sebab mudah nak membuatnya...harga tepung pulak lebih murah berbanding dengan beras....Lagi pulak kejap perut...katanya...bila makan lempeng ni....maksudnya tu.....boleh tahan kenyanglah....sebab tepung tu ala-ala mengembang kot...bila dah masuk perut...hehehe..jadi bagi para penoreh yang keluarnya awal .....tatkala ramai masih dibuai mimpi....dan pulangnya agak sore...bila matahari dah hampir terpacak di atas ubun-ubun kepala kita.....juadah inilah penyelamat...dan memberi kekuatan serta tenaga....buat mereka! Tambahan pula arwah nenek Akak ni seorang ibu tunggal yang membesarkan 3 orang anak.....tentu kira hidangan ekonomilah ni!

Akak dibesarkan oleh arwah nenek masa kecik-kecik dulu....antara masakan yang akak pandai buat.....haha.."pandai"....actually well trainned to do....juadah ni lah!....pandai lenggang kuali tu....untuk menghasillan roti yang nipis dan.....garing on the edge....Anak-anak juga di beri pendedahan tentang resepi ni sejak dari kecil.....sebab maybe nostalgia kot...dalam kehidupan Akak. Yang pasti...dah jadi salah satu resepi kegemaran anak-anak Akak....infact...modalnya cuma tepung, air, garam dan sedikit minyak atau margerin!Ada kala substitute dengan minyak sapi....nak dapat aura roti canai...taraf kedai mamak lah!Kira up lah tu!

Mula-mula kita bancuhkan .......
  • 2 cawan tepung gandum
  • 1 sudu kecil garam
  • air secukupnya
agak-agak tidak terlalu pekat dan tidak terlalu cair.....sesuai mengalir bila disendukkan.....

  • Panaskan kuali dengan api sederhana
  • lenserkan kuali dengan sedikit minyak atau margerin...atau minyak sapi pun boleh...supaya lempeng yang terhasil tidak melekat pada kuali semasa nak dibalikkan
  • tuang sesenduk besar adunan dan lenggangkan kuali supaya adunan jadi bulat sekata nipisnya
  • Biarkan sehingga bahagian atas adunan lempeng tidak lagi menjadi adunan tepung dan sapukan minyak di permukaan lempeng....
  • Kemudian balik-balikkan lempeng sehingga garing 
  • Bila dah garing ikut citarasa kita..bolehlah diangkat...untuk dihidangkan. dengan cara memotong ikut suka kita lah....
Untuk kuah banjir tu..anda cuma perlu buat kari ...tak kiralah nak letak ikan ke ayam ke .....janji ada kuah nak simbah....kalau family Akak kuah asam pedas pun jadik.....lagi best kalau ada kuah laksa atau kuah mee ........

Sedar tak sedar maunya  4 atau 5 keping lempeng.....dah masuk perut!!!

Hrmmmm....teringin nak coba.....senang saja kan....!
Jom kita sama-sama sedekahkan Al-Fatihah Buat Arwah Nenek Akak....Hajah Siti Sara Binti Che Mat....moga ilmu peninggalan arwah ini menjanjikan pahala dan keberkatan....dan Moga Nenda dicucuri Rahmat dikalangan Hambanya yang Beriman....Al Fatihah!

Amin...Amin ya Rabbalalamin.....Terima kasih buat semua....


*.*

Wednesday, June 23, 2010

Sarapan......itu nak...ini pun nak....!

 *.*

Assalamualaikum.....


Pagi-pagi bangun...ingat boleh relax sikit sebab Hubby tak payah bawa bekal nasi hari ni..dia kerja luar so makan kat luar lah karang.....

Relaxnya apa...ada yang tak suka sardin....ada yang tak nak heavy breakfast...nak makan roti jer....macam-macam lah budak-budak ni....

Sarapan.....nak pedas.....nak ringan.....nak berat....macam-macam...last-last..jadi sarat kan!!

Siapa jugak yang kena buatkan.....MAMA jugak.....yelah....janji korang makan....tau!

Ada lagi ni........

 
 
Okaylah.....ada kelapangan Akak update lagi ya!....nak beres kerja rumah daaaaa!




 *.*

Tuesday, June 22, 2010

Kuih Lapis Keladi & Pisang

*.*

Assalamualaikum semua....

