Adakah ini satu Tabungan???

Tuesday, July 20, 2010

Tepung Talam Gandum Kepala Hijau.....kembali membuka tirai!!!

*.*

Assalamualaikum......kembali setelah sepi beberapa ketika......dengan pelbagai aktiviti keluarga dan ragam kehidupan yang sangat padat....dengan peredaran masa yang pantas.....tak terkejar jadi nya.....ibarat kata pepatah....yang dikejar tak dapat...yang dikendong berciciran.....!Oleh itu....takut apa yang Akak kendong tercicir...so Akak jalan perlahan-lahan....tak payah nak kejar-kejar....!...Sunyi sepi dan bersawang sekejap....apa yang sepatutnya....di kejarkan tu......

Sepanjang ketiadaan Akak di alam maya ni.....tentu banyak yang dah berlakukan....begitu juga dengan Akak.....dah sampai KL.....Melaka...terus ke Muar.....dan selamat balik Penang pun!Tak termasuk....lagi kejadian kejadian dan dugaan yang Allah berikan....mana tangan terkena minyak panas lagi....kereta kena sondol lagi......kekalutan dengan persediaan anak-anak menjelang Peperiksaan Percubaan...UPSR & SPM.....Ya Allah kau Tabahkan lah Hati ku !!!!(Sebab Akak yang Gabra lebih ni....bila anak2 nak sit for exam!!!)......layan tempahan-tempahan kek dan jumpa Adik Blogger juga!!!!

Tapi buat pembuka tirai mari kita kongsikan juadah kegemaran Akak ni.....tepung talam....kali ni kita cuba buat tepung talam gandum pulak! Resepi ni milik Chef Hanieliza ni hasil Akak google.....tapi rasanya telah ramai yang mencubanya dan ternyata tidak mengecewakan!......Terima kasih Chef & semua yang terlibat untuk memperkukuhkan lagi keinginan Akak mencuba resepi ini ya!....Mohon izin Chef ya....resepi ni di salin dan tempek kat blog ni sebagai rujukan.....dan perkongsian ilmu yang berterusan!!Moga mendapat keberkatan darinya...Amin!



Kueh Talam Gula Merah


Lapisan Bawah:
1 cawan gula merah ) masak dan sejukkan
1/2 cawan gula pasir ) (lain kali kena tambah sikit lagi....anak2 kata kena manis sikit lagi baru umph!)
5 cawan air biasa )
2 cawan tepung gandum
2 sudu besar tepung ubi
1 sudu kecil air kapur

Cara
1. Panaskan kukusan dan sapukan minyak pada loyang.
2. Gaulkan adunan dan tapiskan.
3. Tuangkan dalam loyang dan kukuskan selama 20 minit.
4. Bila dah masak, cakarkan sikit permikaan adunan dengan garfu.


Lapisan Atas
3 cawan santan pekat  ( Akak guna 2 1/2 cawan santan + 1/2 cawan pati/jus pandan)
1 cawan tepung beras
1 sudu kecil garam
beberapa titis pewarna hijau

Cara
1. Gaul dan tapiskan. Masakkan sedikit adunan ini sehingga naik wap saja..
2. Tuang atas adunan bawah yg telah dicakarkan sikit dan
3. Kukus selama 20 minit atau sehingga masak
4. Sejukkan dahulu baru dipotong dengan pisau pelastik dan hidangkan.





Pssst!!!! Buat semua yang sudi bertandang....terima kasih tak terhingga.....walaupun tuan blog yang semak samun ni.....belum mampu menguruskan lamannya sebagaimana kebiasaan....namun akan berusaha sebaiknya untuk kembali menceriakan suasana sebelum AEDES berani membiak!....Akak dah letak Abate....!!!Namun....janganlah berkecil hati ya.....bila berkesempatan Akak jenguk kalian ya!!maklumlah..minyak pun dah naik harga lagi kan!!...tapi kalau ada perlu apa-apa....call aje...atau hantar SMS...!


*.*

7 comments:

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Salam kembali kak !


Sedapnya .....................

sI tEDI said...

pergi melaka??? melaka?? Melaka?

ahhh! Merajuk!

eh! Kuih tu sedap!!

sambung merajuk!!

Softtouch [Hanim] said...

rindunya ngan kak watie..xpelah anggap ape yg berlaku tu menandakan Allah syg kan kita...

sy suka makan talam tepung tapi yg atas ijau ni belum mkn lagi,..

♥LOVE2COOK♥ said...

Hi KakWatie!!! hru doing there??? Whoa missed U and ur yummy food lor! Bekal hubby pun miss tau!! :D

Glad U r back again..;)

Kuih talam tuh cun la kaler dia kak! I liked it very much...taking a piece for me now! :D

Ummi said...

Salam Watie...weeyy lama x nampak ek..hehehe...Ummi pun bz semacam jek..dgn keje ofis melambak gak pd waktu tertentu..kdg balik letih x kuasa dah nak hadap komputer kat rumah pulak....Apapun, kuih talam Watie menggoda tul...nmpak kepala talam tu, sungguh lemak..adeiii lemak lemak...huhuuu

indahhouse said...

Salam kak watie,
apa khabar kak? saya datang menjengok ni. windunya kat kak watie. Talam tu, sure sedap, nampak lemak2 gitu. Yum yum..
Take care ya kak. saya nak sambung cuti lagi.

Fiza Nordin said...

ade lagi ke tu talamnye?meh tukar ngan talam suji?meh la... erhhhhhh lupe lak...talam suji den da abish...heheheee buat 1/2 adunan je pun...