Adakah ini satu Tabungan???

Wednesday, March 21, 2012

Kek Lapis Kukus Hawflakes ...dah macam bendera!!!!

Assalamualaikum

Misi untuk mengempiskan perut yang semakin maju ke hadapan selalu aje menghadapi halangan...mahunya tidak asyik ada NAFSU yang sangat besar bila teringatkan nak makan kek.Itu yang Akak terpaksa kawal sikit aktiviti blogging Akak ni...sebab asal ternampak jer paparan menu istimewa di Alam Maya ni....huish....tergugat IMAN Akak yang sedia NIPIS ni!!!!

Kadang-kadang ada pulak tu suara halus yang memujuk hati kecil ni.....ala kalau tak nak makan banyak...jamah sikit pun jadilah!....Macam familiar aje ayat tu! Masalahnya....bila dah jamah sikit ....nak jamah sikit lagi....dan lagi...dan lagi....Alahai badan.....!







Akak ni suka sangat melapis kek kukus....entahlah kenapa! Mungkin rasa kek lapis ni tak buat Akak cepat muak kot. Asal ada stok "Hawflakes" aje mesti tangan ni gatal nak melapis. Mungkin sebab rasanya yang masam manis dan lemak gebus gitu buat Akak suka sangat dengan kek ni! Dah beberapa kali buat...sampai dah boleh hafal resepi ni....kalau nak tengok hasil kejadian yang lepas-lepas sila klik di sini atau di sini.



Ha.... dah macam bendera kan!



Boleh dikatakan kali ni tangan Akak ni saja jer nak melapis sambil membelangkan kek tu..so Akak guna piping bag masa melapis tu...tu yang ada jalur besar..jalur kecik tu...macam bendera negara mana entah!


Layankan ajelah apa yang ada ni ya!!!

Kalau nak salin resepi....silakan...Akak tepekkan sekali lagi....terima kasih buat Kak Fida untuk resepi kek yang mantop ni!!!


Kek Kukus Hawflakes (Versi yang telah diolah yer!)

Bahan-bahan ( loyang 7x7 ) 

  • 5 biji telur - grade A yg sejuk(dr peti ais)
  • 225 g gula halus (1 cwn rata sahaja yg Akak gunakan)
  • 220 g tepung gandum*(2 cwn rata)
  • 1 sk rata baking powder*
  • 1 sb ovalette
  • 150 ml susu cair
  • 1/2 sk garam
  • 70 ml minyak masak (ni pun dah adjust) asal 100ml
  • 1 sk esen vanilla
  • pewarna merah,coklat( ikut suka )
  • secukup hawflakes

Cara-cara

  1. Ayak tepung dan baking powder kemudian campur kesemua bahan2 di dlm mangkuk mixer kecuali minyak,hawflakes dan pewarna.
  2. Pukul adunan hingga sebati dan gebu.Masukkan minyak jagung/masak dan digaul dgn senduk atau spatula hingga sebati.
  3. Loyang dialas kertas dan sapu minyak. Ratakan adunan pertama dan susun secukup hawflakes dipermukaannya dan kukus selama 5-7 min dalam kukusan yg telah dipanaskan dulu.
  4. Buat hingga habis lapisan seterusnya dan susun hawflakes dan kukus.Untuk lapisan yang akhir kukus selama 20 min supaya kek masak keseluruhannya.
  5. ***untuk membahagikan sama rata setiap lapisan akak ambil 4 senduk lauk dan dibahagi kpd 5 mangkuk dan warnakan.Untuk lapisan terakhir susun hawflakes jika suka...(Ni akak buat suka hati akak sebab tu...jadi macam tu!!!!!)Bahagian ni....Akak masukkan adunan dalam piping bag....tu yang belangkan sesuka hati tu!)
  6. Setelah kek masak,biarkan di dlm loyang selama 10 min kemudian dibalikkan di atas redai kek supaya sejuk.
Okaylah dah lambat ni nak pergi ambil Reena .....balik sekolah!


13 comments:

Anonymous said...

Assalam kak watie, apa kbr, harap2 sihatlah ya. Cantiknya kek kapis tu, ada rupa batik sikit

EmbunRosaliza said...

en nape jadi anonymous pulak, saya la kak

Ummi said...

Assalam Watie cayangg...muaahh muaaahh...dah laju update ni...bagus,baguss...rajinnya laaaa melapis... ^__^ Ummi ni dah mood ke lautan sepi skrg..hahaha

Sheila Shafeareen said...

salam betul kakat kak ummi tu..mcm ni selalu le kita dtg nak rasa masakan akk heheh cantik ke nya merah, coklat gitu..lama x mkn kek lapis masam manis...

ijayuji said...

Salam kak watie!!! canteksssss!!!! suke tgk! lama tak makan kek lapis asam manis nii nak buat alahaiii malas :D

Watierman said...

Waalaikum Salam Dik Rosaliza...

..sihat tergolek Akak ni....rindu juga Akak dengan Adik...selalu juga Akak buat Puding Roti karamel resepi Adik tu...sebab Reena suka sangat...dia boleh habiskan seloyang sorang dia tau!...Kek ni dah jadi macam baju bomba berceloreng dah sebab kejadian yang Akak tak rancang...tapi rasa mantain jugak!!

Watierman said...

Waalaikum Salam Ummi....TQ sudi menjenguk dapur selerak kita ni...tak ada rajinnya pun Ummi...banding dengan Ummi yang sentiasa mencuba banyak resepi...sepi Ummi sebab sibuk dengan tugas pejabat lagi...memang keletihan tu kita paham...yang kita tak paham...kita ni...yang letih memanjang kat rumah ni...tu yang jadi malas nak hadap PC ni...USIA kot buat kita jadi cam tu!!!

Watierman said...

Waalaikum Salam Dik Ika.....

Kek ni dari segi rasanya memang tak menjemukan...sebab rasa asam manis tu kan Ika.....sehari dua nanti datang lah rajin Adik tu!!

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam K.watie.Apa kabar?lamanya akak menyepi & slmt kembali ke alam maya semula.
Emmmmm...nampak sedap kek ni,kaler pon cantik sgtttt

Watierman said...

Assalam Dik Atie Sayang oooi...

Akak amnesia Dik selama ni....tu yang tak tahu jalan nak balik umah tu...TQ for the wish....hehehe!

hana said...

salam rindu kak... kiter pon sebenonyer baru jek 'kambek' dunia blogging nih kak... sementara tgh cuti bersalin 3 bulan nih leh la layan lappy jap.. lepas nih hentah ler... kejap tenggelam kejap timbul mcm akak jugak la kot.. hihi....

pasal game tuh, bila2 jer la asal akak dah senang... kita pon dulu duk peram bertahun gak nak tunaikan janji.. hihi.... geram tgk kek kukus akak nih.. dah lama kak tak main masak2 mcm dulu... malas beneno sebenonyer... haha

Sonia (Nasi Lemak Lover) said...

beautiful kueh kukus!

Watierman said...

thank you Sonia....haha...