Adakah ini satu Tabungan???

Tuesday, March 13, 2012

SALAM SERIBU KEMAAFAN BUAT SEMUA YANG DIRINDUI........

*.*

Assalamualaikum Semua....

Ya Allah......lamanya Akak menghilangkan diri......MALAS.......dan BERIBU alasan....kalau nak di coretkan di sini...namun tiba-tiba hati ni terpanggil pulak untuk kembali mengetuk kekunci ni.

Hanya kata-kata maaf yang mampu Akak taipkan....buat semua!

Banyak kejadian dah berlalu dalam kehidupan Akak sekeluarga....ada pahit...manis...masam kelat....masin...segala rasa....yang sedap untuk ditelan...yang nak termuntah ijau pun ada....yang menyenakkan perut pun ada...yang buat hati terbuai dan berbunga-bunga pun ada. Itulah kehidupan....WATIERMANLIFE!

Namun ....walaupun tak semua dapat Akak paparkan di sini...namun mengikut BLOG PENCIPTA YANG ESA...semuanya tidak pernah sekalipun terlepas dari putaran harian kehidupan kita sebagai manusia.

Apa-apa pun.....biarlah kali ini....Akak kembali dengan harapan dapat terus berblog....tapi mungkin tidak serancak dahulu.....akan cuba sebaik yang termampu.Insyaallah!

Di kesempatan ini jom kita berkongsi resepi kek yang Akak dah olah dari resepi asal milik  Kak Fida MYR. Mohon Kak Fida halalkan ya!Juga Jutaan Ampun & Maaf ya Kak Fida kerana menderhaka terhap resepi yang sedia sedap seadanya...tapi masih juga dibuat OLAHAN sesuka rasa. Moga mendapat pengampunan dari kak Fida hendaknya.

Resepi inilah juga yang selalu Akak gunakan untuk buat kek lapis kukus chocolate chips. Tapi kali ni Akak buat Kek Lapis Kukus Tembikai.



Resepi nya.....
Kek Lapis Kukus Tembikai (Versi yang telah diolah yer!)

Bahan-bahan ( loyang 9X9 ) 

  • 5 biji telur - grade A yg sejuk(dr peti ais)
  • 1 cawan rata gula halus 
  • 1 1/2 cawan rata tepung gandum
  • 1/2 cawan Horlicks
  • 1 sk rata baking powder
  • 1 sb ovalette
  • 150 ml susu cair
  • 1/2 sk garam
  • 100 ml minyak masak
  • 1 sk esen vanilla
  • pewarna hijau & merah 
  • perisa tembikai (optional)
  • secukup chocolate chips untuk taburan

Cara-cara

  1. Ayak tepung dan baking powder kemudian campur kesemua bahan2 di dlm mangkuk mixer kecuali minyak,chocolate chips dan chocolate paste.
  2. Pukul adunan hingga sebati dan gebu.Masukkan minyak jagung/masak dan digaul dgn senduk atau spatula hingga sebati.
  3. Loyang dialas kertas dan sapu butter/margerin. 
  4. Bahagikan kepada 6 bahagian.(11/2 bahagian hijau, 1/2 bahagian tanpa warna & 4 bahagian merah)
  5. Ratakan adunan pertama yang berwarna hijau dan kukus selama 7 min dalam kukusan yg telah dipanaskan terdahulu.
  6. Ratakan pula lapisan tanpa pewarna dan dikukus selama 7 minit lagi
  7. Lapisan seterusnya lapisan yang berwarna merah dan di taburkan chocolate chip dan dikukus lagi selama 7 minit
  8. Buat hingga habis lapisan seterusnya berwarna merah dan tabur chocolate chips dan kukus.Untuk lapisan yang akhir kukus selama 20 min supaya kek masak keseluruhannya.
  9. ***untuk membahagikan sama rata setiap lapisan akak ambil 4 senduk dan dibahagi kpd 5 mangkuk dan warnakan.
  10. Setelah kek masak,biarkan di dlm loyang selama 5 minit kemudian dibalikkan di atas redai kek sehingga sejuk.
 Selamat Mencuba!


Kek ni memang tak menjemukan sebab tu Akak suka sangat mengolah resepi ni dan hasilkan versi yang berbeza.....memang tak akan mengecewakan.


Texture kek ni sangat halus dan lembut...memang sangat sedap...tambahan bila di bawa ke Cameron Highlands hari tu.....anak Akak makan sampai tak hengat.....sedar-sedar dah nak habis....maklumlah kat sana sejuk....nak nya pulak hari hujan.....



