Adakah ini satu Tabungan???

Thursday, May 13, 2010

Seafood Murtabak......juadah pagi ni!

*.*

Assalamualaikum...semua.....

Cadang nak hop around semalam...tapi Hubby pulak tak sihat semalam....balik dari kerja....dok mengadu sakit dada.....rasanya dia masuk angin sebab yesterday masa on the way ke Alor Setar dia banyak kunyah kacang.....jenuh dok sapu minyak angin.....dia memang ada masalah sikit kalau dah masuk angin dalam badan...sebab tu Akak cukup jaga time makan dia...tapi dia beli juga kacang shantong satu peket....siap promote pulak tu...ni sedap ni...bukan yang jenis goreng berminyak tu...ni yang versi bakar tau!!!

Memanglah sedap kacang tu....tapi badan dia tu jenis yang tak tahan makan makanan yang banyak gas!!!Kan sekarang dah susah....!!

Lagi pulak...teralit pulak tengok Badminton match semalam....yang adalah fight jugak kan....!!Tahniahlah buat pasukan Badminton negara...kerana mara selangkah lagi.....Keep up or...work harder for the next step.....which it is going to be really challenging.......berdepan dengan China....who is well known for their fast game.....!

Anyway...dia dah better today......katanyalah...sebab tak nak gi hospital kot!!

Dan pagi ni menunya simple sekali.....Akak buat seafood murtabak mee segera jer!...Buar kecik2 cam yang Mamafami buat hari tu....guna small non stick pan.....yang Akak selalu guna untuk buat Dorayaki untuk anak2 Doraemon Akak tu! Jom makan sama-sama!


Kalau ada yang nak try buat...senang jer pun......sama macam hari tu juga...cuma Akak letak isi udang dan crab stick....kali ni gantikan daging cincang!


Bahan-bahan

  • 1 bungkus mee segera (Akak guna Maggi Kari )
  • 2 biji telur
  • 1 peket serbuk perisa mee segera  
  • beberapa ekor udang dan crabstick yang dipotong dadu...di goreng  sedikit dengan minyak zaiton dan serbuk lada hitam(tak perlu letak serbuk perasa sebab nanti nak campur dengan serbuk perisa maggi dah)
  • daun bawang dihiris halus
  • 1 biji cili merah(Akak dadukan halus)
  • sengaja tak letak bawang sebab Reena tak suka.

Cara-cara

  1. Rebuskan mee maggie sehingga kembang dan toskan airnya. Letak ketepi dahulu
  2. Pecahkan telur ke dalam mangkuk bersama perisa maggie dan pukul hingga sebati. Masukkan isi udang & ketam tadi, cili merah, daun bawang, mee maggie yg sudah direbus tadi dan gaul hingga sebati.
  3. Panaskan sedikit minyak, tuang adunan dan gorengkan sehingga masak di dalam non-stick pan seperti membuat telur dadar. 
Selamat Mencuba....!!




Dan juadah untuk bekal Hubby pagi ni selain murtabak mee segera ni...macam biasalah...untuk makan tengahari kan.....




Besok ada 2 biji kek yang ditempah....so Akak akan sedikit sibuk  nak hadap lappy ......faham2 lah ya!

5 comments:

Love2cook Malaysia said...

Hi KakWatie, good morning dearie! How's Ur hubby doing now???

Wow, murtabak looks fab! Really makes me hungry right now. I've not taken any breakfast as yet...:(

Pass me some pls...hehehe!

Alimaz-Kembara Terasing said...

salam kak... sama ka dgn pizza megi...murtabak pun ok kot...

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Salam Kak,

wahh.. pagi-pagi makan murtabak.


mesti kenyang sangat!

ieda said...

uik kak .. memang simple jerk erkk .. kenapa saya x terpikir selama nieh nak buat mcm nieh .. biler tgk2 resepi dier .. fuhhh confirmm saya nak buat mlm nieh ..

kebetulan saya puasa .. hermm leh layan ngan anak2 .. heheh :))

MamaFaMi said...

Salaam Watie...

Kalau kita, on je murtabak seafood ni. Tapi anak lelaki kita tu, mesti tak berapa gemar. It's always either chicken or beef. Tapi kita berkenan dengan bekalan cik abang awak tu!