Kembali semula dengan resepi yang diolah berdasarkan resepi asal Chef Hanielieza. Menu hidangan kita untuk minum petang hari ni ialah Kuih Lapis Keladi & Pisang. Resepi rujukan Akak berdasarkan Kuih Lapis pisang yang dah ada beberapa rakan Bloggers membuatnya. Akak minta maaf Chef kerana menderhaka sebab pandai-pandai mengolah resepi asal milik Chef dengan lapisan perisa keladi pulak.

Akak memang sangat teruja bila tengok Blog yang buat entry kuih-kuih lapis...antara Otai-Otai yang sering menghasilkan kuih lapis yang sangat menggoda minat Akak ialah Yatie USA, Ika, Maz, Hana....CMG...ni antara yang boleh dikategorikan Sifulah...Ummi, dan ramai lagi....tak tersenarai di sini....

Kalau tengok hasil tangan dia orang ni melapis....boleh menitis air liur Akak...kagum dan sangat teringin nak menikmati barang sepotong dua....menu yang dipaparkan.....Jadi bila ada kerajinan Akak pun cuba-cubalah belajar melapis....bak kata orang putih..."Practice Makes Perfect!"

Jom kita lihat hasil lapisan Akak hari ni.....









Sesiapa yang ingin buat Kuih Lapis Pisang resepi asal....boleh rujuk dari Blog Yatie USA...Akak juga mohon izin copy & paste resepi  dan Akak olah mana yang patut...ya seperti paparan dibawah ini....

Kuih Lapis Pisang & Keladi

Bahan A
  •  2 cawan santan (akak guna 1 paket  santan serbuk Brand KARA + air = 2 cawan)
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1 cawan gula pasir
  • 2 sudu makan tepung beras
  • 2 sudu makan tepung kastad
  • 1 sudu kecil minyak
  • 1 sudu teh garam
Bahan B
  • 1 cawan pisang emas - dilecek
  • 1/4 cawan air

Bahan C
  • 1/4 cawan air
  •  1/2 sudu kecil perisa yam/keladi
  • 1/2 sudu kecil yam paste
  • 1/2 sudu kecil pewarna purple
Cara Membuat
  • Campurkan bahan A hingga sebati. Tapiskan dan bahagikan kepada dua bahagian.
  • Campurkan bahan B dalam satu bahagian dan kacau rata.
  • Satu bahagian lagi dicampurkan dengan bahan C dan kacau rata.
  • Panaskan kukusan. (Sediakan loyang saiz 7 atau 8 inci yang digriskan dengan sedikit minyak.
  • Tuangkan hampir 3/4 cawan adunan pisang (B) dalam loyang dan kukus selama 8 minit.
  • Kemudian lapiskan pula 1/3 adunan merah dan kukus juga selama 8 minit.
  • Buat sehingga siap setiap lapisan
  • Semasa kukusan akhir, kukus lebih kurang 10 - 12 minit.
  • Biar sejuk pada suhu bilik dan barulah dipotong.



Kalau ada pengemar rasa dan aroma keladi dan rasa lemak manis pisang..memang patut try buat kuih lapis ni...Akak rasa cam boleh habis jer seloyang tu sorang....melampau betoi kan.....!!


 
 






*.*

Thursday, June 17, 2010

Lengat Pisang

*.*

Assalamualaikum....

Another quick entry to paste recipe untuk rujukan......di hari kemudian....especially buat anak-anak,menantu ke kalau ada nanti-nanti...cucu ke ......semua yang sudi mencuba ....

Resepi ni mudah jer sebab kat utara ni....lengat pisang ni selalu juga jadi hidangan pagi tau petang.....senang sangat nak buat....bagi yang suka makan lepat pisang boleh try buat...sebab rasanya lebih kurang lepat jer...except tak di bungkus dalam daun pisang...malahan tersangat lah mudahnya di kukus terus dalam loyang atau orang Utara panggil pelengat...tu yang namanya jadi "lengat pisang"!






Kalau ada yang berminat dengan resepi ni......try lah jangan malu-malu...Akak suka masak yang senang2 jer pun!.....