Apa-apapun sudilah mencuba kalau nak rasa ya!...

Moga bersua lagi Insyaallah bila ada kelapangan........Salam Sayang dan Rindu buat Semua!!!



19 comments:

hazila said...

Salam kak watie,
Lamanya akak bertapa. Memang nampak gebu sangat kek tu....

izahdaut said...

akakkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk..
i missssssssss uuuuuu.. saya meman inat kalau resepi yang ini, memang teringat kak watie.. happy to see u kak.. semoga akak rajin2 update blog ye...;-)

cantik betul kek tembikai akak ni

Kak Rose said...

Asalamualaikum Watie....

welcome back to blogging world... lama hilang tetiba kuor dengan kek yang mabeles.... cantik sangat!

Sheila Shafeareen said...

As'salam kak lama betul tu....kita ada dtg juga rmh akk bagi bersih kan sawang...rindu kat akk dan rindu masakan sambal akk tu...harap akk sihat yee....menarik kek tembikai...

Ayu said...

Assalam kak watie!!!!!!!!!
miss u so much kak...hari tu kita dah buat kek lapis chocolate tu..tapi bia nak linkkan keblog akak kena halau kita kak!!!! hahha sedih tau.....sampai hati ..hahaha..

ni dah buka balik ya..wah boleh masuk list lagi ni..cantik kak ..
kalau nak tukar perasa strawberry bolehkan kak tapi rupa watermelon..heeh sebab ada orang tanya kat kita nak order..tapi kita tak confiden pulak nak tukar2 perasa ni..ni akak dah keluarkan recipe yang telah diolah pasti bolehlah ya..terimaksih kak for sharing dan jangan lah terus senyap aje..samalah macam kita seminggu sekali aje sekarang kalau dapat update tu dah tak macam dulu lagi sebab kena pantau anak2 punya pelajaran dah ...kita slow & steady ya kak..welcome back dear kak watie!!

dZana said...

aslmkum k watie.. slm rindu.. rindu kt sambal udang akk.. hihihi.. selamat brsua kembali.. betul2 cam tembikai kek ni.. kreatif nya akk..

inahar ali said...

salam rindu k.wattie..hepinyer dpt tgk akak berblog kembali..miss u so muchh! muaaaahh!!

Ummi said...

Assalam Wattie cayang...salam paling rindu buatmu, adeeii lamanya bercuti...kita pun dah semput2 jgk dah update skrg ni...masa mcm x dan2 jer...adeeeiii.. Moga masa sentiasa menyebelahi Wattie tuk terus update selepas ni yea....Salam sayang...muaahhh

Watierman said...

Waalaikumussalam....

Dik Zila....

yalah Dik lama Akak bertapa kan...Syukurlah kek tu jadi gebu elok aje walaupun menderhaka pada resepi asalnya...!

Dik Izahhhhhhhhhhhh.....

I miss you tooooooo! Yup resepi kek ni memang yang terbaiklah.....I am glad to be back too...moga sentiasa dipermudahkan olehnya untuk Akak kembali berblog...Insyaallah!

Kak Rose.....

Terima kasih Kak....kesempatan dan ruang yang Allah berikan akan memudahkan segala urusan kita semua di alam maya ini....dan kek tu pun atas izinnya juga...Alhamdulillah!

Dik Shiela.....

Lama jugak kan....terima kasihlah datang tengok2 kan halaman Akak yang dah naik rimba ni...jenuh jugaklah nak bersihkan...nasib baik kempen cegah nyamuk Aedes menyedarkan Akak ...hehehe...tentang sambal tu...wah ada jugak ke yang rindu...akak lak dah naik jemu pikir sebab macam dah jadi campak2 jer jadi sambal..ho ho ho!!

Dik Ayu.....

I miss you too......ya ampun Dik...tentang kejadian2 aneh yang berlaku pada blog Akak tempoh hari bukannya apa...sebab rasa bersalah lah tu..tak mampu nak update...harap2 Akak tak buat silap lagi ya macam kes pintu rumah terkunci gitu...and the cake tu memang an experiment worth trying...memang superb lah!!!

Dik dZana.....

I miss you too Dik oooi.... wah rindu dengan sambal udang hehe...ada jugak yang rindu dengan menu wajib kat rumah Akak ni ya...sampai kadang2 tu akak tak tahu dah nak masak apa...asyik itu jer yang dihidangkan...hehe...but the kek tu...memang Akak pun teruja when I first look at the outcome..Awesome!!

Dik Ina....

Akak pun kerinduan juga Dik....and am glad to make it back...hope Akak akan terus diberi kesihatan yang baik untuk terus berblog...Amin!Miss you so much....Muaaah....!

Ummi...

My friend...malunya kita dengan Awak yang sentiasa berkesempatan buat dunia blogging ni bersinar...Kita masih ada hutang PIF yang belum kita jelaskan....kita tak lupa tu...kita pun tersangat sayang dan rindukan persahabatan yang terjalin di laman ini selama ini....Moga Allah permudahkan segala urusan buat kita terus meng"update" Amin!...semput2 pun...it's been quite some years kan since 2009...I started to know you!!!

ijayuji said...

Salam kak watiiieeeeee!!!!! comel mana???? akak sihat tak???? misssssss u too!!! masuk2 nmpk kek lapis tembikai tuuu sedapnyerrr! Harapannya moga akak sentiasa sihat n gembira hendaknya insyaAllah! jgn cuti lama2 lah kak, kita rindu dgn bekal2 akak :-)

Watierman said...

Salam Dik Ikaaaaaa!!! Bukan comei lah..tapi Tomei! Akak sihat....ops...kali ni Akak gi cuti sampai ujung minggu jer kot...sempena cuti sekolah...tapi nak update frequently cam dulu tu tak leh nak janjilah Dik...bekal memang tiap2 hari Mr Hubby bawak...hoho..ada jugak ye rindu dengan bekalan tu ya!!

Sue @ Nenie said...

Salam Kak Watieeee...Akak sihatttt.....kembali bersiaran yaaa.Kek Tembikai itewwww sungguh menggoda....

ijan said...

Assalamualaikum Tok Mama,
Rinduu nya dengan Tok Mama.. bila tengok ada komen di blog, terus saya datang ke sini. Alhamdulillah, dapat juga dengar perkhabaran dari akak. And surely happy to hear that you and family are doing just fine. :)

Mikael, mama dan daddy sihat2 saja di sini. Mikael pun dah besar, dah 2.5 tahun sekarang. InsyaAllah kami akan balik sebelum hari raya puasa nanti kak. Jika akak tak keberatan, bila balik ke penang, teringin benar nak bersua muka dengan akak dan keluarga. :)

kurus said...

salammm akak
maneee tak winduuu
windu ngan masakan2 akak yg sempoi2 tuu .. bekalan akak utk anak2 dan hubby .. wahhh memang winduu semua tuu ..

alhamdulillah akak sihat2 dan ok2 aje .. risau gak .... selalu jugak jenggah , nak letak komen , blog rasa berat nak load
sekali masuk nie dah wajah baru .. nampak senang sikit .. ;)

Watierman said...

Waalaikumussalam

Dik Sue.....Alhamdulillah dengan izinya Akak kembali lagi....dan kejadian kek tu memang sangat menguja Akak jua!!

Cucunda Mikael, Mama nya Ijan & Mr Faiz....Syukur dapat bersiaran kembali....wah dah besar ya siap gi school dah ya!!

Oh ya Ijan sekeluarga nak balik Penang raya nanti ya...Insyaallah kalau ada kesempatan akan dipertemukan kita..dengan Izinnya...Amin!


Dik Ieda....

Akak pun windu pada Adik jugak.....hehehe...ala masak yang sempoi 2 tu pasal dah malas nak snap..& upload....rasa cam dah jemu nengok kat blog Akak ni asyik menu ulang tayang memanjang...tu yg kekadang terasa malas berblog...moga diberi kekuatan olenya untuk terus berkarya...cewah!!

Love2cook Malaysia said...

Owh my sister! How you been la kak? It's been half a year since! Hehehe, really hope you'll be active again la kak.

Missed your ramblings, food...and hubby's bekal of course! :)

Love2cook Malaysia said...

Owh my sister! How you been la kak? It's been half a year since! Hehehe, really hope you'll be active again la kak.

Missed your ramblings, food...and hubby's bekal of course! :)

Unknown said...

welcome back..wah lamanya berdiam diri..semuga semuanya di permudahkan

Watierman said...

Hello LOVE....TQ...& Glad to be back...surelah Akak pun tersangat rindu dengan celoteh LOVE....will visit your blog soon dear...hope will keep up with the fast track in the blog world...sometimes its too fast for an old lady like me to keep up ha.ha.ha!!!

Assalam kak Ina...TQ sudi singgah ya...harap-harap diam selama tu berisi...bukan makin berkarat dah lah ya.. Insyaallah...semua dengan IZINNYA!