Bahan-Bahan:

  • 10 biji (Akak guna pisang emas)
  • 1 1/2 cawan Tepung gandum 
  • 5 -6 sudu besar gula (adjust ikut selera masing2)
  • 1/2 cawan santan 
  • secunit garam

Cara membuatnya;


  • Lenyekkan pisang terlebih dahulu...selepas itu masukkan tepung,gula,garam,santan dan kacau sampai sebati.
  • Panaskan periuk kukus dengan loyang atau pelengat yang sudah di sapu sedikit minyak atau margerin...setelah air mendidih barulah masukkan adunan tersebut.
  • Kukuskan selama 30 - 45 minit 
  • cucuk dgn lidi.... kalau tak melekat..dah masak la tu ).


Cuti-cuti sekolah ni...asyik memasak jer....ni pun Akak tengah sibuk nak siapkan juadah untuk berbuka petang karang ni........Kejap lagi nak keluar gi ambik Reena kat USM pulak....petang karang ambik Hubby.....semalam dari Office Hubby terus ke Bandar Perda....melawat BOSS Hubby kat KPJ...kena gastrik....balik rumah sedar tak sedar....lepas kemas dapur after our late dinner....dah almost 12 midnight....Akak ni dah lembik semenjak-dua menjak ni!!!



Wednesday, May 19, 2010

Tak sempat nak update Blog!!!!!!

*.*

Assalamualaikum....

Kembali bersiaran setelah beberapa hari sibuk dengan keletah anak-anak.....faham-faham jerlah bila Along ada kat rumah....macam-macam juadah nak dicuba.....sebab tak risau sangat...ada tukang makan!....Tambahan pulak Akak sedikit sibuk dengan tempahan kek dan beberapa  percubaan ....untuk kek lapis Akak!

Maaflah ya...kalau Akak tak sempat nak merayap dari tingkap ke tingkap..laman ke laman....ruangan ke ruangan....terasa masa berlalu terlalu cepat.....sedar tak sedar...dah petang....kadang-kadang tu penat sangat sampai tertidur sambil duduk ketika melipat kain baju....! Patutlah arwah nenek Akak dulu sering Akak lihat tertidur tersengguk-sengguk depan TV.....ketika sambil-sambil melipat kain...rupanya....inilah puncanya.....terlalu letih bertungkus lumus di dapur....agaknya!

Atau adakah pergerakkan Akak juga semakin perlahan....segala tugasan macam tak secepat dulu jer nak di persiapkan. Entahlah....namun rasa rindu pada rakan taulan....di alam maya ini tak pernah padam.....cuma tak sempat Akak nak bertegur sapa! Bukannya tak teringin sangat nak hadap lappy ni...tapi masa memang tak memihak pada Akak....Maafkan  Akak ya!

Tambahan pulak anak-anak Akak nak menduduki peperiksaan UPSR dan SPM tahun ni...jadi mereka perlukan lebih masa Akak untuk pastikan segala persediaan, jadual....harian .....perancangan....sessi belajar secara berkumpulan di pantau sebaiknya!

Kalau dulu Akak bangun jam 5 pagi...sekarang kena bangun jam 4:30 pagi....tambahan pulak subuh lebih awal sekarang ni.....So....kalau Blog Akak ni tenggelam timbul sekejap tu....sebab Akak tak sempatlah tu!!

Bukan setakat itu saja....life style pun dah sedikit berubah sejak Hubby bertukar ke office baru...sebab at times ada juga Akak kena accompany Hubby Akak ke office.....function....dinner...& activities. What to do??? Kena perlu bersedia beri sokongan pada kerjaya suami kan!

Okaylah.....buat tatapan semua.....Akak dah pun merasmikan oven baru Akak tu....buat resepi mudah....untuk breakfast.....Banana Chocolate Chips Muffins. Inilah hasilnya.....


Okaylah.....Akak update apa yang termampu aje dulu ya....nak sambung kerja rumah dan ada juadah nak disediakan untuk minum petang....atas permintaan Along pulak ni...

Oh pada yang gemar melihat gambar bekal lunch Hubby Akak.....ni...khas untuk anda.....

Kalau berkesempatan nanti Akak muncul lagi ya!!
Terima kasih buat yang sudi singgah dan bertanya khabar berita.....salam sayang buat semua...Muaaah!